924 Turbo -79 "Biffen"
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
924 Turbo -79 "Biffen"
Tänkte lägga upp en liten bild tråd och försöka berätta vad som händer med bilen osv osv
(Skriver Redan nu att stavning och menings uppbyggnad INTE är min starka sida)
Kort info:
924 Turbo -79
Indischrot
16500mil
Är i i mitt Tycke lite mer än bra skick för vara 28år gammal.
Lite stenskott o lacken är väl inte 100% inredning är hel o fin, förutom solblekta stolar. Instrumentpanelen 100% inte en ända liten Spricka.
Bakrekofångare är lite skadad förr förra ägaren som backat imot ett staket lr ngt men den e slipad o lackad resultatet var väl så där men kollar man snabbt så syns de knappt men ska ersättas med en ny(bättre beg)
Planer för bilen i närtid:
*Turbo Trycks mätare (Köpt och installerat)
Stor Service
-kamrem
-Olja (Motor,Vxl L)
-Stift
-Byta diverse Vakum slangar (då de som sitter på troligtvis är 28år gamla)
-Rengöring ,smörjning bromsar (klart)
*Få avgas tätt
*Göra ngt åt att den får för mkt soppa
*Alllmänt genomgång, känn o kläm
*Öppet sportluftflter (+göra ngn slags värme avskärmare)
Mer långsiktigt:
*Köpa IC (På G,Bilder på exempel på rördagning till front monterat ic motages tacksamt )
*Köpa bättre Beg Ratt vxl spaks knopp
*Byta bakrekofångaren till en icke krockad
Är väl allt jag kommer på just nu.
Den kommer mest gå som lite av en glassätar bil/50% bruks bil.
Har inte hunnit gå igenombilen så mycket ännu köpte den i Fredagskväll och hade 2timmars färd hem utan cd spelare men upptäckte snart att cd inte behövdes när man hör den ljuvliga sången från motor o 2,5" systemet.
Lördag blev de tävtt av bilen och kollade så kamremmen såg ok ut (ända papper ja hittar är ett byte som skett 86! dock bara 5000mil sedan, men ser inte torr ut så kasnke bytt efter, men ska byta för vara på säkra sidan.
Söndag annat inplanerat
Måndag:
-Bestälde Turbotrycksmätare,
och började gå loss på gummivingen som var snus torr , tog de festaste ja hittade hemma som var motorolja som aukut hjälp, sen efter de ngn spray för gummilister.
såg även att lister runt dörrar var lite torra så tog ngt smörjolja på allt som såg torrt ut , sedan med ngn industri silikonspary för gummi o plast vilken glans de blev
Tisdag: Turbotrycks mätaren hade kommit så när ja kom hem från jobbet så hade min sambo hämtat paketet som ja önskade, o satte på en gång att ta loss panelen ovanför CD facket och Klockan fick offras och 30 min senare var slang dragen o el kopplat lite snabbt men får duga till vidare. Lite små spännd startade ja bilen o körde ut mot en slingring 90 väg som mkt få bilar beträder för se att han laddar som han ska.
Vid vilket varvtal bör man ha fullt tryck på 2:an / 3an? bilen är nästan Orginal (de sitter 2,5tums avgas de är allt)
Var bara ute 5minuter och hade mest koll på vägen men strax innan 3000 börjar laddet komma, och en bra bit innan 4000 har han fått upp fullt laddtryck. Lite osäker då de e väldigt svårt att hålla koll p varvtal o Tryckmätaren samtidgt som man ska vara trafiksäker när bilen Drar iväg som ett skott
Ska ta mer o bättre bilder vid tillfälle
Men Här kommer ett litet utval
(Skriver Redan nu att stavning och menings uppbyggnad INTE är min starka sida)
Kort info:
924 Turbo -79
Indischrot
16500mil
Är i i mitt Tycke lite mer än bra skick för vara 28år gammal.
Lite stenskott o lacken är väl inte 100% inredning är hel o fin, förutom solblekta stolar. Instrumentpanelen 100% inte en ända liten Spricka.
