924 RS (N/A) -83

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#226 Post by Goran »

patand wrote:
Goran wrote:Vilken av dessa klackar (under slangarna i mitten) använde du?
Den övre satte jag den på om jag minns rätt. :)
Patrik

Var hittade du kontakten till Bosch knacksensorn?
Finns den på Biltema?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#227 Post by patand »

Goran wrote:Var hittade du kontakten till Bosch knacksensorn?
Finns den på Biltema?
Jag hittade den i sopbingen utanför Porschecenter i Västberga... jo det är faktiskt sant! 8) :D

Fick en hel kabelhärva från någon trimmad vw-bubbla (911) som de hade slängt pga något elfel och på den satt flera av dessa kontakter.

Det är en väldigt vanlig kontakt på modernare bilar så du kan nog hitta en på närmaste skrot. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#228 Post by Goran »

patand wrote:
Goran wrote:Var hittade du kontakten till Bosch knacksensorn?
Finns den på Biltema?
Jag hittade den i sopbingen utanför Porschecenter i Västberga... jo det är faktiskt sant! 8) :D

Fick en hel kabelhärva från någon trimmad vw-bubbla (911) som de hade slängt pga något elfel och på den satt flera av dessa kontakter.

Det är en väldigt vanlig kontakt på modernare bilar så du kan nog hitta en på närmaste skrot. :)
Kanon tack. :D
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#229 Post by Goran »

Fanns ingen sådan kontakt på Autoexperten. Sen hänvisade de till Kjell & Co, fast de menade nog Clas Ohlsson, och de hade inte heller. Ska man verkligen behöva åka till en skrot? Finns det inga nya sådana kontakter att köpa??? :roll:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#230 Post by makkanftw »

Elfa har väl det allra mesta i kontaktväg? :)
- Marcus

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#231 Post by Goran »

makkanftw wrote:Elfa har väl det allra mesta i kontaktväg? :)
Jag hittar ingen som passar på en sån här i alla fall:
http://www.autokatalogen.se/afw/lund/sh ... ?id=290242

Fler förslag?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#232 Post by patand »

Ta en från bruksbilen... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#233 Post by Goran »

Tog en från en Volvo 945 på skroten i Lund för 15 kr.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#234 Post by patand »

Goran wrote:Tog en från en Volvo 945 på skroten i Lund för 15 kr.
Sa ju att det var enkelt... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#235 Post by Goran »

Jaha, så var motorbromsningen över och resultatet blev...132 hk i motorn.

Vi hittade inte mer än 2 hk till, från min egna kamaxelinställning och trolles tändningsinställning, så vi låg väldigt rätt på det, och det känns bra att veta.

Väldig tur också att jag köpte en Knocklink (Tack för tipset Patand :wink: ) för mitt under en körning, såg jag att det började spika ordentligt så jag avbröt på ca 4500 varv.
Ja just det, JAG AVBRÖT, för jag fick själv köra. Det var lite nervöst till en början men gick bra och var rätt kul samtidigt. :D
Inte var dag man håller 150 km/h och samtidigt står still. :shock:

Bromsningen utfördes av Tord Gullstrand på TG Motor i Häckeberga. Vilka omgivningar. Det blev förstås lite grusväg (typiskt när man precis tvättat bilen) men gud vad fint det är i den trakten kring "Jinnarp" (läs:Genarp).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Goran on 2009-09-24 21:55:37, edited 2 times in total.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#236 Post by gegge »

Spännade! Vid vilket varvtal har du hästarna? Hur ser vridmomentkurvan ut? Hur var lambda genom registret? Och tändningen?

132 friska kusar i den lilla bilen är inte illa. Grattis till ett lyckat motorbygge.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#237 Post by Jomp »

Riktigt kul Goran att du har fått den finjusterad nu. Tillsammans med knackscensorn ska väl de värsta riskerna för ytterligare tråkigheter vara borta. Inte dåligt med 132 friska hästar. STORT GRATTIS !!
:lol: :lol: :lol: :D

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#238 Post by Eddie Varvstopp »

Jag såg när du svängde in på jobbet med räsern idag :wink: och tänkte genast "visst tusan, det var väl idag han skulle bänka den..".

132PS är inte illa :d=: Grattis!! Välpreppad inför finalen på Knutan m.a.o.

Har du fått reda på varför den spikar?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#239 Post by Goran »

gegge wrote:Spännade! Vid vilket varvtal har du hästarna? Hur ser vridmomentkurvan ut? Hur var lambda genom registret? Och tändningen?

132 friska kusar i den lilla bilen är inte illa. Grattis till ett lyckat motorbygge.
Ja vad katten, det står ju bara hastigheten, 145 km/h. Faaaan, vilket tattigt papper och idiotisk skala.
Då får man räkna om det baklänges. 205/50-15 däck ger enligt http://www.miata.net/garage/tirecalc.html 543 r/km, fjärde växeln utväxlingen i= 1.107, och diffen på i= 3.889 ger: 145*543*1,107*3,889/60 = 5650 r/min
5800 är original så det ligger...bra.

Ingen vridmomentskurva. Suger stort. Jag känner mig som en riktig Cliff Barnes så här i efterhand. :x

Lambda var OK på 0,87, var något han nämnde, på "fulllast" så det är OK.
Tändningen ska jag markera tydligt, innan jag pillar på något annat, så jag hittar tillbaka.

Hela bromsanläggningen andades gammalt men beprövat. Inga datautskrifter, jag fick själv gasa, trångt att överhuvud taget komma in i bilen för halva bilen stod utomhus så garagedörren kom mitt för dörren. Men det funkar säkert det med. Resten av garaget var fräsht och nyrenoverat. Kanske kör en runda till med Fredrik på FT tuning för att se om bänkarna skiljer sig åt och att få en vridmomentkurva. I och för sig är det bara en matematisk omvandling men det hade varit intressant att se. FT Tuning håller på och flyttar till Södra Sandby från Svedala, så det är ännu närmare.

mvh
Goran
Last edited by Goran on 2009-09-24 21:58:31, edited 1 time in total.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#240 Post by Goran »

Jomp wrote:Riktigt kul Goran att du har fått den finjusterad nu. Tillsammans med knackscensorn ska väl de värsta riskerna för ytterligare tråkigheter vara borta. Inte dåligt med 132 friska hästar. STORT GRATTIS !!
:lol: :lol: :lol: :D
Tack. Jo, nu kan man gasa med rent samvete. :lol:
Eddie Varvstopp wrote:Jag såg när du svängde in på jobbet med räsern idag och tänkte genast "visst tusan, det var väl idag han skulle bänka den..".

132PS är inte illa Grattis!! Välpreppad inför finalen på Knutan m.a.o.

Har du fått reda på varför den spikar?
Märkligt, jag hade just den känslan att jag skulle möta dig på vägen när jag körde förbi Alfa Laval, men jag såg dig inte. Var lurade du för någonstans?
Jo, nu är jag klar förutom att växellådan känns ovanligt slapp. Måste kolla över bussningarna i helgen.
Apropå spikningarna så antar jag att tändningan stod väldigt fel senast och dessutom fick jag tipset att köra på Shell V-Power som ska ha 99 oktan. Tydligen så svarade bilen bra på senare tändning och om den inte hade spikat skulle jag fått ut mer hk, var något han sa, men det låter konstigt. Nämnde något om en vätska "104+" :twisted: ...men det än nog no-no i Roadsport. :wink:

Edvin och John, vi ses nästa helg om inte tidigare.

OBS! Edvin, Magne ska "Prova på bana" på Knutan :D Då är han nog med nästa år. Ska bli kul att se hur långt hans go-cart takter räcker här. Räcker nog långt är jag rädd. :wink:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users