Porsche 944, högtrycksturbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
arkearke
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2009-07-03 11:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sjöbo
Contact:

Porsche 944, högtrycksturbo

#1 Post by arkearke »

Har fått tag på en turbo på 2 bar.
Hur mår stakar och kolvar om man monterar på denna?
drfactory.tk

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#2 Post by makkanftw »

En turbo som klarar av att leverera 2 bar? Det är ju trots allt wastegaten som bestämmer hur mycket av detta som bara släpps ut i avgassystemet istället för att gå igenom motorn eller missförstår jag dig nu? Har du tänkt ladda 2 bar?
- Marcus

arkearke
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2009-07-03 11:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sjöbo
Contact:

#3 Post by arkearke »

Jag hade tänkt att ladda 2bar.. =)
drfactory.tk

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by A944T »

är motorn original eller är den uppgraderad?
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

2 bar övertryck eller 2 bar absoluttryck? 2 bar övertryck är mycket...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

jag säger bara lycka till..... ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

Det är inte en 944 motor va?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

Att montera en större turbo på en orginalmotor och mosa på med 2 bars
laddtryck dödar nog vilken motor som hellst, oavsett märke.

Sök här på forumet ang. trimma 944 turbo och bilda dig en uppfattning
själv. Mitt tips är att låta bli om du inte har stenkoll på vad du gör
och en stor plånbok för uppgraderingar.

Sen undrar jag varför du ska ladda 2 bar? det går att få ut duktigt med
effekt redan vid 1,2-1,5 bar med rätt grejer.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

arkearke
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2009-07-03 11:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sjöbo
Contact:

#9 Post by arkearke »

Erol wrote:Att montera en större turbo på en orginalmotor och mosa på med 2 bars
laddtryck dödar nog vilken motor som hellst, oavsett märke.

Sök här på forumet ang. trimma 944 turbo och bilda dig en uppfattning
själv. Mitt tips är att låta bli om du inte har stenkoll på vad du gör
och en stor plånbok för uppgraderingar.

Sen undrar jag varför du ska ladda 2 bar? det går att få ut duktigt med
effekt redan vid 1,2-1,5 bar med rätt grejer.



/ Erol
Syftade mer på ett absoluttryck på 2 bar, vilket resulterar i ca 1 bars övertryck, om jag inte har fel?

(Fick för mig att man alltid snackar om absoluttryck?) :)
drfactory.tk

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#10 Post by DLS »

1 bar kan du ladda med både lilla o stora k26 turbon utan problem, det håller stakar o kolvar för men se till att ha rätt chip bara annars finns risken för att du blåser topplockspackningen.

och sök på forumet så hittar du massor av trimtrådar o tips ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

arkearke wrote:Syftade mer på ett absoluttryck på 2 bar, vilket resulterar i ca 1 bars övertryck, om jag inte har fel?

(Fick för mig att man alltid snackar om absoluttryck?) :)
Här på forumet snackar man nog oftast övertryck och inte absoluttryck... därav att du fick lite "starka" reaktioner på dina 2 bar! :lol:

1 bar övertryck är helt klart möjligt i en 944 Turbo, det är det nog många som kör med.

Pratar du om att turbokonvertera en vanlig 944a så är 1 bar övertryck nog för mycket med original kompression gissar jag. Men det går ju att bygga om motorn så man får lägre komp osv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

arkearke
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2009-07-03 11:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sjöbo
Contact:

#12 Post by arkearke »

DLS wrote:1 bar kan du ladda med både lilla o stora k26 turbon utan problem, det håller stakar o kolvar för men se till att ha rätt chip bara annars finns risken för att du blåser topplockspackningen.

och sök på forumet så hittar du massor av trimtrådar o tips ;)
Underbart, tack för hjälpen. =)
patand wrote:
arkearke wrote:Syftade mer på ett absoluttryck på 2 bar, vilket resulterar i ca 1 bars övertryck, om jag inte har fel?

(Fick för mig att man alltid snackar om absoluttryck?) :)
Här på forumet snackar man nog oftast övertryck och inte absoluttryck... därav att du fick lite "starka" reaktioner på dina 2 bar! :lol:

1 bar övertryck är helt klart möjligt i en 944 Turbo, det är det nog många som kör med.

Pratar du om att turbokonvertera en vanlig 944a så är 1 bar övertryck nog för mycket med original kompression gissar jag. Men det går ju att bygga om motorn så man får lägre komp osv.
Ursäktar mig i sådanna fall.. :wink:

Yes, det var en turbokonvertering jag hade tänkt mig.. =)
Hmm, men vad tycker ni jag ska göra för att minska kompressionen?

Kan eventuellt tillverka en liten distans att sätta mellan cylinderhuvudet och motorblocket?

(Har gjort detta på flertalet av mina crossmotorer, men är det en smart lösning på en bilmotor?)
drfactory.tk

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#13 Post by DLS »

hm trodde du menade på en 944 turbo, vet inte hur det funkar på en NA, du lär nog som sagt behöva kompsänka men det finns några här på forumet tror jag som turbokonverterat så kolla med dom :)
finns säkert nån gammal tråd om det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

arkearke
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2009-07-03 11:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sjöbo
Contact:

#14 Post by arkearke »

DLS wrote:hm trodde du menade på en 944 turbo, vet inte hur det funkar på en NA, du lär nog som sagt behöva kompsänka men det finns några här på forumet tror jag som turbokonverterat så kolla med dom :)
finns säkert nån gammal tråd om det.
Får ta och söka igenom trågarna isåfall.. =)
drfactory.tk

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by xanlar »

Svarva ner kolvarna och använd grövre topplockspackning. Vet iof inte hur mycket som går att ta ur orginalkolvarna men det ser du när du skruvar isär motorn. Turbon kan vara knepig att få plats med på avgassidan, kolla hur det är löst på 951. Är din motor 85a eller tidigare så är det klenare block och kylkanaler än på senare n/a eller orginalturbon. Kolla lagerspel o renovera motorn innan och montera oljekylare så borde den bli ganska driftsäker ändå. Större spridare är ett måste och kan vara ett problem eftersom de är lågohmiga, ovanligt och dyrt. Har du tur kanske du kan köpa någons orginal 951 spridare. Eller byt styrsystem så kan du köra vilka spridare som hellst.

Starta en byggtråd och håll oss uppdaterade :)
Lycka till!
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users