svarva bromsarna

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
David Berglund
S-Poster
Posts: 110
Joined: 2004-04-15 09:01:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

svarva bromsarna

#1 Post by David Berglund »

Har precis inskaffat en broms-svarv, Så om ni känner för fräscha upp era skivor i stället för köpa nya, så hör av er.
Kan vara bra att veta att jag håller till i gbg.

Mvh
David
When the flag drops the bullshit stops!
INSTEGSLISTER TILL ALLA
http://www.porsche944.dk/ekstra/list1.jpg

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Vad är det för speciellt med en "broms-svarv"? Skillnad mot en vanlig svarv? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Det är ingen vanlig svarv, det är en maskin som du svarvar bromsskivan på plats!

Dessutom har jag för mig att man svarvar båda sidor samtidigt!

/ ERol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#4 Post by GLind »

På plats!? Någon som har en bild på en sådan mirakelmaskin?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

Image

Vasse go!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Å sjutton... där ser man... kanske går smidigare än att plocka loss skivorna och släpa dem till farsans jobb... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Fasen vilken cool grej! :D Skivorna måste väl bli extremt raka på detta vis? Mycket bättre än att använda en vanlig svarv som jag gjorde på mina skivor. Hur mycket finns det att 'ta' på 944 skivor (vill minnas att max och min måtten var ganska nära varandra)?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Jon80 wrote:Skivorna måste väl bli extremt raka på detta vis?
Om de blir extremt raka så är det kört... :roll:

Blir skivorna för raka kommer de nämligen inte pressa ut klossarna efter inbromsning och du får belägg som ligger konstant mot skivorna vilket i längden orsakar problem.

Farsan har en arbetskamrat som var extremt noga (byggde någe specialstativ osv osv) när han satte upp bromsskivorna till sin A8 i svarven på deras jobb. De blev då extremt raka och givetvis fick det följden att han fick problem med bromsarna inte långt efter att han satt dit de svarvade skivorna.

Min far däremot (som svarvat bromsskivor till både sig själv och andra sedan 60 talet) nöjer sig med att mäta upp "svajjet" på någon tiondels millimeter och då slår skivorna lagom mycket för att slå ut klossarna efter bromsning.

Farsan varnade "audimannen" för att vara för noggrann, men han lyssnade inte... :roll:

Antar att denna "bromssvarv" har denna nyttiga onoggrannhet inbyggd på något sätt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Patand: Å F-n, hade jag faktiskt ingen aning om! Här på jobbet blir man ju miljöskadad, så jag nöjde mig med ett svaj på 0.02mm när jag svarvade in mina skivor. Men sen blir det antagligen en del svaj ändå, då man inte får allt helt perfekt vid monteringen. (skit och rostiga ytor).

Menar du att nya skivor är någon tiondel skeva? Hur går man tillväga vid tillverkningen då?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#10 Post by Utzon.se »

Jon80 wrote:Hur mycket finns det att 'ta' på 944 skivor (vill minnas att max och min måtten var ganska nära varandra)?
Minmått enligt mina källor:

Framskivor:
924 --11,4mm
924 Turbo --19,0mm
944 2,5 och 2,7 --19,0mm
944 S2 --26mm
944 Turbo --26,0mm
944 TurboS --30,6mm
968 --26,0mm

Bakskivor:
944 --18,7mm
944 S2 --22,0mm
944 Turbo --22,0mm
968 --22,0mm

Man skall nog inte bara gå på minmåttet tror jag.
Om ena belägget i oket har legat på (syns om det är mer slitet än sin kompis i samma ok) så kan skivan vara väldigt tunn på ena sidan och ha mycket gods kvar på andra sidan.

