Ljungmans bensinpump - ESSO
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Ljungmans bensinpump - ESSO
Under många år har jag varit på jakt efter en gammal bensinpump.
Jag vet inte riktigt varför eller vad jag ska ha den till, men en sak är säker. Jag vill ha en.
Den ena annonsen efter den andra har passerat revy på Blocket och engelska e-bay, men antingen har det varit sönderrostade skal till fantasipriser, eller pumpar som mer eller mindre osmakligt byggt om till bar-/vitrinskåp. För att inte tala om alla glasfiberkopior, eller ännu värre; MDF-skåpen som saluförs som "chabby chick-skåp" och som inte har någon som helst själ eller historia.
I de fåtall fallen som det faktiskt dykt upp en vettig kandidat, så har säljaren nästan alltid vetat exakt vad han har haft, och exakt vad det är värt.
Jag blev därför överlycklig när jag hittade en annons på Blocket härom veckan om en bensinpump.
___________________________________
1 st äldre bränslepump 60-tal
Kontakta Sören Andersson tel 0142 XXXXX
efter kl.17.00
lånad E-mailadress
____________________________________
Jag ringde direkt och fick lite svävande information om eventuell ålder och eventuell tillverkare.
Ingen bild och väldigt knapphänt information. Men gubbens beskrivning lät bra.
Han meddelade redan på telefon att han hade använt den till sitt åkeri de senaste 30 åren och att den innan dess stått på en marina vid Sommen. Han gav 300kr för den då, och nu står den mest ivägen då han gått i pension och sålt bussarna.
Vi bestämde att vi skulle invänta lite bättre väder, men att jag skulle komma och titta på pumpen någon dag den kommande veckan. Jag lovade honom att han skulle göra en bra affär, men gav honom inget bud på telefon.
Så idag kom äntligen dagen!
Jag fick hjälp av Samuel och en gemensam bekant (Hellman) för att åka ner till Boxholm för att titta på pumpen.
Samuel hade lånat hem en kärra i annat syfte, så den fick följa med. Man vet ju aldrig...
Väl på plats kunde jag konstatera att pumpen var allt jag drömt om, och lite till!
Den bär tydliga spår av åren den brukats men den fungerade senast den användes...
Bästa sättet att pruta är ju som bekant att bli tjenis med säljaren, så vi lyssnade glatt och intresserat på alla Sörens historier. Och de var inte få direkt!
Mellan historierna lyckades jag smyga in mitt bud. "Du får 1000 spänn för den", sa jag. "Haha, det blir jättebra" sa han och min (i jämförelse) lilla pojkhand försvann in i hans enorma köttuppfödda näve.
Två rödingar bytte händer och jag är numera stolt ägare till en Ljungmans-pump från 50-talet. Jag hade laddat med betydligt mer kontanter än så kan jag meddela...
Vad ska jag göra med min pump nu då?
Inte en aning. Men jag är överlycklig över att den är min!
Jag kommer nog börja med en liten upp-putsning och en liten inventering över delar som ev. saknas.
Just nu är den penselmålad, men det finns röd och gul färg under, så antagligen levererades den som Shell-pump 1959, då den installerades.
Återstår att se om jag återgår till original, eller om jag brandar om den...
Jag är ju lite svag för Gulf...
Hittade en bild på hur min pump kunde sett ut om den var en BP... Som sagt. Jag vet inte vad jag ska ha den till, men att jag ska ha den står helt klart!
Någon som har någon erfarenhet av bensinpumpsrenovering eller vet vart man kan hitta reservdelar?
Bobo
Jag vet inte riktigt varför eller vad jag ska ha den till, men en sak är säker. Jag vill ha en.
Den ena annonsen efter den andra har passerat revy på Blocket och engelska e-bay, men antingen har det varit sönderrostade skal till fantasipriser, eller pumpar som mer eller mindre osmakligt byggt om till bar-/vitrinskåp. För att inte tala om alla glasfiberkopior, eller ännu värre; MDF-skåpen som saluförs som "chabby chick-skåp" och som inte har någon som helst själ eller historia.
I de fåtall fallen som det faktiskt dykt upp en vettig kandidat, så har säljaren nästan alltid vetat exakt vad han har haft, och exakt vad det är värt.
