En turbo eller s2 ?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
DENIS
Carrera-Poster
Posts: 332
Joined: 2006-05-07 15:33:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

En turbo eller s2 ?

#1 Post by DENIS »

Funderingar på att uppgradera sig till nästa sommar, så har jag tänk mig att det eventuellt blir en turbo eller en s2'a.
(Finns andra planer på andra bilar också, men gillar porschen starkt, men får se vart de slutar då jag ej kommer ha någon ekonomi i framtiden :\)

Men vad skall man köpa?
Vilken är bättre?
Vilken är mer rejser osv?
TIPS? :P
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.

www.DENIS.nu

DENIS@DENIS.nu
------------------------

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Ska du trimma: Turbo.
Vill du lära dig att hantera 211 hk fullt ut: S2

Försäkringen lär vara en bra bit billigare på en S2 för dig.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Karl Birgander wrote:Ska du trimma: Turbo.
Vill du lära dig att hantera 211 hk fullt ut: S2

Försäkringen lär vara en bra bit billigare på en S2 för dig.
Försäkringen skiljde några hundra kronor mellan min S2:a och min Turbo.. så det beror nog mer på bolag!

Jag röstar helt klart på Turbo. men jag är å andra sidan effekt-skadad!

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DENIS
Carrera-Poster
Posts: 332
Joined: 2006-05-07 15:33:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#4 Post by DENIS »

Karl Birgander wrote:Ska du trimma: Turbo.
Vill du lära dig att hantera 211 hk fullt ut: S2

Försäkringen lär vara en bra bit billigare på en S2 för dig.
Kostnadfråga på trimning av en turbo då?
Kostar väl rätt så mycket?
Vad har en turbo orginal?


Skriver bilen på far min så :)
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.

www.DENIS.nu

DENIS@DENIS.nu
------------------------

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Ok, skilde mer än dubbelt så mycket upp från S2 till Turbo på de 2 bolag jag kollade... minns inte vilka nu dock.

Som sagt, det är motorn som är skillnaden.
Jag klarar mig ypperligt med 211 hk, räcker och blir över för mig. Gillar du turbo-bilar? I så fall är valet givet. Som jag så tydligt proklamerar här så är jag sug motor fetischist! :D
Skulle inte vilja besudla en bil med nån form av roterande ljuddämpare... :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

DENIS wrote:Kostnadfråga på trimning av en turbo då?
Kostar väl rätt så mycket?
Vad har en turbo orginal?
Chip, avgas är inte dyrt, men hur många nöjer sig där?
Gränsen uppåt finns inte, men den är betydligt djupare än någon känd plånbok... :wink:
En S2 är svindyr att trimma utöver chip,avgas, filter, vilket gör att det helt faller bort.
DENIS wrote:Skriver bilen på far min så :)
:#stupid:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

Man kan i regel säga att fram till -88 har Turbon 22hk och efter -89 250hk i
övergången fans det både och. Trim... ja för 4000-5000:- så brukar man kunna få ett
chip som säkerställer 260-310 hk beroende på modell och chiptillverkare...

Jag kan säga att 260+ hk med turbo vrid skilljer sig rätt mycket från S2:ans 211 hk.
Framförallt när man kommer upp runt 80-100km/h å över.

Dock så får man lite fördöjning på effekten iom. lång spool up tid på turbon, men även
här finns hjälpmedel...

/ Erol

Ps. De flesta turbobilar är idagsläget redan chipade, så det är bara ut å leta
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Erol wrote:Jag kan säga att 260+ hk med turbo vrid skilljer sig rätt mycket från S2:ans 211 hk.
Framförallt när man kommer upp runt 80-100km/h å över.

Dock så får man lite fördöjning på effekten iom.
Bara för att klargöra: Naturligtvis är det skillnad på draget mellan 211 hk och en lätt-trimmad turbo!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Erol »

Karl Birgander wrote:
Erol wrote:Jag kan säga att 260+ hk med
turbo vrid skilljer sig rätt mycket från S2:ans 211 hk.
Framförallt när man kommer upp runt 80-100km/h å över.

Dock så får man lite fördöjning på effekten iom.
Bara för att klargöra: Naturligtvis är det skillnad på draget mellan 211 hk
och en lätt-trimmad turbo!
Självklart... Men det är skillnad på en S2:a och en orginal Turbo (220hk)
också, de 10 hk som skilljer dem är inte som att jämföra med 10 extra
sugmotor hästar.

Som det sagts vid flera tillfällen tidigare, Smaken är som baken.... Delad
Vissa gillar turbo... andra sugisar... Dock så resonerar jag som så, att
köper jag en Porsche, en prestanda bil så vill jag inte bli ifrånåkt
av "svensons" v70 på landsväg med en snorig unge som äter glass i
baksätet och definitift inte när jag kan få en mycket motorstarkare porsche
för samma pengar som en S2:a

Men detta är mitt resonemang :wink:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

Vill du inte blå frånåkt av svenssons rakt fram så är det tyvärr mycket att göra i våra bilar utan i jämförelse med svensson, väldigt mycket pengar.

Jo, att det skiljer mellan S2 och 220hk turbo vet jag mycket väl (Jag och P.P. körde lite landsväg med hans fars 944T) I högre hastighet drar han långsam (japp, väldigt långsamt) ifrån mig. Dock är den helt original, bara chippa och ställa upp laddtryck skulle göra mycket. Då skulle jag inte ha skuggan av en chans, speciellt i högre farter.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
DENIS
Carrera-Poster
Posts: 332
Joined: 2006-05-07 15:33:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#11 Post by DENIS »

Erol wrote:
Karl Birgander wrote: Bara för att klargöra: Naturligtvis är det skillnad på draget mellan 211 hk
och en lätt-trimmad turbo!
Självklart... Men det är skillnad på en S2:a och en orginal Turbo (220hk)
också, de 10 hk som skilljer dem är inte som att jämföra med 10 extra
sugmotor hästar.

Som det sagts vid flera tillfällen tidigare, Smaken är som baken.... Delad
Vissa gillar turbo... andra sugisar... Dock så resonerar jag som så, att
köper jag en Porsche, en prestanda bil så vill jag inte bli ifrånåkt
av "svensons" v70 på landsväg med en snorig unge som äter glass i
baksätet och definitift inte när jag kan få en mycket motorstarkare porsche
för samma pengar som en S2:a

Men detta är mitt resonemang :wink:


Mvh Erol
hahaha :D

Well, så tänker man la på också... varför inte fet motor när man ändå köper en i princip banbil?

Prisskillnaderna är inte stor alls vad jag kan se mellan s2 och turbo?

Vad skulle en relativ bra turbo kosta då?
Skulle helt klart vara värt det om man kunde byta sin n/a mot en turbo, men risken finns juh desvärre inte direkt :\

Men själva chipningen är lätt att göra själv då?
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.

www.DENIS.nu

DENIS@DENIS.nu
------------------------

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#12 Post by maverick »

S2 är billigare. Karls bil var ett riktigt klipp enligt mig! Turbobilarna börjar väl runt 70-75 i bra skick och s2 runt 60-65
MVH//Per

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Jag måste säga att jag blev överaskad över S2ans prestanda när jag fick en åktur i Bodens Svarta's S2!! Var betydligt bättre drag i den än jag hade förväntat mig! Så en S2a skulle jag kunna tänka mig.. bredvid Turbon, för turbo-glädjen vill jag inte byta bort. När man sådär lätt brummar på under 3000varv.. *brum brum brum.*.. för att sedan höra turbonveva igång *schhhhhhhhhhh* *Wroooooaaaaaaaam!!!!* I med nästa växel *Schhhhhh* *Wrooooooaaaaaammm!* I med nästa! *Schhhhhhh* *Wrooooooooooaaaaaaammmmmmmmmmmm.m.m.m <-- Deacceleration*... Huga ligen, det är ju så smilgroparna åker upp bara man tänker på det!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
DENIS
Carrera-Poster
Posts: 332
Joined: 2006-05-07 15:33:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#14 Post by DENIS »

Jon80 wrote:Jag måste säga att jag blev överaskad över S2ans prestanda när jag fick en åktur i Bodens Svarta's S2!! Var betydligt bättre drag i den än jag hade förväntat mig! Så en S2a skulle jag kunna tänka mig.. bredvid Turbon, för turbo-glädjen vill jag inte byta bort. När man sådär lätt brummar på under 3000varv.. *brum brum brum.*.. för att sedan höra turbonveva igång *schhhhhhhhhhh* *Wroooooaaaaaaaam!!!!* I med nästa växel *Schhhhhh* *Wrooooooaaaaaammm!* I med nästa! *Schhhhhhh* *Wrooooooooooaaaaaaammmmmmmmmmmm.m.m.m <-- Deacceleration*... