951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Xmax
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2013-06-08 11:55:43
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -86 |

#346 Post by Xmax »

Skickar över lite påhejning samt motivation i hopp om att bilen snart är körklar igen. Låter inte allt för långt borta.

Det är en riktigt riktigt fin bil!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#347 Post by Erol »

Här kommer en liten uppdatering från isärtagning av toppen:

Jag började med att plocka ur samtliga ventiler, 4 stycken fick knackas ur med hammare :roll:
DSC_1648_1.jpg
Gruppbild på bråkstakarna :lol:
DSC_1651_1.jpg
Efter att vacuumsugit de till synes friska ventilerna provades även de nyinskaffade, som i ett av fallen visade sig vara tätare än de som var inslipade och matchande med mirasätet. Beslut togs att fräsa om samtliga säten och slipa alla ventiler.
DSC_1661_1.jpg
Begrundade åter igen kladdet som E85 medför i insuget/toppen och är lite kluven om det verkligen är värt allt strul. En stor anledningen till att de friska ventilerna inte höll ordentligt tätt är på grund av detta klet som även sitter på ventiler och säten.
DSC_1658_1.jpg
Nu ligger toppen i alla fall klar för bearbetning av säten och sedan en ordentlig rengöring.
DSC_1655_1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -86 |

#348 Post by martenheller »

Kämpa på! Långfredagen närmar sig :-)
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 |

#349 Post by DLS »

Härligt att det händer lite!

Ja det där jäkla kladdet är skit, tror att jag också har otäta ventiler pga det.
Vill ju så gärna köra e85 men frågan är vad man ska göra åt skiten.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951 -86 |

#350 Post by Björn Nilsson »

Konstigt, jag har inget "kladd" på spridare eller insug och upplever inga problem alls med E85 faktiskt. Nu kör jag ju inte 1000 mil om året precis så det kan ju spela in :roll:

Har dock inte lyft toppen sedan jag började med E85 så det kanske är dax.

Kämpa på!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#351 Post by Erol »

Björn Nilsson wrote:Konstigt, jag har inget "kladd" på spridare eller insug och upplever inga problem alls med E85 faktiskt. Nu kör jag ju inte 1000 mil om året precis så det kan ju spela in :roll:

Har dock inte lyft toppen sedan jag började med E85 så det kanske är dax.

Kämpa på!

/Björn
Nä, vem kör 1.000 mil per år, jag har lyckats klämma av ca 350 mil sen 2006 :roll:
Har lyft toppen 2 ggr under dessa 350 mil på E85, varje gång är det detta kladd...
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3919
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -86 |

#352 Post by [Bobo] »

Erol wrote:varje gång är det detta kladd...
Och det vet vi ju vad det betyder. LKGN! Det är lätt att komma ihåg...
Lika kladd. Graviditet noll. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#353 Post by Erol »

[Bobo] wrote:
Erol wrote:varje gång är det detta kladd...
Och det vet vi ju vad det betyder. LKGN! Det är lätt att komma ihåg...
Lika kladd. Graviditet noll. :wink:

Bobo
Jag säger INGENTING!

.... nu går jag och bajsar, så ses vi i aulan sen!




För den oinsatte: https://www.youtube.com/watch?v=VOfPnKkS4PM" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#354 Post by Erol »

När jag skulle fräsa ventilsätena visade det sig att en av styrningarna fått stryk i haveriet och behövde bytas, så nu står jag med en topp som är 87,5% klar.
DSC_1681_1.jpg
Under tiden jag väntar på att få hem den nya styrningen har jag gjort välbehövlig service på mina spridare.

Som ni ser så flödade inte spridarna lika mycket, dessa var flödesmatchade och har endast gått ca 300 mil. Efter att jag backspolat och ultraljudstvättat dom så funkade de bra igen.


Bifogar en motivationsbild, så flitens lampa inte slocknar innan bilen är körbar igen...
970009_634081063278554_1709417838_n.png

/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 |

#355 Post by DLS »

Härligt!
Nu måste jag få mina spridare också tvättade ju :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4344
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

#356 Post by Erol »

Dax att uppdatera lite här i tråden.

Toppen är på plats och ny kamrem är monterad. Tyvärr han jag inte få ihop bilen till Mårtens Hellers första slalomträff i Laxå, vilket jag hade hoppats på...

Där emot så var bilen körklar till den årliga träffen på Såtenäs. Tyvärr var uppslutningen ovanligt dålig, men desto mer körning för oss som kom ;-)

Image

Image

Jag blev snabbt påmind om att det fanns en hel del mer att önska av chassit. Jag gjorde denna upptäckt redan första gången jag körde slalom med bilen, ett år tidigare.

Detta fick mig att återuppta mina planer på ett nytt chassi. Jag hade redan ställt in siktet på ett GAZ Gold och efter att provkört Mårten Hellers turbo med just ett sådant chassi så hade jag bestämt mig.

Image

Lägligt nog dök det upp ett lätt begagnat GAZ-chassi till salu här på forumet veckan efter Såtenäs. Dock så var detta kit avsett för att behålla stavarna bak, vilket jag inte hade tänkt göra, samt att fjädersättningen var mjukare än jag tänkt mig.

Efter lite vånda och några funderingar så bestämde jag mig ändå att köpa kitet och när jag ändå hade spenderarbyxorna på, så köpte jag även en begagnad uppsättning R-däck på fälg.

Denna helg har jag provmonterat chassit för att kunna vara färdig till nästa helgs slalomkörning i Laxå. Insåg rätt snabbt att jag kommer behöva investera i hjälpfjädrar bak (hojta till om du vet några 2,25" till salu).

Image

Blev nöjd med nya stuket, bjuder även på en bild i solljus, för att visa hur stor skillnad det är på bilens färg, beroende på ljus.

Image
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -86 |

#357 Post by patand »

Den är snygg i nästan alla ljus! :D

Har du bytt kylarvätskan förresten eller kör du rent vatten fortfarande?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Sv: 951 -86 |

#358 Post by andypandy »

Erol wrote: Blev nöjd med nya stuket, bjuder även på en bild i solljus, för att visa hur stor skillnad det är på bilens färg, beroende på ljus.
Håller med Patand att bilen är snygg i alla ljus! Den ser grym ut i den gröna färgen....me like :D
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 |

#359 Post by DLS »

jasså du slog till på GAZ:en , kul :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 951 -86 |

#360 Post by JonasK »

riktigt snygg färg!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users