Jag blev därför överlycklig när jag hittade en annons på Blocket härom veckan om en bensinpump.
___________________________________
1 st äldre bränslepump 60-tal
Kontakta Sören Andersson tel 0142 XXXXX
efter kl.17.00
lånad E-mailadress
____________________________________
Jag ringde direkt och fick lite svävande information om eventuell ålder och eventuell tillverkare.
Ingen bild och väldigt knapphänt information. Men gubbens beskrivning lät bra.
Han meddelade redan på telefon att han hade använt den till sitt åkeri de senaste 30 åren och att den innan dess stått på en marina vid Sommen. Han gav 300kr för den då, och nu står den mest ivägen då han gått i pension och sålt bussarna.
Vi bestämde att vi skulle invänta lite bättre väder, men att jag skulle komma och titta på pumpen någon dag den kommande veckan. Jag lovade honom att han skulle göra en bra affär, men gav honom inget bud på telefon.
Så idag kom äntligen dagen!
Jag fick hjälp av Samuel och en gemensam bekant (Hellman) för att åka ner till Boxholm för att titta på pumpen.
Samuel hade lånat hem en kärra i annat syfte, så den fick följa med. Man vet ju aldrig...
Väl på plats kunde jag konstatera att pumpen var allt jag drömt om, och lite till!
Den bär tydliga spår av åren den brukats men den fungerade senast den användes...
Bästa sättet att pruta är ju som bekant att bli tjenis med säljaren, så vi lyssnade glatt och intresserat på alla Sörens historier. Och de var inte få direkt!
Mellan historierna lyckades jag smyga in mitt bud. "Du får 1000 spänn för den", sa jag. "Haha, det blir jättebra" sa han och min (i jämförelse) lilla pojkhand försvann in i hans enorma köttuppfödda näve.
Två rödingar bytte händer och jag är numera stolt ägare till en Ljungmans-pump från 50-talet. Jag hade laddat med betydligt mer kontanter än så kan jag meddela...
Vad ska jag göra med min pump nu då?
Inte en aning. Men jag är överlycklig över att den är min!
Jag kommer nog börja med en liten upp-putsning och en liten inventering över delar som ev. saknas.
Just nu är den penselmålad, men det finns röd och gul färg under, så antagligen levererades den som Shell-pump 1959, då den installerades.
Återstår att se om jag återgår till original, eller om jag brandar om den...
Jag är ju lite svag för Gulf...
Hittade en bild på hur min pump kunde sett ut om den var en BP... Som sagt. Jag vet inte vad jag ska ha den till, men att jag ska ha den står helt klart!
Någon som har någon erfarenhet av bensinpumpsrenovering eller vet vart man kan hitta reservdelar?
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by [Bobo] on 2015-08-05 16:07:29, edited 6 times in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Coolt!
Nästa garagebesök räknar jag med att tanka 924an!
Nästa garagebesök räknar jag med att tanka 924an!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Härlig retro-pryl!
Tänk när man cyklade runt bland bensinmackarna när man var liten och tiggde klistermärken och tittade på bilar i verkstaden... Pumparna var snyggare förr, det är helt klart.
Tänk när man cyklade runt bland bensinmackarna när man var liten och tiggde klistermärken och tittade på bilar i verkstaden... Pumparna var snyggare förr, det är helt klart.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
+1 på den kommentaren... Jobbade lite extra på Esso i Kinna som 13-15 åring, det var på den tiden macken sålde bensin, olja och tändstift och inte lättmjölk, skithuspapper och chips...Janne J wrote:Härlig retro-pryl!
Tänk när man cyklade runt bland bensinmackarna när man var liten och tiggde klistermärken och tittade på bilar i verkstaden... Pumparna var snyggare förr, det är helt klart.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Då får du ha med dig eget 3fas-agg!patand wrote:Coolt!
Nästa garagebesök räknar jag med att tanka 924an!
Dessutom får du nog finna dig i att köra med oljeblandat...
Kanske går att ställa ner blandningen till 0%, eller bara koppla bort oljeblandningen kanske?
Nästa gång du kommer lär den dock ligga i beståndsdelar!
Janne J wrote:Härlig retro-pryl!
