Diskussion angående sponrsing/säljestrådar för företag.
- broberg
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
Diskussion angående sponrsing/säljestrådar för företag.
Inte för att vara så då jag inte är involverad i forumet och sidans administration.
Men annonsering från företag anser jag bara ska få ske från de företag som sponsrar sidan, och som jag ser nu så är det bara Utzon (det kan iofs vara fler det är jocke som styr med sist jag hade koll).
Tycker det är olämpligt bara om vi ska ha sponsorer överhuvudtaget att andra företag får slänga ut annonser hursomhelst när det finns andra som faktiskt betalar för att få göra det.
EDIT: Jag splittade ut denna tråd från en WaspRacing säljestråd. //Patrik
Men annonsering från företag anser jag bara ska få ske från de företag som sponsrar sidan, och som jag ser nu så är det bara Utzon (det kan iofs vara fler det är jocke som styr med sist jag hade koll).
Tycker det är olämpligt bara om vi ska ha sponsorer överhuvudtaget att andra företag får slänga ut annonser hursomhelst när det finns andra som faktiskt betalar för att få göra det.
EDIT: Jag splittade ut denna tråd från en WaspRacing säljestråd. //Patrik
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Jag kan ju hålla med i stort, fast annonsering från andra företag eller Näringsidkare har ju funnits här länge! Både Plasits och Sandén har ju annonserat här tidigare.broberg wrote:Inte för att vara så då jag inte är involverad i forumet och sidans administration.
Sen får ju faktiskt Utzon som betalande sponsor en bra och tydlig plats på forumet där han syns bra!
Fast wisst skulle WASP kunna sticka till lite bidrag till siten och få sin logga uppsatt bedvid Utzon!

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- broberg
- Addict
- Årsmodell: Vet ej
under den tiden jag var diktator så tog jag bort annonser från plastis samt sandén där det uttryckligen inte var en enstaka produkt som såldes. (dvs gällde det en begagnad dörr så ok, men gällde det produkt som såldes kontinuerligt så tog jag bort annonsen.)
Sen har forumets användare frågat efter just plastis produkter varvida trådar om det har dykt upp, men då i informationssyfte och inte i ett rent försäljningsmässigtsyfte.
Sen har forumets användare frågat efter just plastis produkter varvida trådar om det har dykt upp, men då i informationssyfte och inte i ett rent försäljningsmässigtsyfte.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- notetoself
- Addict
- Bilmodell: Porschelös
Jag håller också med här, tycker det ballat ur lite.
Det känns väldigt mycket reklam, och ganska påtvingat. Jag kan köpa att man lägger upp EN annons för ett företag, men fyra? Nja. Blir väldigt mycket blocket-feeling när det är blandat företag och privat, och det är ingen positiv feeling.
Edit:
Annonser från företag av "privat karaktär", typ det exemplet med en dörr som Broberg nämner tycker jag givetvis är ok.
Vill jag veta vad WASP säljer klickar jag på deras logo som jag förutsätter kommer att komma upp strax under Utzons.
Det känns väldigt mycket reklam, och ganska påtvingat. Jag kan köpa att man lägger upp EN annons för ett företag, men fyra? Nja. Blir väldigt mycket blocket-feeling när det är blandat företag och privat, och det är ingen positiv feeling.
Edit:
Annonser från företag av "privat karaktär", typ det exemplet med en dörr som Broberg nämner tycker jag givetvis är ok.
Vill jag veta vad WASP säljer klickar jag på deras logo som jag förutsätter kommer att komma upp strax under Utzons.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Torbjorn968
- Addict
Hej pojkar!
Jag kan förstå den värdering ni ger uttryck för, å andra sidan får ni ju på det sätt reda på en del trevliga saker. Möjligheten att skapa uppmärksamhet för våra produkter gör att vi anstränger oss att hitta på saker. Exempelvis håller jag nu på och lägger upp ett erbjudande om 20% ytterligare rabatt på olja vid förhandsbeställning denna månad med leverans till Såtenäs....
där kom en igen! dåligt
Eller ett tips om en bra möjlighet
Bra att veta om åsikten är entydig
Kanske man kan skapa en tråd för företagsannonser och en bra hantering av dessa? Att bara ha en logga säger inte mycket om vad som händer "bakom kulissen", detta är bakgrunden till att vi valt att inte förnya den sponsring som JERD tidigare gjorde för forumet. När vi tittade på klickstatistiken så genererade JERD loggan förvånansvärt liten trafik. Märk att inte heller Revline finns kvar, kanske av liknande skäl?
En tråd med "erbjudanden från våra sponsorer" skulle göra sponsring av forumet mer värdefullt. Kanske också en bra möjlighet för Utzon, Sandén, Plastis, Revline m.fl som liksom vi faktiskt satsar mycket energi på att skapa produkter för en marknad som trots allt är mycket nischad. Det arbete som Jon lagt ner under många år vid svarven har givit svenska 944 och 968 ägare tillgång till kanongrejor till långt lägre priser än vad som gäller från ex vis Amerikanska levernatörer som annars är de enda som har tillräckligt underlag för utveckling av produkter.
Mvh
Torbjörn
Jag kan förstå den värdering ni ger uttryck för, å andra sidan får ni ju på det sätt reda på en del trevliga saker. Möjligheten att skapa uppmärksamhet för våra produkter gör att vi anstränger oss att hitta på saker. Exempelvis håller jag nu på och lägger upp ett erbjudande om 20% ytterligare rabatt på olja vid förhandsbeställning denna månad med leverans till Såtenäs....

En tråd med "erbjudanden från våra sponsorer" skulle göra sponsring av forumet mer värdefullt. Kanske också en bra möjlighet för Utzon, Sandén, Plastis, Revline m.fl som liksom vi faktiskt satsar mycket energi på att skapa produkter för en marknad som trots allt är mycket nischad. Det arbete som Jon lagt ner under många år vid svarven har givit svenska 944 och 968 ägare tillgång till kanongrejor till långt lägre priser än vad som gäller från ex vis Amerikanska levernatörer som annars är de enda som har tillräckligt underlag för utveckling av produkter.
Mvh
Torbjörn
Last edited by Torbjorn968 on 2009-02-12 20:34:11, edited 2 times in total.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Jag har pratat med Jocke om detta...
Tror det är en hel del ändringar och nya riklinjer på G.
Jag anser också att som näringsidkare skall man inte få annonsera, om
man inte sponsrar forumet... Antingen med pengar, tjänster eller dylikt.
/ Erol
Tror det är en hel del ändringar och nya riklinjer på G.
Jag anser också att som näringsidkare skall man inte få annonsera, om
man inte sponsrar forumet... Antingen med pengar, tjänster eller dylikt.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Har efter diskution med några andra forumsdeltagare insett att detta är ett
större ämne att diskutera!
Bla. finns det privatpersoner som säljer/annonserar i egenskap av företag
och det finns företag som säljer/annonserar som privatperson.
Anser därför att Jocke får berätta hur han vill att sitt forum nyttjas i framtiden,
av näringsidkare/privatpersoner och om forumet över huvudtaget skall ha
några sponsorer.
Patand eller annan moderator får gärna splitta denna tråd till en egen diskution!
Mvh Erol
större ämne att diskutera!
Bla. finns det privatpersoner som säljer/annonserar i egenskap av företag
och det finns företag som säljer/annonserar som privatperson.
Anser därför att Jocke får berätta hur han vill att sitt forum nyttjas i framtiden,
av näringsidkare/privatpersoner och om forumet över huvudtaget skall ha
några sponsorer.
Patand eller annan moderator får gärna splitta denna tråd till en egen diskution!
