Nu har det gått framåt med bilen och det blir nog ett långt inlägg.
Beställde en 20 litersdunk med Mobil1 av en vän och i veckan gjorde jag en service innan det var dax för avresa mot Göteborg i går morse. Dagen var bokad sedan några veckor och det var tvunget att ske redan för att Sandén skulle ha tid. Självklart valde vi absolut sämsta dagarna med snöstorm och glashala vägar. Resan hem med halvdana dubbfria vinterdäck och race hjulinställningar var direkt otäck så normala 3.5h blev 5.5. Den resan vill jag aldrig göra om... hua...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Åkte dit i går efter jobbet och lämnade bilen på kvällen. Sen fick det bli låne-944:an till Scandic och sitta där och jobba till bilen var klar idag vid 15.
Det som Sandén gjorde med bilen var att montera på sitt Bilstein Ringen/Race-kit med 110Nm fram och 200Nm bak. Stavarna monterades bort och så byttes krängningshämmarnas bussningar. Jag kompletterade också med ett fjäderbensstag som Peter rekommenderade.
Sandén fick själv bestämma hjulvinklarna baserat på hur jag skall använda bilen. Jag berättade att jag tänkte ha 9tummare fram och bak med R-däck för bana och 8tummare fram och bak med gatdäck för slalom samt att det enbart är till detta den skall användas (plus transport dit och hem). Det blev det i mitt tycke ganska aggressiva inställningar. Dessa inställningar såg komiska ut med tunna vinterdäck med fel ET...
Hjulinställning:
Fram -2.8grader vänster och -2.7grader höger. -2mm toe
Bak -2.6grader vänster och 2.7grader höger. -5mm toe
Bilen ställdes riktigt låg och vägdes. Av bekvämlighet för själva resan hade jag den tjocka golvmattan i bagaget istället för min uppsydda tunna matta och jag hade även reservhjul och verktyg med mig just in case. Med detta i så vägde bilen 1320kg med 60 liter bensin men utan förare. Hur många kilo har jag lättat?
Beräknat med en förare på 70kg så blev balansen/viktfördelningen 50,1% vänster och 49.9% höger, 50,5% bak och 49,5% fram. När jag plockar ur reservhjulet bak blir det nog exakt 50/50. Dock väger jag några kilo till.
Bilen kändes mysig men det var svårt i detta väder att få en ordentlig känsla så nu väntar jag på barmark.
Jag bad också Sandén titta igenom bilen om något annat behövdes bytas men allt var tiptopp och det visade sig också att han hade haft inne bilen flera gånger innan (tidigare Göteborgbil) och kände till bilens historia. Båda länkarmarna hade han bytt ganska nyligen vilket var skönt att höra då jag inte hade kvitto på detta.
Vad tror ni om detta?
Näst på tur blir ny bromsolja och bromsbelägg. Sen är jag nog redo för våren.