Tänk när man cyklade runt bland bensinmackarna när man var liten och tiggde klistermärken och tittade på bilar i verkstaden... Pumparna var snyggare förr, det är helt klart.
Kul att man kunde frambringa lite gamla minnen!Mårten wrote: +1 på den kommentaren... Jobbade lite extra på Esso i Kinna som 13-15 åring, det var på den tiden macken sålde bensin, olja och tändstift och inte lättmjölk, skithuspapper och chips...
Pumparna var helt klart snyggare förr. Dessutom var dom byggda för att hålla i all evighet!
Det var väl bättre marginaler på soppan förr. Så extra inkomstkällor blev väl nödvändiga.
Men varför dom väljer att sälja Findus jägarbiff istället för t.ex däck och torkarblad, kan jag inte fatta...
Tänkte väl att någon mer än jag skulle vara intresserad!
Renoveringen börjar så fort jag får/tar tid till det.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Koppartrans klistermärke var snyggast, glömde skriva det senast...
Ja för sjutton, bilder från renoveringen vill vi ha!
Ja för sjutton, bilder från renoveringen vill vi ha!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
OK var fulast...Mårten wrote:Koppartrans klistermärke var snyggast, glömde skriva det senast...
Ja för sjutton, bilder från renoveringen vill vi ha!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Ja, Koppartrans är inte så dum...Mårten wrote:Koppartrans klistermärke var snyggast, glömde skriva det senast...
Ja för sjutton, bilder från renoveringen vill vi ha!
Men det är inte mycket som slår en Gulfpump som jag ser det.
Osäker om det fanns några Gulf-pumpar av den modellen som jag har dock...
Jag har börjat slipa och peta lite idag. Jag kunde inte hålla mig.
Bilder och mer info kommer ikväll...
+1Janne J wrote: OK var fulast...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
I brist på färg till Vintersläden bestämde jag mig som sagt för att börja pilla lite på min pump.
Innan jag gav mig på den med färgskrapan plockade jag bort glaset som satt i dörren. Listen var ganska så ledsen.
Hoppas att det går att byta mot någon "standardlist" från swedol eller liknande...
Färgen flagade ganska mycket på vissa ställen, så jag petade lite för att se vad som fanns under det gröna. Gult på dörren och röd kropp. Färgen var ganska spröd, så det gick enkelt att skrapa bort den...
Såvitt jag kunnat se är det ett lager grönt, ett grått och ett lager gult/orange på dörren och grönt, gult, rött på kroppen.
Vet inte vad jag kan dra för slutsatser av det, då jag inte vet hur många gånger den varit ommålad och om den kanske tillochmed är ihopplockad av flera pumpar. Mätartavlan behöver lite kärlek... Mekaniken är inte helt original då pumpmotorn är utbytt mot en modernare.
Allt ser ganska fräscht ut. Har ingenting att jämföra med, men under spindelväven såg det helt ut iallafall.
Bobo
Innan jag gav mig på den med färgskrapan plockade jag bort glaset som satt i dörren. Listen var ganska så ledsen.
Hoppas att det går att byta mot någon "standardlist" från swedol eller liknande...
Färgen flagade ganska mycket på vissa ställen, så jag petade lite för att se vad som fanns under det gröna. Gult på dörren och röd kropp. Färgen var ganska spröd, så det gick enkelt att skrapa bort den...
Såvitt jag kunnat se är det ett lager grönt, ett grått och ett lager gult/orange på dörren och grönt, gult, rött på kroppen.
Vet inte vad jag kan dra för slutsatser av det, då jag inte vet hur många gånger den varit ommålad och om den kanske tillochmed är ihopplockad av flera pumpar. Mätartavlan behöver lite kärlek... Mekaniken är inte helt original då pumpmotorn är utbytt mot en modernare.
Allt ser ganska fräscht ut. Har ingenting att jämföra med, men under spindelväven såg det helt ut iallafall.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Kunde ju givetvis inte sluta skrapa när jag väl hade börjat, så här fäljer dagens framsteg i bilder.
BoboYou do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Kan inte påstå att jag klagar direkt!
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Kolla 3:27 in i denna kultrulle! En reklamsnutt från mina kollegor på jobbet...
http://www.youtube.com/watch?v=PNJ1R_PYbN0" onclick="window.open(this.href);return false;
//Mårten
PS Vi heter inte så idag även om 99,9 % av alla tror det...
http://www.youtube.com/watch?v=PNJ1R_PYbN0" onclick="window.open(this.href);return false;
//Mårten
PS Vi heter inte så idag även om 99,9 % av alla tror det...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Shell?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Det otäcka är att jag kommer ihåg den där fågeln med martinin... Var fem bast då, men det satte tydligen spår!Mårten wrote:Kolla 3:27 in i denna kultrulle! En reklamsnutt från mina kollegor på jobbet...
http://www.youtube.com/watch?v=PNJ1R_PYbN0" onclick="window.open(this.href);return false;
//Mårten
PS Vi heter inte så idag även om 99,9 % av alla tror det...
Kul att se en systerpump in action.
Det lutar ju åt att den såg ut ungefär sådär när den installerades (minus globen på toppen) 1959.Janne J wrote:Shell?
Så det känns rätt att gå tillbaka till det färgschemat och brandingen.
Ska forska lite på några amerikanka sidor och se om jag kan hitta färgkoderna någonstans.
Dekalerna finns ju att köpa lite varstans, så den biten är inga problem.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3891
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Ljungmans bensinpump
Jag har lärt mig (på det jobbiga sättet) att det är en bra idé att ha allt som tillhör ett projekt samlat på ett ställe, men separerat internt...
Jag besitter en orimlig mängd skruvar, brickor och muttrar som jag ackumelerat under åren och som jag inte skulle kunna svara på var dom egentligen ska sitta ens om mitt liv hängde på det.
Därför tog jag vägen förbi Biltema på väg till garaget idag och köpte en massa plastbackar i olika storlekar.
Väl på plats i garaget påbörjades demonteringen på allvar.
Sånt som jag hade på känn att jag skulle ta sönder om det fick sitta kvar var det första som rök. Glas, kort sagt.. Båda glasen på baksidan ser riktigt bra ut. Även listerna har klarat sig förhållandevis bra om man bortser från fönsterlisten som var ganska vissen.
Under listen hittade jag en klarorange färg.
det gröna var målat in till listen och under det fanns samma gula som jag hittat på resten av pumpen.
Frågan är varför det är orange under listen. Om den var gul från början borde ju det gula följa med bakom listen? Innan jag påbörjade den riktiga demonteringen gick jag över allt som såg rostigt ut och kände lite på bultar och muttrar. Allt satt tight, men inte så det smakade björn. Lyckades lossa allt utan våld eller svordommar.
Antar att det flödat en del olja över hela innanmätet de senaste 50 åren.
Eftersom kablarna till belysningen och motorn var ivägen för att komma åt vissa bultar valde jag att börja riva i den änden. All el är numera demonterad och arbetet går vidare till själva pumpen.
Bobo
Jag besitter en orimlig mängd skruvar, brickor och muttrar som jag ackumelerat under åren och som jag inte skulle kunna svara på var dom egentligen ska sitta ens om mitt liv hängde på det.
Därför tog jag vägen förbi Biltema på väg till garaget idag och köpte en massa plastbackar i olika storlekar.
Väl på plats i garaget påbörjades demonteringen på allvar.
Sånt som jag hade på känn att jag skulle ta sönder om det fick sitta kvar var det första som rök. Glas, kort sagt.. Båda glasen på baksidan ser riktigt bra ut. Även listerna har klarat sig förhållandevis bra om man bortser från fönsterlisten som var ganska vissen.
Under listen hittade jag en klarorange färg.
det gröna var målat in till listen och under det fanns samma gula som jag hittat på resten av pumpen.
Frågan är varför det är orange under listen. Om den var gul från början borde ju det gula följa med bakom listen? Innan jag påbörjade den riktiga demonteringen gick jag över allt som såg rostigt ut och kände lite på bultar och muttrar. Allt satt tight, men inte så det smakade björn. Lyckades lossa allt utan våld eller svordommar.
Antar att det flödat en del olja över hela innanmätet de senaste 50 åren.
Eftersom kablarna till belysningen och motorn var ivägen för att komma åt vissa bultar valde jag att börja riva i den änden. All el är numera demonterad och arbetet går vidare till själva pumpen.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
Who is online
Users browsing this forum: No registered users