Någon som bytt ett urtrampningslager?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
ThomasM
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-03-29 21:56:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Någon som bytt ett urtrampningslager?

#1 Post by ThomasM »

Hur byter man enklast ett urtrampningslager? Tar det lång tid? svårt?
Mitt gnisslar/gnolar när man trycker ner kopplingen och försvinner nästan helt när den är uppsläppt.

Så, någon som har tips?


MVH Thomas
Porsche 944 N/A -84
Jeep Cherokee -89
Mercedes 230K -98

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det känns som dom byggde bilen runt utrampningslagret, massor av jobb!

(avgas, växellåda och transaxel får man ta bort/flytta) Tar långt tid men inte överdrivet svårt
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

MTK
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2005-11-06 18:21:15
Contact:

#3 Post by MTK »

Jag har nyligen bytt koppling,urtrampningslager och centreringslager.Det är inte speciellt svårt men det tar tid 10-15 timmar tog det för mig :oops: men det beror nog ganska mycket på vad du har tillgång till för verktyg.Det låter som du har samma fenomen som jag hade låter illa när kopplingen är nertryckt men inte alls när man släpper upp kopplingen,jag trodde som du att det var urtrampningslagret det men visade sig att det var centreringslagret i svänghjulet som lät illa.jag lade ut en fråga på det här forumet i samband med att jag höll på med samma sak läs den strängen "O-ljud från kopplingen" där finns många bra tips speciellt det som utzon skrev om hur man avgör vad det är som låter illa.

lycka till/MTK

ThomasM
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-03-29 21:56:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#4 Post by ThomasM »

Och nu tyvärr en snål-fråga...(Jag vet att det är en Porsche vi talar om)
men går det att köra med eller smörja upp?

Jag bytte motor i våras så att riva allt igen är sådär roligt.
Porsche 944 N/A -84
Jeep Cherokee -89
Mercedes 230K -98

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Får man fråga vad för modell av Porsche du har Thomas? Du har bara skrivit Porsche N/A -84 ... är det en 924 eller 944? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

ThomasM
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2004-03-29 21:56:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by ThomasM »

Oj, förlåt. Det hade jag ju missat. Det är en 944 som jag har, motorn i den nu är från en -83 har jag för mig.
Är det dyra delar som jag behöver byta?
Porsche 944 N/A -84
Jeep Cherokee -89
Mercedes 230K -98

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

Kolla hos vår sponsor http://www.utzon.se för priser!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
TuRboSimPa
S-Poster
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 02:59:27
Bilmodell: 951
Location: Gislövs Läge
Contact:

#8 Post by TuRboSimPa »

MTK wrote:Det låter som du har samma fenomen som jag hade låter illa när kopplingen är nertryckt men inte alls när man släpper upp kopplingen,jag trodde som du att det var urtrampningslagret det men visade sig att det var centreringslagret i svänghjulet som lät illa.jag lade ut en fråga på det här forumet i samband med att jag höll på med samma sak läs den strängen "O-ljud från kopplingen" där finns många bra tips speciellt det som utzon skrev om hur man avgör vad det är som låter illa.
Är på väg att byta detta oxå. Så det kan vara svängjulet som låter! Bäst att byta båda då. Tack för tipset MTK!

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Jacko »

Det låter från min bil när den står i neutral. Dock om jag trycker in kopplingen så försvinner detta läte. Är det Urtrampningslagert då eller?

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Jacko wrote:Det låter från min bil när den står i neutral. Dock om jag trycker in kopplingen så försvinner detta läte. Är det Urtrampningslagert då eller?
Nej, det låter som det vanliga 'malandet' många (alla?) 944:or har i neutralläge. Sägs vara helt ofarligt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

944_Driver wrote:
Jacko wrote:Det låter från min bil när den står i neutral. Dock om jag trycker in kopplingen så försvinner detta läte. Är det Urtrampningslagert då eller?
Nej, det låter som det vanliga 'malandet' många (alla?) 944:or har i neutralläge. Sägs vara helt ofarligt.

//Magnus
Dvs. lagren i transaxeln...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users