Turbo konvetera. Bör tänka på vad?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Turbo konvetera. Bör tänka på vad?

#1 Post by Buddah »

Hej jag är ny på forumet. Jag sitter här och är köp sugen. Jag har kommit på att jag är smygförälskad i Porsche 944 :)

En 944a kommer att inhandlas i slutet av sommaren. 944 Turbo eller 944S är för mycket för min pris klass. runt 20000-28000 är mer min pris klass. planen är att konvetera till turbo i efterhand.

Vad bör jag tänka på?
Vart hittar jag delar?
Vilka delar/märken bör jag hålla mig till?
Vad håller för vad?
Vad byter jag ut först?

Tack på för hand :)

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#2 Post by YocaL »

Inte för att vara någon party pooper, men jag tror att alla svar du kommer få lär att vara i stil med; köp en turbo direkt istället, det blir billigare så. :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Hehe... Johan är inne på det spår som liknande trådar brukar hamna i. Men det är klart att det går att bygga en billig turbokonvertering med lite uppfinningsrikedom och begagnade delar. Det främsta argumentet för att inte göra det är snarare att bilen inte går att besikta med konverteringen tycker jag.

Köp dig en så fin 944a du har råd med och spara sen pengar/delar vartefter så kan du säkert få ihop en turbokonvertering. Men ha i åtanke att den inte kommer gå att besikta... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#5 Post by bergodalvana »

Kul idé Buddah, skit i vad folk säger om att det inte är värt det. Tro fasen att det är värt det, du bygger din egen bil som har minst lika stor potential att spöa de mesta nya bilar. Det är inte billigt och inte enkelt men helt klart värt det. Jag håller på dig! :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#6 Post by Buddah »

Tack för svaret newkie!

finns det folk på forumet som har konveterat ? länka gärna

Turbo och IC är inga problem. sådant ligger i princip på lager i garagen här.

Komppsänkning, bör jag svarva ner orginal kolvarna? finns det inte smidda kolvar till 944an? (CNC maskiner finnes på jobbet)

Wastegate och dump har jag säkert också en kompis som kan ha.


Jag vill försöka få mig en helhets bild av vad grejerna kostar och vart godis butiken ligger. Finns det kanske färdiga kit till 944 turbo som kan användas till N/A bilen också?

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Buddah »

bergodalvana wrote:om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)
okej, låt höra :) dett hamnar ju under kategorin att tänka på :)
är det något som hände i maskin eller är det interiören du tänker på? lite har jag faktist läst
Last edited by Buddah on 2009-06-01 20:41:31, edited 1 time in total.

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#9 Post by jerker67 »

bergodalvana wrote:om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)

Varför DÅ :evil:
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#10 Post by bergodalvana »

jerker67 wrote:
bergodalvana wrote:om du ska köpa en N/A se då till att köpa den senare modellen, alltså efter 85. :)

Varför DÅ :evil:
Därför att då slipper du dra om bensinslangar, ny varvräknare och lite grejer som skiljer karosserna.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

bergodalvana wrote:
jerker67 wrote:
Varför DÅ :evil:
Därför att då slipper du dra om bensinslangar, ny varvräknare och lite grejer som skiljer karosserna.
Om man skall stoppa i en 944 turbomaskin, bör tilläggas. Dock så har
de senare bättre smörjning av vevaxeln bl.a


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Buddah wrote:Komppsänkning, bör jag svarva ner orginal kolvarna? finns det inte smidda kolvar till 944an? (CNC maskiner finnes på jobbet)

Jag skulle satsa på orginalkolvar från 944 turbo, brukar gå att hitta
på Ebay. Hur mycket effekt söker du?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by Buddah »

Erol wrote:
Buddah wrote:Komppsänkning, bör jag svarva ner orginal kolvarna? finns det inte smidda kolvar till 944an? (CNC maskiner finnes på jobbet)

Jag skulle satsa på orginalkolvar från 944 turbo, brukar gå att hitta
på Ebay. Hur mycket effekt söker du?


/ Erol
finns inte smidda kolvar att köpa?

Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by Buddah »

newkie wrote:
Precis som Erol säger är ju mycket avhänget av effeltmål. En annan sak du kanske bör tänka på är kopplingen. Ska du ha ut runt 200 hästar håller kanske N/A kopplingen. Ska du ha ut 300 hästar bör du ha en annan. Kanske en från en 944 turbo. Ska du ha mer än 350 bör du titta på eftermarknads.

Kolvar från en turbo är nog vettigast. Svarvar du ner en N/A kolv gör du den samtidigt mindre stryktålig (Tunnare) Återigen en fråga om hur mkt effekt du är ute efter. Höga cylindertemperaturer och tryck i kombination med tunna "kolv-tak?" är ju ingen höjdare.

Du måste ju bygga oljeledning till turbon samt oljeretur i tråget också. Nått sätt att fästa turbon på. 951 har den monterad på ett av motorfästena. På andra bilar sitter det bara i grenröret. Det är mycket att tänka på.

Block och topp är samma. Kammaxel är samma på vissa årsmodeller av turbon.
Är block och top samma på N/A modellen också?

ska vi säga ett mål på 300hk+ då?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users