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
- Nahpets
- Addict
Hej Torbjörn,Torbjorn968 wrote:Hej pojkar!
där kom en igen! dåligt
![]()
Eller ett tips om en bra möjlighet
![]()
Bra att veta om åsikten är entydig
![]()
Kanske man kan skapa en tråd för företagsannonser och en bra hantering av dessa? Att bara ha en logga säger inte mycket om vad som händer "bakom kulissen", detta är bakgrunden till att vi valt att inte förnya den sponsring som JERD tidigare gjorde för forumet. När vi tittade på klickstatistiken så genererade JERD loggan förvånansvärt liten trafik. Märk att inte heller Revline finns kvar, kanske av liknande skäl?
Mvh
Torbjörn
varför sponsra om du som företagare ändå kan annonsera fritt i "begagnatmarknaden" som ändå nuvarande Sälj och Köp forum är?
Ska jag vara objektiv upplever jag opartiskhet i resonemanget.
Ska jag vara subjektiv så är jag glad att veta var det finns låga priser till min bil.
Risken är dock att det blir High Chaparall och att forumens medlemmar i slutändan blir lidande. Idag har vi en mycket städad ton på forumet. Mycket tack vare patand. Nu verkar det dock rubbas.
Vänd på det: Om Utzon skulle köra samma taktik som WASP så är det ingen idé att sponsra. Han kommer att synas lika mycket i sina återkommande säljannonser om inte mer oavsett om han har rabatter eller inte.
Tanken är väl att en sponsor ska få en gräddfil? Sponsring går ju ut på att båda drar fördel. Kort och gott Uzon investerar pengar i forumet vilket borde ge en större omsättning för hans del. Varför annars sponsra? Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara pga goodwill.
Därav så är brobergs resonemang tungt vägande anser jag.
En klar och tydlig företagsannonspolicy krävs.
Mvh
Stephan
- gurra
- Sponsor
Jag tror ärligt talat det vore bättre om forumet var uppbyggt så att de aktiva medlemmarna ville skänka en liten peng istället för att försöka få det att gå ihop på sponsorer. Jag har full förståelse för att siten inte kan bedrivas pro-bono men det är en så extremt liten marknad att return on investment är tveksamt för de sponsorer som dessutom har lite nischade områden på 924/944/968.
Hur många av dessa nischade företag drivs för att tjäna stora pengar? Jag skulle vilja påstå att de flesta främst drivs på hobbybasis genom ett brinnande intresse och de största förlorarna om dessa företag försvinner är gemene bilintresserad 924/944/968-ägare.
Hur många av dessa nischade företag drivs för att tjäna stora pengar? Jag skulle vilja påstå att de flesta främst drivs på hobbybasis genom ett brinnande intresse och de största förlorarna om dessa företag försvinner är gemene bilintresserad 924/944/968-ägare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Torbjorn968
- Addict
Noteras bör att jag i pratiken sponsrat forumet under några år genom forumets ftp utan att ha någon banner som kompensation. Bara för att jag tyckte att forumet behövde det.Nahpets wrote:
Hej Torbjörn,
varför sponsra om du som företagare ändå kan annonsera fritt i "begagnatmarknaden" som ändå nuvarande Sälj och Köp forum är?
Jag tycker att man behöver fundera över dina och andras invändningar, därför föreslog jag en lösning som skulle skilja ut sponsorer från privatpersoner när det gäller säljtrådar: en tråd öppen för sponsorer. Köp sälj som den är nu skulle då vara enbart för privatpersoner.
Jag tycker också att man behöver fundera över Gurras kommentar. Som 944 och 968 ägare borde man nog vara glad för små Svenska företag som vill utveckla saker för bilar som vi älskar men som faktiskt är gamla bilar. Att göra detta på strikt kommerciell basis är nästan lögn i helsike, det är inte någon tillfällighet att nästan allt som görs görs i USA med stort kundunderlag. I avfolkningsbygder hör man om folk som subventionerar sin lanthandel för att ha någon stans att lämna i lottobongen.... om någon nu förstår liknelsen.
