951-88 "Racebiten" Porsche Sports Cup 8c
- supermicke
- S-Poster
- Posts: 143
- Joined: 2009-04-21 14:01:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholm
- Contact:
951-88 "Racebiten" Porsche Sports Cup 8c
Det började med att jag köpte en 996 cab -02 som min första Porsche och jag blev kör direkt! Hade den under en säsong varpå jag var nere på Nürburgring i slutet av säsongen och fick känna på fenomenet Glykol på banan...
Men det jag hade fastnat för var ju inte att glida med cabben nere runt stureplan utan att känna bilens gränser på banan.. Så jag tog en funderare och tänkte Vilken bil får jag ut mest racing för pengarna med??? och ni vet ju alla här svaret på det
Sökte efter rätta bilen med lykta och blocket då jag fick tag på en 968 CS som jag fick för en vettig peng. Vattenpumpen var tillbaks monterad fel vid byte vilket gav vibrationer så jag lämnade in den till Peter Lindvall som fixade felet samt monterade på lite delar jag beställt från Sandén. Bilen gick nu som en klocka och jag körde 1,20 tider på Gelleråsen men avsaknaden av diffspärr och styvare fjädring var stor. Min plan var att modifiera bilen till en räser, men insåg hur dyrt det skulle bli.. Då kom jag i kontakt med Andreas Zolnir som hade sin redan färdigpreppade 944 Turbo redo för att ge sig ut o tävla i PCSR. Jag kollade på den o tog en liten provtur.. Det var körlek vid första ögonkastet..
Så jag slängde snabbt ut en annons och sålde 968an (med förtjänst) underbara bilar det där.. Köpte Andreas bil och nu börja köra i PCSR, har vart på div banmöten nu för att lära känna bilen lite samt att man har ju en hel del förarutveckling att göra....
RACEBITEN.SE är under produktion... Sponsrad av Golvbiten.se!!
Motor, växellåda och avgassystem:
Original M44/51 motor som genomgick helrenovering 2006
i år monterades en mls toppackning och avgasröret efter turbon byggdes om till 3"
fram till den nya sbf godkända race katten, alla kylslangar och turboslangar har bytts ut mot nya original.
Motorstyrningen är modifierad med ett MAF system som ger snabbare respons och noggrannare bränsle luftblandning, alla ingående delar i maf kitet är porsche original artiklar utom chippet i boxarna,
Bilen kan köras på 98 blyfri eller E85
Motorn är bromsad hos Rototest i Rönninge med E85 till 390 hk vid 1,2 bar, 360hk vid 1,0bar.
När motorn byggdes var prioriteringen körbarhet även på låga varv och vridmomentet är 480nm vid
3000varv, vid 3500varv är vridet 500nm.
Jag har nu bromsat in den till c:a 305 hk för att kunna klassa in i PCSR klass 8c
Original turbo s låda från 89 års mod (förstärkt 2a och kronhjul), modifierad oljekylning,
I år monterades en genomgången låda med fräscha synkringar och en del lager byttes,
diffbromsen av ramplamell typ demonterades och kontrollerades,
Gt3 cup sinterlamell (Faktiskt möjligt att fickparkera vid snabbköpet med),
944 turbo s tryckplatta och urtrampnings lager nytt 2006.
Chassi:
Denna bilen stod modell för beräkningen av Dr Jarlmarks berömda leda kitt,
uppdaterade och renoverade 2006 med den nya förbättrade typen av topptätning,
justerbar dämpning i 12lägen, Sandens topplagringar, steglöst justerbara krängningshämmare
i crommolly stål fram och bak enligt Jarlmarks recept.
Gt3 mk1 bromsar med sanden adaptrar runt om med 330 mm i diam och Pfc 01 belägg,
modifierad ABS med justerbar tryckreducering till bakhjulen.
Fälgar, däck och bromsar:
9,5x18 fram 11x18bak cargraphic fälgar med 265/35-18 och 295/30-18 michelin pilot sportcup, regn hjul: 8x17 o 9x17 med nya michelin pilot sport
Interiör / Inredning:
2st Sparco stolar med Sparco 4punktbälte på förarsidan och original 3punkts bälten (för Sbp)
Guss helbur monterad 2002.
Exteriör / Styling:
Framskärmar, stötfångare, frontplåt, motorhuv, bagagelucka, taklucka,
trösklar,frontläpp, dörrar från Plastis i göteborg= bra passform och hög kvalite.
Bakvingen är en förlängd Gt3 cup vinge köpt i tyskland.
Bakstötfångare av amerikansk modell för att ge gynnsammare bakvingeplacering.
Sidorutor av polycarbonat.
