Jaha då har man stress meckat bil idag o bytt grenrörs packningar, satan vad det är trångt.............
For iväg o testa bilen rejält på sviestad sen, premiären på bana för mig o 944:an
det gick skitfint i 7-8 varv sen åkte jag in för att vila o då såg jag att den tryckt ur sig kylarvatten
konstiga är att den håller temperaturen skit bra o den gick hur bra som helst hem???
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Kan inte vara så att du skruvat på locket till expansionskärlet för dåligt? Det hade jag gjort på min 931 och den läckte då ut vatten när den blev rejält varm på Sviesta. Inte hänt innan dess på Tullinge och PCS slalom...
nä den trycker ur sig mest ur hela locket verkar det som, hade sprutat ner luftfilter lådan och huven.
men jag undrar verkligen om det ska vara så högt tryck i expansionskärlet??
men vi åkte småvägar hem o låg o gasa o ladda på hela tiden o när jag kom hem så hade den inte tryckt ur sig någe??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Nu har jag ingen aning hur högt accepabelt tryck i expansionskärlet är, men det känns betydande. Jag har aldrig öppnat ett varm exp.kärl men de som har gjort det av misstag (eller dummhet) har ju fått en hel del kylvatten över sig och bil. Exp.kärlen i sig brukar ju vara lite deformerade efter tidens gång med lite bulor och ojämnheter i plasten.
Men en kompis hade liknande problem med sin VR6:a, vattnet trycktes ur i locket till
påfyllningen. Detta på grund av brusten toppackning och där av koprition i vatten
systemet. Locket på VR6:an är konstruerat så att det "öppnar" vid för högt tryck!
Får hoppas att det inte är så i ditt fall, men det låter snarlikt!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Det ska ju vara övertryck när systemet blir varmt, just för att höja kokpunkten.
JAg har alldeles bestämt för mig att ev. övertryck ska blåsas ut genom lilla slangen som ansluter just vid locket när det blir för högt tryck. Det trycket bestäms av fjädern i locket. Har man fyllt på för mycket kylarvatten så trycks det ut första gången bilen blir rejält varm, det kan blir rejält blött och "stänkigt" eftersom vattenet övergår från flytande till kokande just i det ögonblick det kommer utanför locket, eftersom trycket då sjunker till atmosfärstryck. Helt normalt så långt alltså
Men, kan man ser att läckaget kommer från locket eller just däromkring så är det ju ngt vajsing på lock eller expkärl
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
GLind wrote:Nu har jag ingen aning hur högt accepabelt tryck i expansionskärlet är, men det känns betydande. Jag har aldrig öppnat ett varm exp.kärl men de som har gjort det av misstag (eller dummhet) har ju fått en hel del kylvatten över sig och bil. Exp.kärlen i sig brukar ju vara lite deformerade efter tidens gång med lite bulor och ojämnheter i plasten.
Det är ju inte så mycket trycket som gör att folk blir skållade när dom öppnar varmt, utan för att vattnet är över 100°C och trycksatt, när man öppnar locket och trycket därmed sjunker så börjar genast vattnet koka och forsar upp ur öppning med stor hastighet.
Trycket är nog inte högre än ngt enstaka bar eller så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
vet att när den trycker ur sig kylarvatten så brukar det vara topp packningen som gått men den går inte ett dugg sämre o den håller tempen??
jag tycker Pärs resonemang låter väldigt vettigt, klart det ska vara tryck i expansionskärlet, hoppas på att det är packningen eller fjädern i kombination med att jag fyllt i för mycke vatten som gjorde att det tryckte ur sig.
ser ju inte nivån i tanken då den är helt brun
får beställa ett lock o testa innan jag lyfter toppen i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Kanske dags att beställa både lock och tank från PC?
På tal om trycksatt vatten finns där någon tempmätare till kylningen av turbon som öppnar när vattnet (så har jag tolkat det) är över 115 grader... Så kokpunkten är förhöjd en hel del iom att det är trycksatt.