Edit: 924 Turbo
Last edited by Utzon.se on 2006-10-05 13:16:58, edited 1 time in total.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

924 Turbo har samma skivor (min mått) som 944 NA Peter? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Jon80 wrote:Menar du att nya skivor är någon tiondel skeva? Hur går man tillväga vid tillverkningen då?
Vet inte om det är tiondelar eller hundradelar det handlar om. Men helt perfekt får det iaf inte bli (inklusive montering osv då) för då kommer iaf oken inte slås/pressas ut som de ska. Så mycket vet jag iaf. :)

Mina skivor verkade iaf vid en manuell koll av mig (bromsa och sen snura på hjulet) pressa ut kolvarna lagom mycket. Dvs så att det snurrar lätt och bara tar snuddar i vid något ställe på skivan (ljudet blir typ "schutch-schutch-schutch" när man snurrar på hulet och hjulet snurrar lätt).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

patand wrote:
Jon80 wrote:Menar du att nya skivor är någon tiondel skeva? Hur går man tillväga vid tillverkningen då?
Vet inte om det är tiondelar eller hundradelar det handlar om. Men helt perfekt får det iaf inte bli (inklusive montering osv då) för då kommer iaf oken inte slås/pressas ut som de ska. Så mycket vet jag iaf. :)

Mina skivor verkade iaf vid en manuell koll av mig (bromsa och sen snura på hjulet) pressa ut kolvarna lagom mycket. Dvs så att det snurrar lätt och bara tar snuddar i vid något ställe på skivan (ljudet blir typ "schutch-schutch-schutch" när man snurrar på hulet och hjulet snurrar lätt).
Låter rimligt, tolleranser har man ju hur som helst vid tillverkningen. Föresten, inte är något fel om det låter "schutch-schutch-schutch" även när bromsoken är bortplockade :lol: 8)

Edit: Är jag helt ute och cyklar när jag tror mig ha läst att max-skevhetstolleransen var 0.3mm på skivorna? Alltså, om man sätter en indikatorklocka mot bromsskivan, så får det max diffa 0.3 mm mellan högsta och lägsta punkt. Tycket det låter väldigt mycket?

Edit2: Vad är föresten vanligast vid vibrationer i skivan, ojämt slitage, eller skev skiva. Alltså att skivan är olicka tjock, eller är den jämntjock, men har slagit sig / skevat till sig.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Jon80 wrote:Låter rimligt, tolleranser har man ju hur som helst vid tillverkningen. Föresten, inte är något fel om det låter "schutch-schutch-schutch" även när bromsoken är bortplockade :lol: 8)

Edit: Är jag helt ute och cyklar när jag tror mig ha läst att max-skevhetstolleransen var 0.3mm på skivorna? Alltså, om man sätter en indikatorklocka mot bromsskivan, så får det max diffa 0.3 mm mellan högsta och lägsta punkt. Tycket det låter väldigt mycket?

Edit2: Vad är föresten vanligast vid vibrationer i skivan, ojämt slitage, eller skev skiva. Alltså att skivan är olicka tjock, eller är den jämntjock, men har slagit sig / skevat till sig.
Nejdå! det är säkert inget fel då... ;)

0,3 mm är väl inte väldigt mycket. Bara 3 tiondelsmillimeter ju. :) Allting är relativt Jon... ;)

Jag tror vanligast är ojämnt slitage, när vi svarvade mina skivor kunde man ganska tydligt höra att svarven "hittade" ett hårdare ställe på iaf en av skivorna. Materialet i skivorna kan säkert variera lite i hårdhet (inom givna tolleranser från tillverkaren förståss) och därmed slits ju skivan lite ojämnt. Men gissar bara... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#15 Post by Jon80 »

patand wrote:0,3 mm är väl inte väldigt mycket. Bara 3 tiondelsmillimeter ju. :) Allting är relativt Jon... ;)

Jag tror vanligast är ojämnt slitage, när vi svarvade mina skivor kunde man ganska tydligt höra att svarven "hittade" ett hårdare ställe på iaf en av skivorna. Materialet i skivorna kan säkert variera lite i hårdhet (inom givna tolleranser från tillverkaren förståss) och därmed slits ju skivan lite ojämnt. Men gissar bara... :roll:
Sa jag att jag är miljöskadad? Tolleranser över 0.1mm kör man ju utan att kontrollmäta, såpass exakta är ju dagens fräs och svarvmaskiner.

Fasiken Patand, har du slutat tända på, eller har du tagit något 'Logiskt Piller'.. Allt du säger låter ju faktiskt helt logiskt :D :D :roll: :lol:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]