Men det jag hade fastnat för var ju inte att glida med cabben nere runt stureplan utan att känna bilens gränser på banan.. Så jag tog en funderare och tänkte Vilken bil får jag ut mest racing för pengarna med??? och ni vet ju alla här svaret på det
Sökte efter rätta bilen med lykta och blocket då jag fick tag på en 968 CS som jag fick för en vettig peng. Vattenpumpen var tillbaks monterad fel vid byte vilket gav vibrationer så jag lämnade in den till Peter Lindvall som fixade felet samt monterade på lite delar jag beställt från Sandén. Bilen gick nu som en klocka och jag körde 1,20 tider på Gelleråsen men avsaknaden av diffspärr och styvare fjädring var stor. Min plan var att modifiera bilen till en räser, men insåg hur dyrt det skulle bli.. Då kom jag i kontakt med Andreas Zolnir som hade sin redan färdigpreppade 944 Turbo redo för att ge sig ut o tävla i PCSR. Jag kollade på den o tog en liten provtur.. Det var körlek vid första ögonkastet..
Så jag slängde snabbt ut en annons och sålde 968an (med förtjänst) underbara bilar det där.. Köpte Andreas bil och nu börja köra i PCSR, har vart på div banmöten nu för att lära känna bilen lite samt att man har ju en hel del förarutveckling att göra....
RACEBITEN.SE är under produktion... Sponsrad av Golvbiten.se!!
Motor, växellåda och avgassystem:
Original M44/51 motor som genomgick helrenovering 2006
i år monterades en mls toppackning och avgasröret efter turbon byggdes om till 3"
fram till den nya sbf godkända race katten, alla kylslangar och turboslangar har bytts ut mot nya original.
Motorstyrningen är modifierad med ett MAF system som ger snabbare respons och noggrannare bränsle luftblandning, alla ingående delar i maf kitet är porsche original artiklar utom chippet i boxarna,
Bilen kan köras på 98 blyfri eller E85
Motorn är bromsad hos Rototest i Rönninge med E85 till 390 hk vid 1,2 bar, 360hk vid 1,0bar.
När motorn byggdes var prioriteringen körbarhet även på låga varv och vridmomentet är 480nm vid
3000varv, vid 3500varv är vridet 500nm.
Jag har nu bromsat in den till c:a 305 hk för att kunna klassa in i PCSR klass 8c
Original turbo s låda från 89 års mod (förstärkt 2a och kronhjul), modifierad oljekylning,
I år monterades en genomgången låda med fräscha synkringar och en del lager byttes,
diffbromsen av ramplamell typ demonterades och kontrollerades,
Gt3 cup sinterlamell (Faktiskt möjligt att fickparkera vid snabbköpet med),
944 turbo s tryckplatta och urtrampnings lager nytt 2006.
Chassi:
Denna bilen stod modell för beräkningen av Dr Jarlmarks berömda leda kitt,
uppdaterade och renoverade 2006 med den nya förbättrade typen av topptätning,
justerbar dämpning i 12lägen, Sandens topplagringar, steglöst justerbara krängningshämmare
i crommolly stål fram och bak enligt Jarlmarks recept.
Gt3 mk1 bromsar med sanden adaptrar runt om med 330 mm i diam och Pfc 01 belägg,
modifierad ABS med justerbar tryckreducering till bakhjulen.
Fälgar, däck och bromsar:
9,5x18 fram 11x18bak cargraphic fälgar med 265/35-18 och 295/30-18 michelin pilot sportcup, regn hjul: 8x17 o 9x17 med nya michelin pilot sport
Interiör / Inredning:
2st Sparco stolar med Sparco 4punktbälte på förarsidan och original 3punkts bälten (för Sbp)
Guss helbur monterad 2002.
Exteriör / Styling:
Framskärmar, stötfångare, frontplåt, motorhuv, bagagelucka, taklucka,
trösklar,frontläpp, dörrar från Plastis i göteborg= bra passform och hög kvalite.
Bakvingen är en förlängd Gt3 cup vinge köpt i tyskland.
Bakstötfångare av amerikansk modell för att ge gynnsammare bakvingeplacering.
Sidorutor av polycarbonat.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by supermicke on 2010-04-22 07:39:59, edited 4 times in total.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1768
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Stygg skapelse det där! Ser snabb och rå ut till utseendet och prestandan finns ju där på riktigt också!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
- supermicke
- S-Poster
- Posts: 143
- Joined: 2009-04-21 14:01:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholm
- Contact:
Bättre sent än aldrigNahpets wrote:Hej Micke,
så du ska skapa tråd nu !
Blev riktigt avis på dina bromsar. Jag vill ha likadana
Lycka till och hoppas du får mycket nöje.
Och du ... glöm inte skatta för vinsten du gjorde !!
Mvh
Stephan
Jo, det är ju helt klart skönt att kunna lita på att bilen stannar i slutet på raksträckan.. t.o.m på lilla Sviestad hade man ju ett VMAX på 197km/h
Tack för hjälpen med skruvandet förresten
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
- supermicke
- S-Poster
- Posts: 143
- Joined: 2009-04-21 14:01:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholm
- Contact:
bergodalvana wrote:Satans vilken grym skapelse.... Kan man få se bilder på vingen med fästen?
På den här ser man ganska tydligt, blir nya kantblad nu eftersom de som sitter på bilden hade ramlat av på vägen ner till Sviestad
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Har du några bilder underifrån? Är nyfiken på infästning av splittern samt hur dina kränghämmare ser ut.
Vad väger bilen?
