911 TEKNIK o TRIM tråd

Förslag på förändringar och funktioner.
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#46 Post by Pehr Johnsson »

Tack för den nya avdelningen Broberg!! :d=: :d=: :d=: (eller var det någon annan??)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

grymt

#47 Post by 931Melander »

Vi är så nöjda o glada, hoppas bara på många inlägg i denna avdelning.

Tackar.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#48 Post by bergodalvana »

Jaha... det var det... får väl hitta nån annanstans att vara hädanefter. (tills jag skaffar en 911)...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#49 Post by broberg »

http://www.porsche.nu/forum/
http://www.porscheklubben.se/index.taf? ... t_auid=501
http://www.rennlist.com/

Vi är trots den nya forum-delen den enda svenska sidan som täcker 9x4/9x8 till "fullo".
Och inte riktigt så att sidan kommer byta namn eller riktning, vi försöker bara hålla kvar de medlemmar med kunskaper från sina förra bilar när de bytt till en annan modell.

Själv anser jag att man tyvärr har tappat mycket bra folk pga att de sålt sin 9x4/9x8 och inte hänger kvar här längre.

Visst ska vi inte börja täcka upp alla andra bilmärken, men nu är det ju trots allt inom samma familj som vi utvidgar inom. Jag menar i början så var det faktiskt som titeln på sidan antyder ett forum för just 944.. Inte 924 eller 968. Och vi har även inkluderat 928 i den allmänna delen samt den huvudsakliga teknik delen, Det fanns inte i början.
Och ska vi se det så så har vi ju mindre 928 åkare här än vad vi har 911 åkare.

Se det som ett expriment istället för en definitiv åtgärd.
Det skadar inte att prova, för jag tror allt att de som bara kör 911 håller sig nog kvar på porscheklubben.se eller på ventilen.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#50 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Jaha... det var det... får väl hitta nån annanstans att vara hädanefter. (tills jag skaffar en 911)...
Bergodalvana wrote:Hädanefter kan ni följa utvecklingen med min bil på http://fsx133.blogg.se
Saxat från: forum/viewtopic.php?t=11818&start=105



En till som överger oss?
Johan944 wrote:Tråden kommer att fortsätta på rejsa.
Saxat från den sista sidan i hans 53 sidor långa biltråd!
forum/viewtopic.php?t=10343&start=780



Mvh en fundersam Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#51 Post by broberg »

Lite lätta fakta:

Vi har exakt lika många forum-delar ikväll som vi hade i morse,
Och vi har mängder av registrerade användare som INTE har någon 9x4/9x8, en del kanske inte ens har någon Porsche överhuvudtaget.

Grundarna till 944 Sverige kör i dagsläget, Boxster S, 944 S2 Cab och 964.

Vi har i dagsläget ca 8 trådar i "våra bilar" som INTE är 9x4/9x8 bilar, och då har jag INTE räknat med de hybrider vi har med andra motorer.

Så om den lilla ändring jag gjort genom att byta ut en avdelning, vilket jag inte tror någon skulle brytt sig nämnvärt om såvida den här tråden inte fanns, har fått medlemmar att vilja gå härifrån så ber jag om ursäkt till dem för det.

Att ändra forumets upplägg kostar ingenting, det är inte komplicerat så jag antog att det inte skadade någon.

(Den nya forum-avdelningen är inte bara till för 911 utan för ALLA Porsches övriga modeller. Här tycker jag inte vi ska diskriminera någon som ingår i Porsches familj, 9x4 skulle inte finnas utan 911 och 911 skulle inte finnas utan 9x4 så är det bara.)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#52 Post by Maxx »

Jag tycker det är en helt ok lösning och hoppas på att få se många intressanta trådar i den "nya" avdelningen. :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#53 Post by Pehr Johnsson »

Varför denna reaktion? Jag tycker det är riktigt sorgligt att man inte kan ha en gemenskap Porscheägare emellan utan ska behöva gruppera upp sig i olika läger. Själv tycker jag att alla ska kunna respektera varandra och ha trevligt tillsammans trots bilval och skita i om motorn sitter fram eller bak.

