951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- Xmax
- S-Poster
- Posts: 82
- Joined: 2013-06-08 11:55:43
- Bilmodell: 944 Coupé
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 -86 |
Skickar över lite påhejning samt motivation i hopp om att bilen snart är körklar igen. Låter inte allt för långt borta.
Det är en riktigt riktigt fin bil!
Det är en riktigt riktigt fin bil!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
Här kommer en liten uppdatering från isärtagning av toppen:
Jag började med att plocka ur samtliga ventiler, 4 stycken fick knackas ur med hammare Gruppbild på bråkstakarna Efter att vacuumsugit de till synes friska ventilerna provades även de nyinskaffade, som i ett av fallen visade sig vara tätare än de som var inslipade och matchande med mirasätet. Beslut togs att fräsa om samtliga säten och slipa alla ventiler. Begrundade åter igen kladdet som E85 medför i insuget/toppen och är lite kluven om det verkligen är värt allt strul. En stor anledningen till att de friska ventilerna inte höll ordentligt tätt är på grund av detta klet som även sitter på ventiler och säten. Nu ligger toppen i alla fall klar för bearbetning av säten och sedan en ordentlig rengöring.
Jag började med att plocka ur samtliga ventiler, 4 stycken fick knackas ur med hammare Gruppbild på bråkstakarna Efter att vacuumsugit de till synes friska ventilerna provades även de nyinskaffade, som i ett av fallen visade sig vara tätare än de som var inslipade och matchande med mirasätet. Beslut togs att fräsa om samtliga säten och slipa alla ventiler. Begrundade åter igen kladdet som E85 medför i insuget/toppen och är lite kluven om det verkligen är värt allt strul. En stor anledningen till att de friska ventilerna inte höll ordentligt tätt är på grund av detta klet som även sitter på ventiler och säten. Nu ligger toppen i alla fall klar för bearbetning av säten och sedan en ordentlig rengöring.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 |
Härligt att det händer lite!
Ja det där jäkla kladdet är skit, tror att jag också har otäta ventiler pga det.
Vill ju så gärna köra e85 men frågan är vad man ska göra åt skiten.
Ja det där jäkla kladdet är skit, tror att jag också har otäta ventiler pga det.
Vill ju så gärna köra e85 men frågan är vad man ska göra åt skiten.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951 -86 |
Konstigt, jag har inget "kladd" på spridare eller insug och upplever inga problem alls med E85 faktiskt. Nu kör jag ju inte 1000 mil om året precis så det kan ju spela in
Har dock inte lyft toppen sedan jag började med E85 så det kanske är dax.
Kämpa på!
/Björn
Har dock inte lyft toppen sedan jag började med E85 så det kanske är dax.
Kämpa på!
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
Nä, vem kör 1.000 mil per år, jag har lyckats klämma av ca 350 mil sen 2006Björn Nilsson wrote:Konstigt, jag har inget "kladd" på spridare eller insug och upplever inga problem alls med E85 faktiskt. Nu kör jag ju inte 1000 mil om året precis så det kan ju spela in
Har dock inte lyft toppen sedan jag började med E85 så det kanske är dax.
Kämpa på!
/Björn
Har lyft toppen 2 ggr under dessa 350 mil på E85, varje gång är det detta kladd...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 951 -86 |
Och det vet vi ju vad det betyder. LKGN! Det är lätt att komma ihåg...Erol wrote:varje gång är det detta kladd...
Lika kladd. Graviditet noll.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
Jag säger INGENTING![Bobo] wrote:Och det vet vi ju vad det betyder. LKGN! Det är lätt att komma ihåg...Erol wrote:varje gång är det detta kladd...
Lika kladd. Graviditet noll.
Bobo
.... nu går jag och bajsar, så ses vi i aulan sen!
För den oinsatte: https://www.youtube.com/watch?v=VOfPnKkS4PM" onclick="window.open(this.href);return false;
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 |
När jag skulle fräsa ventilsätena visade det sig att en av styrningarna fått stryk i haveriet och behövde bytas, så nu står jag med en topp som är 87,5% klar.
Under tiden jag väntar på att få hem den nya styrningen har jag gjort välbehövlig service på mina spridare.
Som ni ser så flödade inte spridarna lika mycket, dessa var flödesmatchade och har endast gått ca 300 mil. Efter att jag backspolat och ultraljudstvättat dom så funkade de bra igen.
Bifogar en motivationsbild, så flitens lampa inte slocknar innan bilen är körbar igen...