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Jon80
- Sponsor
Annonseringen av 944 Forumet som jag gjorde var mer för att sponsra ett bra forum än att få tillbaka investerade pengar. Antal träffar från 944sverige är väldigt låg jämfört med totalen, och att betala uppåt 1kr per träff är helt orimligt ur kommersiell synvinkel (för det var där jag hamnade med min sponsring, som jämförelse ligger oftast betalning per click någonstans runt 0.1-0.15kr). När 944 forumet går mot ett kommersiellt syfte och priset dubblades var detta inte intressant längre.
Sponsring av ett forum kan ju ske på flera olika sätt. Inte helt ovanligt att forum endast har som krav att en procentsats från 10% eller mer i rabatt till sina medlemmar är det som krävs.
Att 944Sverige med (kanske cirka?) 120 aktiva forumanvändare ändå hade 3 sponsorer beror bara på engagemang från medlemmarna. Tror varken Utzon, Revline eller jag tillverkar / säljer delar till våra bilar för att bli rika, eller kunna leva på det. Vi gör det för att det är kul.
Sponsring av ett forum kan ju ske på flera olika sätt. Inte helt ovanligt att forum endast har som krav att en procentsats från 10% eller mer i rabatt till sina medlemmar är det som krävs.
Att 944Sverige med (kanske cirka?) 120 aktiva forumanvändare ändå hade 3 sponsorer beror bara på engagemang från medlemmarna. Tror varken Utzon, Revline eller jag tillverkar / säljer delar till våra bilar för att bli rika, eller kunna leva på det. Vi gör det för att det är kul.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Nu verkar allt ha ordnat sig till det bästa, WaspRacing samlar sina erbjudanden i en tråd hädanefter och har haft kontakt med Joakim om hur sponsring osv ska gå till: forum/viewtopic.php?t=18270
Jag vill också passa på att tala om att ingen ska tro att WaspRacing försökt "smita" från sponsringsbiten. Jag var redan innan jul i kontakt med Joakim och b.la nämnde att WaspRacing wille sponsra på något sätt t.ex ville man gärna ha en egen avdelning på forumet och som de då självklart var villiga att betala för.
Dock var inte Jocke på det klara med hur sponsring osv skulle läggas upp för forumet framöver vid den tidpunkten. Nu verkar han bestämt sig lite mer för hur det ska funka och nu har ju även WaspRacing pratat direkt med Jocke utan mig som mellanhand och därmed löst detta.
Det som jag kan tycka har saknats (och fortfarande gör) är en väl formulerad och uttalad policy för hur det ska funka för företag att sponsra/annonsera på forumet. Kan vi få en policy att gå efter så blir det enklare för alla. En idé kan ju vara att annonser från företag kostar en liten slant att sätta in förutsatt att företaget inte sponsrar forumet redan?!
Slutet gott allting gott?!
Jag vill också passa på att tala om att ingen ska tro att WaspRacing försökt "smita" från sponsringsbiten. Jag var redan innan jul i kontakt med Joakim och b.la nämnde att WaspRacing wille sponsra på något sätt t.ex ville man gärna ha en egen avdelning på forumet och som de då självklart var villiga att betala för.
Dock var inte Jocke på det klara med hur sponsring osv skulle läggas upp för forumet framöver vid den tidpunkten. Nu verkar han bestämt sig lite mer för hur det ska funka och nu har ju även WaspRacing pratat direkt med Jocke utan mig som mellanhand och därmed löst detta.
Det som jag kan tycka har saknats (och fortfarande gör) är en väl formulerad och uttalad policy för hur det ska funka för företag att sponsra/annonsera på forumet. Kan vi få en policy att gå efter så blir det enklare för alla. En idé kan ju vara att annonser från företag kostar en liten slant att sätta in förutsatt att företaget inte sponsrar forumet redan?!
Slutet gott allting gott?!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
Frågar nu Bestämmande folk på forumet vad skulle det kosta eller vilka tjänster krävs för ett få sin logga med länk till ett företag Typ UTZON på sidan. Har ev en som kan vara interesserad.
Mvh jerker
Mvh jerker
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup