Rubbing
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Rubbing
Detta kanske är en dum fråga men hur använder man rubbing egentligen. Jag köpte en burk för att få bilen riktigt ren och för att kunna använda om jag lackar nånstans.
Jag provade på lite på taket genom att gnida in det med en torr trasa för att sedan torka av det med an annan torr trasa och nu ser det rätt repigt ut.
\Per
Jag provade på lite på taket genom att gnida in det med en torr trasa för att sedan torka av det med an annan torr trasa och nu ser det rätt repigt ut.
\Per
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Prova och köp 'trassel' på närmsta OK mack. lägg på rubbingen (flytande?) med ett tunt lager.. behöver inte gnidas in.... Vänta tills den torkat (blivit vit alltså). Då tar du 'trasslet' och polerar som en galning.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Rubbing använder man inomhus, på en ren bil. Temperatur typ rumstempererad, lacken ska vara "normalkall" eller fingertoppsvarm, polera aldrig på varm eller smutsig lack (och med smutsig, inkluderas "lite lätt dammig"). Att använda rubbing för hand är ett slöseri med tid och blir sällan bra - enda gången jag iallafall gör det för hand är när jag ska komma åt på ovansidan nummerplåten där bak, eller i skrymda vrår ö h t om jag strängt taget måste. Jag använder halvflytande rubbing.
Grov rubbing, som känns som lite sandig mellan fingrarna nästan - lägger jag sparsamt på skumgummitrissa och kör med nästan inget alls tryck mot ytan. Det behövs inte, ju grövre rubbing - ju mer värme utvecklas .. trycker man på rejält så är det risk att man sveder lacken. Grov rubbing använder jag för att få bort måsskitar, och grova repor.
Mellangrov rubbing, är inte direkt kornig - men man känner att det torkar mot huden rätt snabbt - är bra mot repor, i största allmänhet, stenskottsrepor och sådär. Lite mer duttar mot trissan som man kladdar ut.
A och O är att trissan aldrig är torr eller genomvåt för den delen - en bra trissa ska vara fuktig, då varken slabbar man eller riskerar att gå för varmt över lacken.
Och sist då finrubbing - som är typ som sås, inte kornig, inte torr. Perfekt om man ska få ned tvättrepor .. och framförallt perfekt om man ska få lyster och mätta ned eventuella nyansskillnader när man går berserk över en huv med grovrubbing. Utvecklar inte mycket värme, bara tillräckligt för att lyfta lystern .. kan med fördel köras på oscillerande dubbeltrissa, går lite snabbare då.
Att köra med enkel roterande trissa först är skitbra att få ned det värsta med, då med mediumrubbing eller grov. Och sedan därpå går man över med finrubbing och dubbel-oscillerande, där dubbeltrissorna går i varandras spår och slätar ut eventuella nyansskillnader. Dubbeltrissa är kanon att släta ut nyanser med, tycker iallafall jag.
Sist lite vax, om man vill det, eller försegling kanske .. och torka rent med ren polerduk.
Kolla resultatet ute i solen, och blir det inte bra .. kör igen.
Mvh Johan , som ska upp tidigt på söndag och svartjobba
Grov rubbing, som känns som lite sandig mellan fingrarna nästan - lägger jag sparsamt på skumgummitrissa och kör med nästan inget alls tryck mot ytan. Det behövs inte, ju grövre rubbing - ju mer värme utvecklas .. trycker man på rejält så är det risk att man sveder lacken. Grov rubbing använder jag för att få bort måsskitar, och grova repor.
Mellangrov rubbing, är inte direkt kornig - men man känner att det torkar mot huden rätt snabbt - är bra mot repor, i största allmänhet, stenskottsrepor och sådär. Lite mer duttar mot trissan som man kladdar ut.
A och O är att trissan aldrig är torr eller genomvåt för den delen - en bra trissa ska vara fuktig, då varken slabbar man eller riskerar att gå för varmt över lacken.
Och sist då finrubbing - som är typ som sås, inte kornig, inte torr. Perfekt om man ska få ned tvättrepor .. och framförallt perfekt om man ska få lyster och mätta ned eventuella nyansskillnader när man går berserk över en huv med grovrubbing. Utvecklar inte mycket värme, bara tillräckligt för att lyfta lystern .. kan med fördel köras på oscillerande dubbeltrissa, går lite snabbare då.
Att köra med enkel roterande trissa först är skitbra att få ned det värsta med, då med mediumrubbing eller grov. Och sedan därpå går man över med finrubbing och dubbel-oscillerande, där dubbeltrissorna går i varandras spår och slätar ut eventuella nyansskillnader. Dubbeltrissa är kanon att släta ut nyanser med, tycker iallafall jag.
Sist lite vax, om man vill det, eller försegling kanske .. och torka rent med ren polerduk.
Kolla resultatet ute i solen, och blir det inte bra .. kör igen.
Mvh Johan , som ska upp tidigt på söndag och svartjobba
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bara när det är mörkt tydligen:Adde_k wrote:Johan du bor ju i närheten.... gör du sånthär mot betalning?
Favst wrote:ska upp tidigt på söndag och svartjobba
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Hahaha Jao det kan ordnas. Pris beror lite kring vad det är för lack (svårighet), hur illa däran det är (mängd jobb), och vad man vill uppnå (kvalitet). Men krasst sett så ligger jag runt 1ooo-lappen. Arbetet tar mellan 3-4 timmar oftast. Jag brukar säga att jag vill se bilen först, så att jag vet vad jag har att vänta mig. Det är enklare för mig, så jag vet vilka grejer jag kommer behöva. Jag iofs semester nu en 3 veckor, men i juli's mitt eller nåt kanske Adde?
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Lite mer tips (jag känner mig som en besserwisser nu, men när jag likväl kan tillföra nåt så..)
Börja med huven, fortsätt med taket, och sedan bakluckans överdel. Överdelar först vill säga. När man börjar så har man trots allt 100% motivation, och överdelarna tar både mest stryk och är mest värda att lägga mest jobb på. Dessutom, trissan brukar bli rätt slaggig när man är på sidorna och polerar. Har man riktlift så är det världens grej; för då kan man hissa upp bilen och ta sidorna ståendes.
Men annars, som oss vanliga dödliga - så får man ta en rullpall och köra sidorna sedan för sig. När jag polerar så tar jag karossdel för karossdel - det är lättare att komma ihåg vart man var när man varit och pissat eller druckit nåt kaffe t ex
Lackskydd sedan - när man lackskyddat en bil, så är det en god idé att låta det härda - bilen brinner inte upp eller så om man tvunget ska ut med den i sol och trafik på vägen hem men det är en bra idé att ställa in den i garaget över dagen/natten och låta lacken vila lite. För när du polerar lack, så värmer du upp lacken - den blir varm, och repor smälter ihop (klarlacken smälter ihop, det är den som repas oftast). Och om man kört hårt med en lack och även om man tycker den är sval och go' .. så behöver den vila lite.
Sedan ska man inte heller tvätta en nyförseglad bil på iallafall 14 dagar enligt de flesta tillverkare av lackskydds rekommendation. Om man strängt taget måste, d v s om man fått måsskit på bilen - så är det glansschampo och handtvätt och spol med högtryckstvätt som gäller.
Använd inte avfettningsmedel. Tvätta inte bilen i en maskintvätt (jag skiter i vad Statoil eller Shell säger om skonsam tvätt, det är digerdöden för lackskydd, punkt slut).
Lackförsegling ser jag som någonting som människor som tycker om sina bilar och handtvättar dem har värde i att skaffa. Dagligen levereras det lackförseglade bilar från oss - dessa inpackningar kanske kostat 3ooo? Vad vet jag? Men en sak vet jag; att inom en vecka, så kommer dessa (oftast) företagsbilar att köras in av någon fältsäljare på en maskintvätt ... and all is to waste.
En lackskyddad bil känns hal som glas, den får en glasartad yta - så upplever jag den.
Så appråpå, ska ni någon gång köpa en bil som sägs vara lackskyddad - gå fram och känn på den, och försök skönja en kontur i lystern.
Förlåt om jag verkar lite messerschmidt i den här tråden - men ingen är direkt intresserad om jag berättar om mitt jobb på en fest. Säger man att man är "Key account manager" eller räddar sälbäbisar så lyssnar alla - berättar man att man är bilvårdare, då tar alla en för obildad. Som om det handlade om en svamp och en hink.
Lack är lika tjockt som ett hårstrå, men det finns omkring 25 olika typer av lack har jag hört, med olika beståndsdelar och karaktäristik. Varje enskild bil är unik, vad den utsatts för - hur god lack modellen överhuvudtaget har. Det är intressant, i beståndsdelarna .. men i slutändan är det bara lack, resultatet är högst narcissistiskt ifrån kundernas sida, och väldigt få vårdar ens sina bilar med åren i slutändan - och det är på hela taget ett rätt onödigt yrke, om det inte vore för människans fåfänga
Börja med huven, fortsätt med taket, och sedan bakluckans överdel. Överdelar först vill säga. När man börjar så har man trots allt 100% motivation, och överdelarna tar både mest stryk och är mest värda att lägga mest jobb på. Dessutom, trissan brukar bli rätt slaggig när man är på sidorna och polerar. Har man riktlift så är det världens grej; för då kan man hissa upp bilen och ta sidorna ståendes.
Men annars, som oss vanliga dödliga - så får man ta en rullpall och köra sidorna sedan för sig. När jag polerar så tar jag karossdel för karossdel - det är lättare att komma ihåg vart man var när man varit och pissat eller druckit nåt kaffe t ex
Lackskydd sedan - när man lackskyddat en bil, så är det en god idé att låta det härda - bilen brinner inte upp eller så om man tvunget ska ut med den i sol och trafik på vägen hem men det är en bra idé att ställa in den i garaget över dagen/natten och låta lacken vila lite. För när du polerar lack, så värmer du upp lacken - den blir varm, och repor smälter ihop (klarlacken smälter ihop, det är den som repas oftast). Och om man kört hårt med en lack och även om man tycker den är sval och go' .. så behöver den vila lite.
Sedan ska man inte heller tvätta en nyförseglad bil på iallafall 14 dagar enligt de flesta tillverkare av lackskydds rekommendation. Om man strängt taget måste, d v s om man fått måsskit på bilen - så är det glansschampo och handtvätt och spol med högtryckstvätt som gäller.
Använd inte avfettningsmedel. Tvätta inte bilen i en maskintvätt (jag skiter i vad Statoil eller Shell säger om skonsam tvätt, det är digerdöden för lackskydd, punkt slut).
Lackförsegling ser jag som någonting som människor som tycker om sina bilar och handtvättar dem har värde i att skaffa. Dagligen levereras det lackförseglade bilar från oss - dessa inpackningar kanske kostat 3ooo? Vad vet jag? Men en sak vet jag; att inom en vecka, så kommer dessa (oftast) företagsbilar att köras in av någon fältsäljare på en maskintvätt ... and all is to waste.
En lackskyddad bil känns hal som glas, den får en glasartad yta - så upplever jag den.
Så appråpå, ska ni någon gång köpa en bil som sägs vara lackskyddad - gå fram och känn på den, och försök skönja en kontur i lystern.
Förlåt om jag verkar lite messerschmidt i den här tråden - men ingen är direkt intresserad om jag berättar om mitt jobb på en fest. Säger man att man är "Key account manager" eller räddar sälbäbisar så lyssnar alla - berättar man att man är bilvårdare, då tar alla en för obildad. Som om det handlade om en svamp och en hink.
Lack är lika tjockt som ett hårstrå, men det finns omkring 25 olika typer av lack har jag hört, med olika beståndsdelar och karaktäristik. Varje enskild bil är unik, vad den utsatts för - hur god lack modellen överhuvudtaget har. Det är intressant, i beståndsdelarna .. men i slutändan är det bara lack, resultatet är högst narcissistiskt ifrån kundernas sida, och väldigt få vårdar ens sina bilar med åren i slutändan - och det är på hela taget ett rätt onödigt yrke, om det inte vore för människans fåfänga
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tycker det är toppen att du delar med dig av dina kunskaper Herr Larsson!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2005-01-23 13:51:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Efter att ha provat polera själv ett antal gånger och aldrig tyckt det varit roligt och aldrig blivit nöjd med resulatatet så är numera en av dom få bilrelaterade grejor som jag lämnar iväg till yrkesfolk utan att ens tänka efter om jag ska göra det själv. Så med andra ord har jag stor respekt för yrkeskunnandet och det var kul att läsa beskrivningen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Favst
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2006-05-27 09:48:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Wow, kul med all positiv respons! Tack!
Det finns asmycket att skriva om rekonditionering faktiskt, och ingenting är egentligen speciellt svårt när man bara övat in det eller vågat sig på det. Men jag kan hålla med Pär det är rätt skönt att få lämna bort vissa grejer här i livet.
Jag tror jag ska skriva en tråd, om den vanligaste proceduren vi har med en inkommande begagnad bil Det kanske kan hjälpa entusiaster bortom mig själv, för det är ju vi som vill veta .. när allt kommer kring.
Det finns asmycket att skriva om rekonditionering faktiskt, och ingenting är egentligen speciellt svårt när man bara övat in det eller vågat sig på det. Men jag kan hålla med Pär det är rätt skönt att få lämna bort vissa grejer här i livet.
Jag tror jag ska skriva en tråd, om den vanligaste proceduren vi har med en inkommande begagnad bil Det kanske kan hjälpa entusiaster bortom mig själv, för det är ju vi som vill veta .. när allt kommer kring.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Gör gärna det! Skapa en tråd så flyttar vi den till FAQ delen eller klistrar den i denna del av forumet sen!Favst wrote:Jag tror jag ska skriva en tråd, om den vanligaste proceduren vi har med en inkommande begagnad bil Det kanske kan hjälpa entusiaster bortom mig själv, för det är ju vi som vill veta .. när allt kommer kring.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2006-07-24 21:56:39
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users