Alla säger mindre spridare... (Avgasvärden)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Det är nog lättare att svara om du talar om spridarstorlek och effektuttag t.ex. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#3 Post by JBlom »

Nu är inte jag så insatt i hur långt MAF-kitet hänger med i effekt. I projekttråden din så står det specat 788cc och det räcker till 500hk på vanlig soppa. Dvs ganska så stora eller små, allt beror på hur mycket effekt du vill ha. Men 500hk med MAF-kit, går det?
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Innan du fortsätter lägga pengar på olika ställen måste du skaffa dig en bredbandslambda nu, pronto, jetzt!
788cc är inte "för stort" men det hela hänger såklart på hur chippen arbetar. Med största sannolikhet är det justerat för de spridarna i dina chip så är förmodligen inte där problemen ligger heller.

Lambdan var väl OK? Isåfall är det inte heller relaterat till spridarna.
Du besiktigade väl med MAF-kittet förra året?

Om inte annat så får du börja byta ut komponent efter komponent tills du hittar felet, kam, chip, MAF osv.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

Tror inte på att det är spridarna, Tomas har med all säkerhet ställt in ditt chip för
att tomgången skall vara ok. Hade du haft större spridare låt säga 1200 cc så hade
de kanske varit för stora, dvs. att öppningtiderna för spridarena inte gått att ställa ner
tillräckligt mycket, men med 788.or borde det funka.

Vilket värde har du problem med? Lamda? HC?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

newkie wrote:
gurra wrote:Innan du fortsätter lägga pengar på olika ställen måste du skaffa dig en bredbandslambda nu, pronto, jetzt!
788cc är inte "för stort" men det hela hänger såklart på hur chippen arbetar. Med största sannolikhet är det justerat för de spridarna i dina chip så är förmodligen inte där problemen ligger heller.

Lambdan var väl OK? Isåfall är det inte heller relaterat till spridarna.
Du besiktigade väl med MAF-kittet förra året?

Om inte annat så får du börja byta ut komponent efter komponent tills du hittar felet, kam, chip, MAF osv.
Hade dåliga värden förra året också. Ja lambda låg på 1.01 enligt besiktningens papper. Vad ska en bredbandslambda tala om för mig som jag inte redan vet menar du? Funderar på om jag ska sätta i orginalprylarna och kolla. Bara att tömma tanken och hälla i vanlig soppa.

Hur stora är orginalspridarna? Jag har nämligen inte mina kvar...
Om lambdan är verifierad till 1.01 så förstår jag inte varför bilmecken menade att spridarna är för stora?
Då får den bevisligen inte för mycket bränsle.

Original är ca 380 cc.
Hmm vanlig soppa, kör du redan på E85?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#12 Post by Ionizer »

Att lambda vädet är ok borde betyda att motorn får rätt mängd bränsle i förhållande till luft. Hög HC visar att soppan inte förbränns (eller möjligen att turbon läcker olja på avgassidan).

Här är 3 möjliga felkällor, rätta mig gärna om jag tänker fel.

1*
Dålig gnista, den magra och lågt komprimerade blandningen man får på tomgång borde vara svårantänd, kombinerat med dåliga tändkablar får man överslag på andra ställen än tändstiftet.

2*
Tjuvluft, om det läcker in luft före lambdasonden luras motorstyrningen att lägga på mer bränsle som sen inte förbränns. De helt syrefria avgaserna blandas med tjuvluften och ger lambda 1 vid sonden.

3*
Kamaxeln, om den har mycket överlapp skulle oförbränd bensin kunna åka rakt igenom.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#13 Post by Corleone »

Tändningen bör vara låg på lägre varv för att hc ska minska. Jag besiktar på E85 med 1680 cc spridare och godkända värden, dock fick jag sänka tändningen från 10 till 5 grader för att få hc att lira. Kammen är det inte om den står något sånär rätt. Tändningen är viktig! Tändningsmissar det så har du problemet där, kolla kablar, spole, rotor, stift etc. Funkar din kat?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#15 Post by jerker67 »

newkie wrote:
gurra wrote:Innan du fortsätter lägga pengar på olika ställen måste du skaffa dig en bredbandslambda nu, pronto, jetzt!
788cc är inte "för stort" men det hela hänger såklart på hur chippen arbetar. Med största sannolikhet är det justerat för de spridarna i dina chip så är förmodligen inte där problemen ligger heller.

Lambdan var väl OK? Isåfall är det inte heller relaterat till spridarna.
Du besiktigade väl med MAF-kittet förra året?

Om inte annat så får du börja byta ut komponent efter komponent tills du hittar felet, kam, chip, MAF osv.
Hade dåliga värden förra året också. Ja lambda låg på 1.01 enligt besiktningens papper. Vad ska en bredbandslambda tala om för mig som jag inte redan vet menar du? Funderar på om jag ska sätta i orginalprylarna och kolla. Bara att tömma tanken och hälla i vanlig soppa.

Hur stora är orginalspridarna? Jag har nämligen inte mina kvar...
Vad bredbanslamdan talar om för dig som du inte vet: det mesta Absolut
att den talar om att den får för lite bränsle och SMÄLTER kolvar tex gjort på några sek... Skaffa en
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users