Blocket-Porschar (och ett hej)
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
hmm... är det någon här på forumet som har varit och tittat på den här 944:n på Auto-Outlet (Häggenäs Bil) nere i Höör månntro?
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=A ... enasoutlet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=A ... enasoutlet" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
äntligen, ska eventuellt ut och titta på en bil de närmaste dagarna och har tittat på väldigt bra köpråd som Erol och TheSaint har skrivit i diverse trådar. två funderingar återstår - hur allvarligt är det med anmärkningar som att hastighetsmätaren tickar/hoppar ibland och att bilen "bromsarna behöver lite översyn" pga rullar lite tungt när bilen stått still länge?
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Kärvande bromsar kan vara allt från fastrostade bromsok till lite ytrost på skivorna.
Det kan räcka med att man bromsar ur bilen ett par gånger för att få fart på bromsarna.
Annars är det ett utmärkt sätt att lära sig att skruva lite genom att se över bromsarna. Det är inte
Raketforskning direkt!
Det kan räcka med att man bromsar ur bilen ett par gånger för att få fart på bromsarna.
Annars är det ett utmärkt sätt att lära sig att skruva lite genom att se över bromsarna. Det är inte
Raketforskning direkt!
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
skönt att höra, för raketforskning har jag faktiskt inte så mycket kunskaper om... heller.
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2013-01-14 23:07:23
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Bilen i Höör ser ut att vara krockad någon gång tidigare.
Kolla inpassningen på främre kofångare samt höger popup
Kolla inpassningen på främre kofångare samt höger popup
- Erol
- Moderator
- Posts: 4334
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Ser mer ut som om popup-lyset inte är stängt/justerat ordentligt. Så det behöver inte betyda på krock, bara att nån varit och skruvat på lysena.Jörgen_A wrote:Bilen i Höör ser ut att vara krockad någon gång tidigare.
Kolla inpassningen på främre kofångare samt höger popup
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
ah, nu när du säger det jörgen_a så ser höger fram lite "inbuktad" ut på andra bilden. men det kanske kan vara ljuset också, den är ju rätt smutsig på bilderna. jag har hursomhelst haft lite kontakt med de nere i höör, och det de har berättat är:
- Ganska bra skick i plåten, det börjar komma lite rost krypandes i skärmkanterna. inga hål eller dylikt, troligtvis inget som behöver någon åtgärd inför besiktning.
- De har inte gjort en fullständig kontroll utav bilen.
- Det finns besiktningspapper sparat sedan 1992 fram tills sista besiktningen, det har inte varit några större anmärkningar någon gång.
- Borde inte vara några större problem att besiktiga den igen.
- Servicebok finns ingen uppdaterad, men finns notering om att kamrem och balansrem är bytt vid 8700mil. Troligtvis är det dags att byta den igen.
Frågan är om det utifrån detta är värt att åka ner från Uppsala för att titta på den. Vad känner ni som har koll på läget när ni ser det där och jmf med priset/årsmodellen?
- Ganska bra skick i plåten, det börjar komma lite rost krypandes i skärmkanterna. inga hål eller dylikt, troligtvis inget som behöver någon åtgärd inför besiktning.
- De har inte gjort en fullständig kontroll utav bilen.
- Det finns besiktningspapper sparat sedan 1992 fram tills sista besiktningen, det har inte varit några större anmärkningar någon gång.
- Borde inte vara några större problem att besiktiga den igen.
- Servicebok finns ingen uppdaterad, men finns notering om att kamrem och balansrem är bytt vid 8700mil. Troligtvis är det dags att byta den igen.
Frågan är om det utifrån detta är värt att åka ner från Uppsala för att titta på den. Vad känner ni som har koll på läget när ni ser det där och jmf med priset/årsmodellen?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4334
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Kamrem skall bytas var 8.000 mil eller efter 7 år (oavsett mil).
Enligt annonsen har bilen gått 14.500 mil vilket får anses väldigt ovanligt på en så gammal 944 och med tanke på att dessa tidiga 944.or haren trippmätare som börjar om vid 10.000 mil, kan det vara bra att kolla gamla besiktningsprotokoll/servicehistorik m.m som stärker de påstådda 14.500 milen. Mer vanligt att en sådan bil gått runt 25.000 mil.
Angående "så ser höger fram lite "inbuktad" ut på andra bilden" så är jag rätt säker på att det är popupplyset som behöver justeras, vilket jag skrev i tidigare inlägg.
Rost skall inte krypa i skärmarna då dessa bilar är helgalvade, dock så är det rätt vanligt att grus/dubb/smuts blästrat hjulhuset bakom däck med följd att det börjar rosta tillslut.
Angående priset så är det ok, om miltalet stämmer och bilen är i gott skick, den skall inte vara allt för sliten.
Om miltalet visar sig vara högre eller om bilen är sliten i lack, inredning eller drivlina skulle jag säga att den borde ligga på ca 25-30.000:-
Jämför med följande bilar som verkar fina och påkostade:
http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Erol
Enligt annonsen har bilen gått 14.500 mil vilket får anses väldigt ovanligt på en så gammal 944 och med tanke på att dessa tidiga 944.or haren trippmätare som börjar om vid 10.000 mil, kan det vara bra att kolla gamla besiktningsprotokoll/servicehistorik m.m som stärker de påstådda 14.500 milen. Mer vanligt att en sådan bil gått runt 25.000 mil.