/ Erol
Under tiden jag väntar på att få hem den nya styrningen har jag gjort välbehövlig service på mina spridare.
Som ni ser så flödade inte spridarna lika mycket, dessa var flödesmatchade och har endast gått ca 300 mil. Efter att jag backspolat och ultraljudstvättat dom så funkade de bra igen.
Bifogar en motivationsbild, så flitens lampa inte slocknar innan bilen är körbar igen...
/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 |
Härligt!
Nu måste jag få mina spridare också tvättade ju
Nu måste jag få mina spridare också tvättade ju
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4344
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: 951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
Dax att uppdatera lite här i tråden.
Toppen är på plats och ny kamrem är monterad. Tyvärr han jag inte få ihop bilen till Mårtens Hellers första slalomträff i Laxå, vilket jag hade hoppats på...
Där emot så var bilen körklar till den årliga träffen på Såtenäs. Tyvärr var uppslutningen ovanligt dålig, men desto mer körning för oss som kom
Jag blev snabbt påmind om att det fanns en hel del mer att önska av chassit. Jag gjorde denna upptäckt redan första gången jag körde slalom med bilen, ett år tidigare.
Detta fick mig att återuppta mina planer på ett nytt chassi. Jag hade redan ställt in siktet på ett GAZ Gold och efter att provkört Mårten Hellers turbo med just ett sådant chassi så hade jag bestämt mig.
Lägligt nog dök det upp ett lätt begagnat GAZ-chassi till salu här på forumet veckan efter Såtenäs. Dock så var detta kit avsett för att behålla stavarna bak, vilket jag inte hade tänkt göra, samt att fjädersättningen var mjukare än jag tänkt mig.
Efter lite vånda och några funderingar så bestämde jag mig ändå att köpa kitet och när jag ändå hade spenderarbyxorna på, så köpte jag även en begagnad uppsättning R-däck på fälg.
Denna helg har jag provmonterat chassit för att kunna vara färdig till nästa helgs slalomkörning i Laxå. Insåg rätt snabbt att jag kommer behöva investera i hjälpfjädrar bak (hojta till om du vet några 2,25" till salu).
Blev nöjd med nya stuket, bjuder även på en bild i solljus, för att visa hur stor skillnad det är på bilens färg, beroende på ljus.
Toppen är på plats och ny kamrem är monterad. Tyvärr han jag inte få ihop bilen till Mårtens Hellers första slalomträff i Laxå, vilket jag hade hoppats på...
Där emot så var bilen körklar till den årliga träffen på Såtenäs. Tyvärr var uppslutningen ovanligt dålig, men desto mer körning för oss som kom
Jag blev snabbt påmind om att det fanns en hel del mer att önska av chassit. Jag gjorde denna upptäckt redan första gången jag körde slalom med bilen, ett år tidigare.
Detta fick mig att återuppta mina planer på ett nytt chassi. Jag hade redan ställt in siktet på ett GAZ Gold och efter att provkört Mårten Hellers turbo med just ett sådant chassi så hade jag bestämt mig.
Lägligt nog dök det upp ett lätt begagnat GAZ-chassi till salu här på forumet veckan efter Såtenäs. Dock så var detta kit avsett för att behålla stavarna bak, vilket jag inte hade tänkt göra, samt att fjädersättningen var mjukare än jag tänkt mig.
Efter lite vånda och några funderingar så bestämde jag mig ändå att köpa kitet och när jag ändå hade spenderarbyxorna på, så köpte jag även en begagnad uppsättning R-däck på fälg.
Denna helg har jag provmonterat chassit för att kunna vara färdig till nästa helgs slalomkörning i Laxå. Insåg rätt snabbt att jag kommer behöva investera i hjälpfjädrar bak (hojta till om du vet några 2,25" till salu).
Blev nöjd med nya stuket, bjuder även på en bild i solljus, för att visa hur stor skillnad det är på bilens färg, beroende på ljus.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951 -86 |
Den är snygg i nästan alla ljus!
Har du bytt kylarvätskan förresten eller kör du rent vatten fortfarande?
Har du bytt kylarvätskan förresten eller kör du rent vatten fortfarande?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Sv: 951 -86 |
Håller med Patand att bilen är snygg i alla ljus! Den ser grym ut i den gröna färgen....me likeErol wrote: Blev nöjd med nya stuket, bjuder även på en bild i solljus, för att visa hur stor skillnad det är på bilens färg, beroende på ljus.
Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 |
jasså du slog till på GAZ:en , kul
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: 951 -86 |
riktigt snygg färg!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users