Nja, det är ju just det där med nedlagda timmar. Det hade nog gått att bygga tre skåp på samma tid om det inte hade varit ett semesternöje.Sebastu wrote:Det går faktiskt fort framåt tycker jag, men jag ser ju inte all tid du lägger.
Keep it up
Men det har blivit ändring på det idag.
Dagens tråduppdatering blir en tvåstegsraket. Man kan säga att jag fått upp farten igen.
På plats i garaget innan tuppen hade hunnit harkla sig efter morgonkaffet och började störa grannarna med en oundviklig del av projektet som jag skjutit framför mig sen smådelsförvaringsidéen först väcktes.
Dilemmat bygger på att den stora gjutna klumpen som slangarna ska sitta i på "pumpsidan" är i normala fall bultad direkt i den stora oljetanken som ska sitta längst upp under taknocken på skåpet.
Med oljetanken på plats finns alltså inte det problemet som jag skjutit på in i det sista. I skåpets nuvarande form finns istället för fyra pinbultar mestadels luft.
Luftens bärighet understiger som bekant stålets med ganska god marginal och erbjuder därför ganska dåliga möjligheter att fästa 2-3kg gjutjärn i. En klump som dessutom ska få några kilo slangpaket fastsatt på sig.
Lösningen blev av den lite yxigare modellen...
Två bultar svetsades fast med hjäpligt ögonmått på en spillbit som kapats för att passa ovanpå benen till det högra racket i övervåningen. Efter svets placerades min "konsol" på rackbenen för att kolla inpassningen. Än så länge såg det bra ut. Jag har ju fått vänja mig vid att det går bra nuförtiden, så jag var inte så chockad.
Det visade sig emellertid att det inte gick fullt så enkelt som jag först trott...
Då taket är välvt i samtliga ledder hamnade den i allra högsta grad rätvinkliga foten för högt på baksidan.
Lösningen blev att kapa fyrkantsröret på hälften för att kunna få fästpunkterna längre ner och lite längre in i skåpet. Efter den lilla justeringen satt den som en smäck. Uppepå klumpen (nej, jag tror inte att den heter så på fackspråk) ska det sitta två glaskupoler som jag antar visade kunden att det inte var några ärtor i soppan när det begav sig.
Numera är de mest till för att vara fina att titta på. De behöver diskas några varv, men de ser bra ut redan med en snabb avtorkning.
Med den biten avklarad skruvade jag fast den tillsnyggade pumphandtagshållaren. Den förra pumparen hade inte maskerat så noga när han gjorde den grön.
Så det fanns en del grön färg att skrapa bort...
Tur att jag inte lider så mycket av att slipa!
"Registreringsskylten" fiskades upp ur sitt förtunningsbad, torkades av och monterades i skåpet med en del spår av sitt tidigare liv kvar på några ställen. Det hade säkert gått att få bort allt. Men där drog jag gränsen idag.
Med fler och fler småsaker monterade och mer eller mindre klara började jag snegla lite på mätartavlan.
Jag fick börja med att rikta upp den. Den är av aluminium, så den var väldigt lättarbetad. När den väl var rak började jag testa lite olika metoder för att göra rent den utan att få med mig det svarta.
Det kommer inte bli lätt kan jag meddela.
Antagligen kommer jag få göra rent runt den som är screentryckt på 50-talet.
Det finns nya tavlor att köpa och det skulle vara väldigt enkelt för mig att plagiera en originaltavla och be dekaltrim printa ut en ny tavla åt mig (de håller till här i stan) i samband med att de skriver ut en ESSO-logga åt mig.
Men jag tror att det kommer se bättre ut med lite sliten än en som ser för plastig ut. Får återkomma i frågan...
Apropå ESSO-logga kommer jag beställa en utskuren logga. Men jag kommer be om att få det dom skurit bort också för att använda som schablon. Tanken är alltså att lacka loggan och inte använda en dekal.
Om jag misslyckas har jag dekalen som backup.
Mer info om den biten när jag väl kommer så långt.
Vi har nu kommit till rundmärket och är alltså halvvägs in i dagens aktiviteter.
Fortsättning följer...
Bobo