Renovera 944?

924/928/944/968
Post Reply
David Gustafsson
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Renovera 944?

#1 Post by David Gustafsson »

Hej!

Funderar på att ge mig i kast med ett renoveringsprojekt, och gärna då en 944 som är hyffsad rent maskinellt men i sämre skick när det kommer till ytan.

För min del handlar det inte om att skaffa en bruksbil utan målet är så nära nyskick man kan komma utan att för den delen behöva byta ut alla gamla delar mot nya dito.

Allt mekande och renoverande är nytt för mig så jag är tacksam för alla synpunkter och tips ni kan bidra med! Särsklilt allmänna råd om vad man ska tänka på innan man drar igång ett sånt här projekt (det verkar finnas en hel del erfarenhet här på forumet! :) ) och hjälp med vad man ska titta särsklilt noga på med 944an. Och inte minst - hur mycket pengar behöver man räkna med att lägga?

Tack på förhand!

/David Gustafsson

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

Re: Renovera 944?

#2 Post by Erol »

Hej och välkommet till internets bästa forum!

Vilken svår fråga du öppnar med..

Att svara på vad det kostar är lika lätt som att ge svar på: Hur lång långt
är ett rep? För att att kunna ge nått svar på din fråga så måste man
nästan ha ett objekt att utgå ifrån och sedan veta lite mer exakt vilka
krav/planer du har och vad du kan göra själv och vad som ska lämnas bort.

Så som slutsats, allt från 10.000 - 250.000:- beroende på :roll:

Har du köpt en bil redan? eller letar du fortfarande?

944:an är en relativt lättskruvad bil men märkbart dyrare än många andra.
Köper du en bil som är bra maskinellt sett men som behöver ett ansiktslyft
så räkna med en hellack, lite nya klips, nya blinkersglas, emblem m.m
då borde du landa på 20-30.000:- (om du inte lckar själv eller har bra
kontakter hos lackerare)

I regal så gäller "du får det du betalar för" så om du tittar på en billig 944
för kanske 20-30.000:- och sen planerar att lägga lika mycket till på en
lack så skulle jag tipsa att köpa en annan bil för dubbla pengarna från
början, då får du säkert en bil som är fräschare i lack, motor/drivlina,
inredning och förmodligen har den inte gått lika långt.

Oj vad mycket svammel det vart... hoppas du vart något klokare av detta!

Mvh Erol

Ps. kolla gärna i min biltråd, jag har laggt ca 60-70.000:- på min bil utöver
inköp och jag har gjort det mesta själv eller med hjälp av kompisar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

David Gustafsson
NA-Poster

#3 Post by David Gustafsson »

Tack för infon, det var absolut till nytta! Så mycket mer detaljerade än såhär är inte planerna i nuläget. Har inte köpt en bil än, och kommer ändå inte kunna börja med något för om ett par månader eftersom jag är upptagen med annat nu. Men det gäller att ha något att peppa för!

För att förtydliga lite så är renoverigen själva målet, inte ett sätt att få en fin 944a lite billigare än om jag köpt ett fint ex redan från början. Som sagt så har jag inte mekat tidigare, men någonstans måste man börja, right? Satsar därför på något som inte kräver att motorn plockas ur, monteras ner och felsöks osv... Vill inte ta mig vatten över huvudet fullständigt, bara lite ;)

Nahpets
Addict

#4 Post by Nahpets »

Du är i en bra sits: du vill ha men har inte hittat ännu! Och kanske blir det en 944a...

Du har säkert tänkt på detta: ytskick är väldigt generella saker; lack, läder, vinyl så här borde du hitta information lite överallt (men även här).
Dock när det kommer till 944 delar och relaterad info så är det mer nischat och här kommer detta forum till stor hjälp.

Som jag sade du är i en bra sits då du har tid på dig att söka dig information och inte göra som jag gjort senaste två gångerna, handlat på impuls med ytliga kunskaper för att sedan inköpet gjorts plöja info på nätet.
"Slösurfa" på forumet, nyttja forumets sökfunktion (använd villkor AND / OR / *), läs projekttrådar. Förhoppningsvis har du det intresset så att du drivs till att plöja igenom forumet. Annars ... fråga :) .
Sedan kan jag ju säga att du inte behöver leta efter andra bilar ... 944orna är otroliga bilar. Små pengar, för mycket bil ... relativt sagt.
Dock viktigt: om du inte har mekarvana eller inte vill meka, så var försiktig i ditt köp med bil. Våra bilar har gått sedan minst 18 år tillbaka och det säger sig självt ... visst underhåll kan vara nödvändigt.

Vad vill du har för bil?
- Under år -85 uppdaterades inredningen betydligt och fick ett modernare snitt.
- Med eller utan stressfläkt? (<---- varning för taskigt underhållna turbos!)

Erol nämnde inte fräschning av fälgar, eller så gjorde han det indirekt i sin klumpsumma:
Blästring av fälgar kostar 1000-3000 kr hos en redig firma. Pulverlackering i samma område.

Lycka till!

Hittade förresten ett objekt:
http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=11&w=3

Toppackningen har gått enligt ägaren. Sedan säger han att remmen för vattenpumpen hoppat ... samma rem står i förbindelse med vevaxel och kamrem vilket betyder att ventilerna kan vara defekta.
Men trots det ...
Byta topplockspackning samt ventiler hos Sandén (<--- motsvarande Stålmannen i våra kretsar, kan mycket om våra bilar och har bra priser, nackdel ... arbetar i Göteborg, se www.sanden.nu, finns priser där!) och du har en fullt körbar bil under 30 lakan. Sedan behöver du fixa lacken och fronten. :)

Mvh
Stephan

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by safe »

Mekanik är betydligt enklare och billigare att fixa än plåt och lack. Om det nu inte bra handlar om att polera upp en lack.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

David Gustafsson
NA-Poster

#6 Post by David Gustafsson »

Nahpets wrote:
Hittade förresten ett objekt:
http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=11&w=3

Något i stil med detta är precis vad jag letar efter. Nu kommer det väl förmodligen inte bli just den bilen men den som väntar på något gott... Framåt sommaren ska det nog kunna bli något sådant, tills dess får jag stilla suget med att spana in era åk och projekttrådar... :lol:

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#7 Post by patand »

safe wrote:Mekanik är betydligt enklare och billigare att fixa än plåt och lack. Om det nu inte bra handlar om att polera upp en lack.
Precis min tanke. Skulle MYCKET hellre köpa en bil som maskinellt är dålig än att behöva fixa en massa med karossen... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply