Tänkte att detta kan vara bra information att ha klistrat.
Via en länk som Berg gav i en annan tråd till Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) så hittade jag en bra sammanfattning (längst ner på den länkade sidan) som jag här översatt till svenska. Bilden är länkad direkt från Clarks.
Clarks Garage wrote:Anta att vi står på förarsidan av bilen och tittar på torsionstubens ända och svärdet (spring plate = svärdet? (översättarens anmärkning)).
Om vi låter svärdet och karossfästet sitta kvar på yttre änden av torsionsstaven och roterar den inre änden en spline motsols så kommer änden på svärdet att höjjas och bilen sänkas med 65,5 mm. Om vi sen låter inre änden av torsionsstaven sitta fast i torsionstuben och vi roterar svärdet och karossfästet medsols så sänker vi änden på svärdet och höjjer därmed bilen med 59,7 mm.
Nettoresultatet av en sådan operation blir alltså en säkning på ca 6 mm.
Vill man sänka 12 mm så vrider man alltså varje ände 2 splines. 3 splines för 18 mm osv.
Kan ju kanske lägga till hur man justerar med eccenterskruvarna så är ju höjdguiden komplett
Finns även ett exceldokument jag använde när jag bytte stavar för att räkna ut vilken vinkel man ska ha på armen när man monterar ihop det hela för att få sin önskade höjd. Finns på 944spec racingseriens hemsida, kan leta upp det så är massa bra infromation om bakvagnshöjd sammanfattad
Inte så svårt rent tekniskt, men bakvagnen kan sitta fast så in i..... Lägg ett gammalt däck under som stötdämpare när den till slut trillar ner och ta fram något att bryta med.
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
H-O Blom wrote:Även jag behöver justera höjden. Men, jag behöver höja.
Jag satte på R-däck och då tar det i lite ibland. Dessutom så är bilen så låg att det nästan ser ut som om fjädringen kollapsat.
Så trådar med info som det här mottages tacksamt.
Det är samma procedur som att sänka, bara vrida stavarna åt motsatt håll.
Frågan är hur mycket du vill ha upp bilen, det brukar finnas ett par tre cm
att justera på "svärdet". Kan vara läge att börja att kolla detta.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Har försökt att höja bakändan med torsionsstavarna men det blir inte bra, får inte upp bakändan tillräckligt!
Sänka var inga problem.
Problemet löst, lyfte upp bilen så att hjulen hängde fritt, sedan så lossade jag på stötdämparna (undre fästet).
Därefter så slog jag ut bägge stavarna, nästa steg så tryckte grabben ner ett hjul i taget (till ett visst mått mellan fälg och skärmkant) med ett järnspett som han satte mot ett gummi inne i skärmhuset och tryckte på så sätt ner hjul och bärarm, samtidigt som jag slog in staven på samma sida.
Sedan samma procedur på andra sidan (måttet mellan skärmkant och fälg skall vara lika på bägge sidor, kanske man inte behöver tala om).
Till saken hör att jag har hål framför bakhjulen för att plocka ut stavarna likt en del 911:or.
Ursäkta den "röriga" förklaringen!
Last edited by eerik on 2013-10-15 06:28:10, edited 1 time in total.