Vad väger bilen?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Andreas Zolnir
- S-Poster
- Posts: 128
- Joined: 2004-08-12 22:52:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm!
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Haha skärpning nu, upp med bilder på splitter och krängare! Andreas jag vet att du sitter och trycker på det
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Andreas Zolnir
- S-Poster
- Posts: 128
- Joined: 2004-08-12 22:52:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm!
- Contact:
- supermicke
- S-Poster
- Posts: 143
- Joined: 2009-04-21 14:01:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholm
- Contact:
Oj, här har man missat en del snack ser jag... Ja, vita blinkers blir kanske ett av vinterprojekten.. den blir ju så himla mycket snabbare då
Sen får vi se vad de säger i PCSR på onsdag, de gillade inte framsplittern och enligt dagens regler gick den tydligen 2 cm för långt ut. (vilket e lätt fixat) Men de pratade om att de skulle skriva om reglerna till att man bara fick använda Porsche originaldelar. Vilket skulle va sjukt trist, för många skulle ju få bygga om sina bilar då för att få vara med och tävla och sen finns det ju redan en annan klass för originalbilar.
Hehe, ja frågan är om man ska behålla det för sig själv
närå.. men jag har inga bilder nu, men bilen står uppallad i garaget ute på Ekerö nu. Så vill du komma förbi och kolla är det bara att slå en pling här i veckan om du är i de krokarna, ska vara ute och skruva tillbaka generatorn imorgon också.. Annars ska jag föröka komma ihåg att ta en bild...
Sen får vi se vad de säger i PCSR på onsdag, de gillade inte framsplittern och enligt dagens regler gick den tydligen 2 cm för långt ut. (vilket e lätt fixat) Men de pratade om att de skulle skriva om reglerna till att man bara fick använda Porsche originaldelar. Vilket skulle va sjukt trist, för många skulle ju få bygga om sina bilar då för att få vara med och tävla och sen finns det ju redan en annan klass för originalbilar.
Hehe, ja frågan är om man ska behålla det för sig själv
närå.. men jag har inga bilder nu, men bilen står uppallad i garaget ute på Ekerö nu. Så vill du komma förbi och kolla är det bara att slå en pling här i veckan om du är i de krokarna, ska vara ute och skruva tillbaka generatorn imorgon också.. Annars ska jag föröka komma ihåg att ta en bild...
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Missade det här, kommer gärna förbi någon gång under hösten/vintern för att ta en titt!supermicke wrote:Hehe, ja frågan är om man ska behålla det för sig själv
närå.. men jag har inga bilder nu, men bilen står uppallad i garaget ute på Ekerö nu. Så vill du komma förbi och kolla är det bara att slå en pling här i veckan om du är i de krokarna, ska vara ute och skruva tillbaka generatorn imorgon också.. Annars ska jag föröka komma ihåg att ta en bild...
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Sagt det förrut, din bil är riktigt grym. Ett föredöme och inspiration för oss som försöker att bygga rejsbil.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959
"its not the fart that kills - its the smell"
- supermicke
- S-Poster
- Posts: 143
- Joined: 2009-04-21 14:01:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholm
- Contact:
Dags för lite uppdateringar
Var ett tag sen jag gjorde något i biltråden.
Gurra : bilder kommer här på hur infästningen är gjord
Har monterat nya plastdörrar från Plastis = kan rekommendera, jäkligt fin passform och mycket välgjorda....
Kommer korta av framsplittern för att passa in i nya pcsr reglementet ( får sticka ut max 5cm framför bilen.)
Sen blir det ny lack, kommer fortsätta med svart grund men det kommer nog att tillkomma en färg. Vilken? Har inte till 100% bestämt mig än men är ganska säker. Den kommer inte bli mindre rejsig iaf
Kommer tona ner baklysen samt blinkers med självhäftande film (när de lyser är det fortfarande rätt färger som lyser) blir bara lite råare look.
Ska se om jag kan fixa glappet i växelspaken (någon som har något råd eller tips?) samt förlänga växelspaken så det blir lite tightare mellan växlarna (shortshift)
Stålomspunna bromsslangar är också på G
Pheu.. börjar kännas svettigt att hinna allt. :S
Gurra : bilder kommer här på hur infästningen är gjord
Har monterat nya plastdörrar från Plastis = kan rekommendera, jäkligt fin passform och mycket välgjorda....
Kommer korta av framsplittern för att passa in i nya pcsr reglementet ( får sticka ut max 5cm framför bilen.)
Sen blir det ny lack, kommer fortsätta med svart grund men det kommer nog att tillkomma en färg. Vilken? Har inte till 100% bestämt mig än men är ganska säker. Den kommer inte bli mindre rejsig iaf
Kommer tona ner baklysen samt blinkers med självhäftande film (när de lyser är det fortfarande rätt färger som lyser) blir bara lite råare look.
Ska se om jag kan fixa glappet i växelspaken (någon som har något råd eller tips?) samt förlänga växelspaken så det blir lite tightare mellan växlarna (shortshift)
Stålomspunna bromsslangar är också på G
Pheu.. börjar kännas svettigt att hinna allt. :S
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784
www.racebiten.se
www.golvbiten.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users