Angående "så ser höger fram lite "inbuktad" ut på andra bilden" så är jag rätt säker på att det är popupplyset som behöver justeras, vilket jag skrev i tidigare inlägg.
Rost skall inte krypa i skärmarna då dessa bilar är helgalvade, dock så är det rätt vanligt att grus/dubb/smuts blästrat hjulhuset bakom däck med följd att det börjar rosta tillslut.
Angående priset så är det ok, om miltalet stämmer och bilen är i gott skick, den skall inte vara allt för sliten.
Om miltalet visar sig vara högre eller om bilen är sliten i lack, inredning eller drivlina skulle jag säga att den borde ligga på ca 25-30.000:-
Jämför med följande bilar som verkar fina och påkostade:
http://www.blocket.se/varmland/Porsche_ ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Mm, så det blir väl till att i så fall kolla när remmarna byttes senast.
Ja, den där översta verkar fin, det tyckte jag med. Men Janne J hade ringt och talat med ägaren av den, och det var tydligen lite grejer... "mjuk" i golvet enligt besiktningen (ingen anmärkning på det dock). Sen läckte den vatten på förarsidan, hade oväsen vid motorbroms, samt slammer i drivlinan vid av/pådrag. Och ingen servicehistorik.
Den andra verkar ju i toppskick, bara en liten buckla vid vänster bakskärm vad jag kan se. Och är väl inte superknepigt att återställa till original från halvbur? Trevligt med halvljusen (för det är det väl?) också. Det är bara det att svart var så snyggt. liksom rött. kollade din biltråd nu och den där gröna var riktigt fin den med!
Ja, den där översta verkar fin, det tyckte jag med. Men Janne J hade ringt och talat med ägaren av den, och det var tydligen lite grejer... "mjuk" i golvet enligt besiktningen (ingen anmärkning på det dock). Sen läckte den vatten på förarsidan, hade oväsen vid motorbroms, samt slammer i drivlinan vid av/pådrag. Och ingen servicehistorik.
Den andra verkar ju i toppskick, bara en liten buckla vid vänster bakskärm vad jag kan se. Och är väl inte superknepigt att återställa till original från halvbur? Trevligt med halvljusen (för det är det väl?) också. Det är bara det att svart var så snyggt. liksom rött. kollade din biltråd nu och den där gröna var riktigt fin den med!
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Jag köper buren om du köper bilen!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2013-01-14 23:07:23
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Tror inte det bara är popup lysen
Tittar du på kofångaren har du inte samma springa längs hela frontplåten
Ser snarare ut som han har kört över en ko med högersidan och bockat framplåten
Tittar du på kofångaren har du inte samma springa längs hela frontplåten
Ser snarare ut som han har kört över en ko med högersidan och bockat framplåten
- Erol
- Moderator
- Posts: 4334
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Ser vad du menar, självklart är det ett varningstecken så bilen ser rätt sliten ut invändigt (om den nu bara gått 14.000 mil). Där emot så går det att justera kofångaren mot främre plåten och har någon haft denna borta utan att veta att den måste passas in så kan det lätt bli så, men frågan är ju varför den varit bortplockad...Jörgen_A wrote:Tror inte det bara är popup lysen
Tittar du på kofångaren har du inte samma springa längs hela frontplåten
Ser snarare ut som han har kört över en ko med högersidan och bockat framplåten
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
jag har en annan fundering (surprise, surprise): hur stor skillnad i komfort är det mellan en, säg, 1983 års 924 och en 944 från samma år? tänker på ljudnivå i kupen, stolarnas bekvämlighet osv. ja, jag planerar en roadtrip-semester för mig och tjejen.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
Stolarna är likadan, inredningen är likadan, 924an har smalare hjul med mindre fälgar (iaf original)...
Dvs 924an bör vara tystare inuti pga smalare däck med högre gummisidor (förutsatt att motorn låter lika mycket/lite och avgassystem osv är schysst på båda).
Dvs 924an bör vara tystare inuti pga smalare däck med högre gummisidor (förutsatt att motorn låter lika mycket/lite och avgassystem osv är schysst på båda).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 224
- Joined: 2012-12-25 18:48:12
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Sundbyberg / Örebro
- Contact:
Re: Blocket-Porschar (och ett hej)
håller på att titta på ett par 944 nu, där åtminstone en av dem är i akut behov av kamrems/balansremsbyte. ringde och talade med en trevlig kille på PC Stockholm och bad om en offert på vad de skulle ha för att göra jobbet, fick följande svar:
"Här kommer offerten på kamremsbyte och byte av vattenpump och samtliga rullar. Vi tog även med balansaxelremmen då den brukar vara i behov av byte också."
summan? 32 327,60 kr inklusive moms.
misstänker att det finns biligare men lika bra ställen i sverige... sandén t.ex. men finns det några verkstäder med bra renommé och pris som ligger mer åt uppsala/stockholm-hållet?
//j
"Här kommer offerten på kamremsbyte och byte av vattenpump och samtliga rullar. Vi tog även med balansaxelremmen då den brukar vara i behov av byte också."
summan? 32 327,60 kr inklusive moms.
misstänker att det finns biligare men lika bra ställen i sverige... sandén t.ex. men finns det några verkstäder med bra renommé och pris som ligger mer åt uppsala/stockholm-hållet?
//j
Who is online
Users browsing this forum: No registered users