Bakrekofångare är lite skadad förr förra ägaren som backat imot ett staket lr ngt men den e slipad o lackad resultatet var väl så där men kollar man snabbt så syns de knappt men ska ersättas med en ny(bättre beg)
Planer för bilen i närtid:
*Turbo Trycks mätare (Köpt och installerat)
Stor Service
-kamrem
-Olja (Motor,Vxl L)
-Stift
-Byta diverse Vakum slangar (då de som sitter på troligtvis är 28år gamla)
-Rengöring ,smörjning bromsar (klart)
*Få avgas tätt
*Göra ngt åt att den får för mkt soppa
*Alllmänt genomgång, känn o kläm
*Öppet sportluftflter (+göra ngn slags värme avskärmare)
Mer långsiktigt:
*Köpa IC (På G,Bilder på exempel på rördagning till front monterat ic motages tacksamt )
*Köpa bättre Beg Ratt vxl spaks knopp
*Byta bakrekofångaren till en icke krockad
Är väl allt jag kommer på just nu.
Den kommer mest gå som lite av en glassätar bil/50% bruks bil.
Har inte hunnit gå igenombilen så mycket ännu köpte den i Fredagskväll och hade 2timmars färd hem utan cd spelare men upptäckte snart att cd inte behövdes när man hör den ljuvliga sången från motor o 2,5" systemet.
Lördag blev de tävtt av bilen och kollade så kamremmen såg ok ut (ända papper ja hittar är ett byte som skett 86! dock bara 5000mil sedan, men ser inte torr ut så kasnke bytt efter, men ska byta för vara på säkra sidan.
Söndag annat inplanerat
Måndag:
-Bestälde Turbotrycksmätare,
och började gå loss på gummivingen som var snus torr , tog de festaste ja hittade hemma som var motorolja som aukut hjälp, sen efter de ngn spray för gummilister.
såg även att lister runt dörrar var lite torra så tog ngt smörjolja på allt som såg torrt ut , sedan med ngn industri silikonspary för gummi o plast vilken glans de blev
Tisdag: Turbotrycks mätaren hade kommit så när ja kom hem från jobbet så hade min sambo hämtat paketet som ja önskade, o satte på en gång att ta loss panelen ovanför CD facket och Klockan fick offras och 30 min senare var slang dragen o el kopplat lite snabbt men får duga till vidare. Lite små spännd startade ja bilen o körde ut mot en slingring 90 väg som mkt få bilar beträder för se att han laddar som han ska.
Vid vilket varvtal bör man ha fullt tryck på 2:an / 3an? bilen är nästan Orginal (de sitter 2,5tums avgas de är allt)
Var bara ute 5minuter och hade mest koll på vägen men strax innan 3000 börjar laddet komma, och en bra bit innan 4000 har han fått upp fullt laddtryck. Lite osäker då de e väldigt svårt att hålla koll p varvtal o Tryckmätaren samtidgt som man ska vara trafiksäker när bilen Drar iväg som ett skott
Ska ta mer o bättre bilder vid tillfälle
Men Här kommer ett litet utval
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 Turbo -79 "Biffen"
Det låter helt normalt. Min bil börjar dra skapligt vid 3000 varv och vid 3500 varv har jag fullt laddtryck (dvs 0,7 bar). Om din bil laddar mer än 0,7 bar så kör den inte hårt förrän du åtgärdat det så du inte sabbar kolvarna!Porsche944_ wrote:Var bara ute 5minuter och hade mest koll på vägen men strax innan 3000 börjar laddet komma, och en bra bit innan 4000 har han fått upp fullt laddtryck. Lite osäker då de e väldigt svårt att hålla koll p varvtal o Tryckmätaren samtidgt som man ska vara trafiksäker när bilen Drar iväg som ett skott
Ska ta mer o bättre bilder vid tillfälle
Men Här kommer ett litet utval
Fin bil!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Håller med ovanstående. Kul att se en orginalkärra i trevligt skick (jämfört med hur de brukar se ut) !
angående vakumslangarna på insuget är dom med all sannolikhet totalslut. Några av mina var bara smulor kvar. Nu menar jag de tunna slangarna. Jag köpte soppaslang på ok och riktiga slangklämmor och ersatte samtliga slangar. Även de tjockare 90 graders böjarna byttes, dom var också torrspruckna, dock inte lika sönderfallna men du borde byta dom. Porsche center har dom !
angående vakumslangarna på insuget är dom med all sannolikhet totalslut. Några av mina var bara smulor kvar. Nu menar jag de tunna slangarna. Jag köpte soppaslang på ok och riktiga slangklämmor och ersatte samtliga slangar. Även de tjockare 90 graders böjarna byttes, dom var också torrspruckna, dock inte lika sönderfallna men du borde byta dom. Porsche center har dom !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- fridsten
- Turbo-Poster
- Posts: 619
- Joined: 2007-06-28 14:35:42
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Solna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
Tack Tack... och han laddar precis 0,7 viss lättnad
Ja får väl byta nick nu när man bytt upp sig . hur gör man?
Kommer att låta han vara som han är så den förblir orginal så länge jag har den iaf, och putsa upp de som blivit slitet o blekt. Längtar nästan till Garagetiden i vinter
Då blir de troligtvis byte av vakumslangar i helgen.
Så även att slangen från bromsvätske behållaren var av modell palst(ser orginal ut) Fräter inte bromsvätska på vanlig slangar??
Tyget på stolarna är rätt så solblekta? ngt tipps så man kan få till baka lite mer färg då dörrsidorna o baksätet ser nästan nya ut. kontrasten är de rätt stor skillnad på.
Ja får väl byta nick nu när man bytt upp sig . hur gör man?
Kommer att låta han vara som han är så den förblir orginal så länge jag har den iaf, och putsa upp de som blivit slitet o blekt. Längtar nästan till Garagetiden i vinter
Då blir de troligtvis byte av vakumslangar i helgen.
Så även att slangen från bromsvätske behållaren var av modell palst(ser orginal ut) Fräter inte bromsvätska på vanlig slangar??
Tyget på stolarna är rätt så solblekta? ngt tipps så man kan få till baka lite mer färg då dörrsidorna o baksätet ser nästan nya ut. kontrasten är de rätt stor skillnad på.
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
Så nu är nya vakumslangar beställda och hämtas imon. Tillåter väder så kommer de även ersätta de 28år gamla med tygväv över imon eftermiddag.
Tog bilen till jobbet idag o upptäckte att vid ~2500 börar laddet och ~2600 har jag 0,5 och redan vid 2800 laddar han fullt 0,7bar testade på 4an´-5an ett par gånger på vägen hem.. är inte de ovanligt tidigt ända ja vet är att de sitter 2,5tums rör.
Tog bilen till jobbet idag o upptäckte att vid ~2500 börar laddet och ~2600 har jag 0,5 och redan vid 2800 laddar han fullt 0,7bar testade på 4an´-5an ett par gånger på vägen hem.. är inte de ovanligt tidigt ända ja vet är att de sitter 2,5tums rör.
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vad jag vet ska det vara så orginal; fullt laddtryck vid 2850 rpm.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
Blev lite Mek i helgen men inga stora saker.
Bytte ut alla vakumslangar som e på ovansidan o de man lätt kommer åt. resten blir nästa helgs projekt då slangklämmorna tog slut.
Efter de blev de dämpmatta underhuven som skulle väck, då den som satt där mest Smulades sönder, dock en del kliterkvar som ska gnuggas bort med T-gul lr likande i veckan.
Stannade även till vid en mack o köpte Sts completesystem cleaner och tankade upp fulltank . men då dog plötsligt Tankmätaren??! :O funakde när ja körde bort till pumpen men efter ja tankat i mina 37liter till fullt så hade den slutat fungera??
Bytte ut alla vakumslangar som e på ovansidan o de man lätt kommer åt. resten blir nästa helgs projekt då slangklämmorna tog slut.
Efter de blev de dämpmatta underhuven som skulle väck, då den som satt där mest Smulades sönder, dock en del kliterkvar som ska gnuggas bort med T-gul lr likande i veckan.
Stannade även till vid en mack o köpte Sts completesystem cleaner och tankade upp fulltank . men då dog plötsligt Tankmätaren??! :O funakde när ja körde bort till pumpen men efter ja tankat i mina 37liter till fullt så hade den slutat fungera??
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
Porschen Startade upp den i helgen fick förvånat lätt då den tyvärr stått utomhus hela vintern. Två varv på startmotorn så hoppade han igång, ojämnt tills oljan blev varm sen stog han stabilt på 850varv på tomgång.
Innan påställning ska den servas
Har skivit ner en lista på vad ja kommer på som ska inhandlas:
*Kamrem
*Kamrem spännrulle /ar
*Vattenpump
*Generator Rem
*Bromsskiva (Ena var sprucken efter max 500mil körd o 1år gammalskiva)
*Stift
*Oljefilter
*Motor Olja
*Vxl Olja
*Bromsvätska
*Kylarvätska
Sen denna ständiga fråga om Motorolja
Vet inte riktigt vad ja ska välja
Förslag motages tacksamt
Bilen kommer gå runt 500mil /år (Vet inte vilken olja som körts på innan)
Samma sak med växellåds olja vilekn sort, märke? Läste om någon olja som kunde hjälp Skrap i lådan?
Vad kör ni med?
Kompletera gärna listan om ja glömt något
Fördelarlock,rotor är 1,5år gammalt 500-1000mil
Innan påställning ska den servas
Har skivit ner en lista på vad ja kommer på som ska inhandlas:
*Kamrem
*Kamrem spännrulle /ar
*Vattenpump
*Generator Rem
*Bromsskiva (Ena var sprucken efter max 500mil körd o 1år gammalskiva)
*Stift
*Oljefilter
*Motor Olja
*Vxl Olja
*Bromsvätska
*Kylarvätska
Sen denna ständiga fråga om Motorolja
Vet inte riktigt vad ja ska välja
Förslag motages tacksamt
Bilen kommer gå runt 500mil /år (Vet inte vilken olja som körts på innan)
Samma sak med växellåds olja vilekn sort, märke? Läste om någon olja som kunde hjälp Skrap i lådan?
Vad kör ni med?
Kompletera gärna listan om ja glömt något
Fördelarlock,rotor är 1,5år gammalt 500-1000mil
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
Så då har man beställt de mesta till servicen
*Kamrem
*Kamrem spännrulle /ar
*Vattenpump
*Generator Rem
*Bromsskiva (Ena var sprucken efter max 500mil körd o 1år gammalskiva)
*Stift
*Oljefilter
*Motor Olja
Kvar Att beställa/ inhandla
Vxl Olja
Bromsvätska
Tisdag skulle lokala bilhandlarn ha delarna hemma
Så nästa helg om väder o vind o Arbetet tillåter så blir de mek helg och påställning
Längtar redan. Kommer bli o plugga PET och Porsche 924 Turbo Service Information så allt är glas klart Tack Pantad För din fina hemsida
*Kamrem
*Kamrem spännrulle /ar
*Vattenpump
*Generator Rem
*Bromsskiva (Ena var sprucken efter max 500mil körd o 1år gammalskiva)
*Stift
*Oljefilter
*Motor Olja
Kvar Att beställa/ inhandla
Vxl Olja
Bromsvätska
Tisdag skulle lokala bilhandlarn ha delarna hemma
Så nästa helg om väder o vind o Arbetet tillåter så blir de mek helg och påställning
Längtar redan. Kommer bli o plugga PET och Porsche 924 Turbo Service Information så allt är glas klart Tack Pantad För din fina hemsida
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD
// Timo.L
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Varsågod! Kul att den uppskattas!Porsche944_ wrote:Tack Pantad För din fina hemsida
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3572
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users