Som Broberg skriver ovan så är det ju ingen stor förändring, bara en justering så att info går att hitta lättare samt att det ger en bättre överblick. Detta forumet kommer ju knappast bli nerlusat med flyeende 996 ägare från Ventilen bara för detta.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#54 Post by bergodalvana »

Pehr... Jag har all respekt för dig och ditt val av bil (som jag tycker är helt fantastisk)... MEN anledningen att det är sån fin gemenskap på detta forum beror på den utanförskapen från Porsche som våra bilar ställs inför...
Jag var runt i ventilen i början när jag köpt min 944, men jag kände att det inte fanns nån som helst gemenskap, och jag blev grymt glad när jag hittade detta forum... Jag skiter totalt i vilka bilar medlemmarna har - det är detta forums bevarande som jag är mest orolig för.
Det finns en sån gemenskap och värme (som jag verkligen kände på vårträffen) och det gemenskapen beror helt och hållet på kärleken och gemenskapen till våra bilar.
Och den värmen hittar du INTE PÅ VENTILEN... varför? Enkelt - det är medlemmarna som sätter standarden på forumet, och ikväll har vi precis bjudit in varenda dryg jubelidiot på ventilen... Grattis.

Jag har skickat ett PM till Joakim och bett att han tar bort mig från detta forum... mest i ren protest.
-Om jag kommer tillbaks? - Kanske när jag köpt en 911...

---------
EDIT:
Jag har varit medlem på early911.se ett tag och skulle aldrig våga tänka tanken att be dom skapa en "new-911" tråd - det är respektlöst mot alla andra medlemmar...
---------
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#55 Post by Pehr Johnsson »

Jag skulle vilja påstå att du har fel!

Detta forumet har bjudit in alla 928 ägare från Ventilen och vilka skriver här? Guy och Ragnar ibland...

Jag kan inte påstå att jag känner mig hemma på Ventilen heller trots mitt bilbyte. Ventilen ska tydligen styras med strama tyglar där inget allmänt snack ska förekomma och andra intressen är bannlysta. Detta gör att man förlorar personlig kontakt och allt blir tråktigt och stelt. Jag har inte under mina två år som 944-ägare fått någon taskig kommentar om min bil från någon på Ventilen eller PCS-medlem som jag träffat i verkligheten, snarare har det varit mycket snälla ord, frågor och stort intresse från många. Med detta vill jag inte påstå att det gäller alla men Ventilen fungerar i alla fall dåligt.

Varför ge upp nu? Om det visar sig att det blir ett problem så får man väl ta tag i problemen då och lösa det som dyker upp, att fly för att man tror att ett problem ska dyka upp är ju inte rätt väg.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#56 Post by Maxx »

bergodalvana wrote:Pehr... Jag har all respekt för dig och ditt val av bil (som jag tycker är helt fantastisk)... MEN anledningen att det är sån fin gemenskap på detta forum beror på den utanförskapen från Porsche som våra bilar ställs inför...
Jag var runt i ventilen i början när jag köpt min 944, men jag kände att det inte fanns nån som helst gemenskap, och jag blev grymt glad när jag hittade detta forum... Jag skiter totalt i vilka bilar medlemmarna har - det är detta forums bevarande som jag är mest orolig för.
Det finns en sån gemenskap och värme (som jag verkligen kände på vårträffen) och det gemenskapen beror helt och hållet på kärleken och gemenskapen till våra bilar.
Och den värmen hittar du INTE PÅ VENTILEN... varför? Enkelt - det är medlemmarna som sätter standarden på forumet, och ikväll har vi precis bjudit in varenda dryg jubelidiot på ventilen... Grattis.

Jag har skickat ett PM till Joakim och bett att han tar bort mig från detta forum... mest i ren protest.
-Om jag kommer tillbaks? - Kanske när jag köpt en 911...

---------
EDIT:
Jag har varit medlem på early911.se ett tag och skulle aldrig våga tänka tanken att be dom skapa en "new-911" tråd - det är respektlöst mot alla andra medlemmar...
---------
Att "utanförskapen från Porsche som våra bilar ställs inför" skulle vara anledningen till forumets fina gemenskap är nog bland det dummaste jag läst! :shock:

Jag skulle vilja påstå att den helt och hållet kommer från den öppenhet som de flesta på forumet har, att det inte finns någon utbredd snobbism liknande den man ibland kan träffa på i vissa mindre grupper av porscheägare. Tyvärr verkar det som att det faktiskt också finns en anti-nioelva-snobbism ... något jag är en aning förvånad över och beklagar. Det är verkligen trist! :evil:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#57 Post by Erol »

14 inlägg hittills i nya teknikdelen, kanonkul. Anledningen till att jag var
skeptisk till ännu en 356/914/911/986-avdelning va mest att jag trodde
att det skulle bli en "död länk", då den tidigare forumsdelen för övriga
modeller tidigare anväds sparsamt.


Dock skulle jag önska att det är samma upplägg på rubrikerna, t.ex.

Allmänt 356/914/911/986
Teknik &t Trim 356/914/911/986


eller

Allmänt övriga Porschemodeller
Teknik & Trim övriga Porschemodeller




Sen tycker jag att det är synd att folk överger forumet pga. detta, men det
är deras egna val. Jag tycker att man kan åtminstånde stanna kvar och se
om det blir sämmre (vilket jag knappast tror) innan man hoppar av tåget!




Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#58 Post by patand »

Rent larvigt att hoppa av fourmet för att det skapats en del för tekniksnack om övriga Porschemodeller... :roll:

Jag kommer INTE lämna forumet även om det kommer en forumdel för VOLVO ägare, jag gillar folket här för mycket för det! :D Jag anser att människorna bakom bilarna är MYCKET viktigare än vilken bil personen har just nu!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#59 Post by Pehr Johnsson »

bergodalvana wrote: ---------
EDIT:
Jag har varit medlem på early911.se ett tag och skulle aldrig våga tänka tanken att be dom skapa en "new-911" tråd - det är respektlöst mot alla andra medlemmar...
---------
Den jämförelsen haltar.

När jag reggade mig här för snart två år sedan fanns det redan då en del för övriga Porshcemodeller där man kunde skriva om sådant som inte var frontmotorrellaterat. Det fanns även biltrådar som handlade om Boxstrar!!

Highway köpte 993 våren 07 och skapade en biltråd, andra har följt efter och ingen har sagt ett ord om detta utan sett och läst om deras nya bilar med intresse.

Om det funnits en motvilja från forumets skapare så hade detta kommit fram för länge sedan långt innan vi kom hit. Vi som kör andra bilar har inte velat ställa teknikfrågor i 944-teknik tråden utan tagit upp frågan om vi kunde få lägga dessa i en egen avdelning istället för att blanda allt i allmänt.

Vi som bytt bilar förändras inte för att vi byter bilar och vi har alla träffat nya vänner genom forumet. Av oss med 911-biltrådar har jag träffat Melander, Spånet och Fredrik Å, men dock inte Highway och det är trevliga hjälpsamma människor som alla har skrivit och varit en del av gemenskapen både här och ute på banorna runt om i Sverige.

Du nämner själv den eminenta vårtfäffen i Såtenäs - årets höjdpunkt!! Detta året så var PCS med och arrangerade mötet och ändå verkar du ha gillat det!? Det dök ju upp andra bilar där med PeVe med sin 996 Turbo, Benny med Boxtser och Joni med 911 samt Qvisfr med sin BMW. Är det någon här som anser att Fredrik inte skulle vara välkommen?

Att Peter dyker upp och representerar PCS på detta viset är i mitt tycke kanon! Han är rätt man på rätt plats och jobbar för att göra PCS till en klubb för alla inte bara 911-folk.

Jag saknar de som förvinner. Mats (easec) skriver inte så mycket här längre men har ju en kvaddad GT3:a som han och Fredrik Å bygger upp igen. Puppan försvann med sin Turbo Cup och byggde världens goaste 996 Turbo från en Franskt vrak från en potatisåker. Jättreintressant att följa, men det har man fått läsa om på Rejsa.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#60 Post by snugge »

att hoppa av forumet var väl lite onödigt?
jag är iaf helnöjd. nu slipper jag plöja igenom (för mig) ointressant 911-snack! :#944burn:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users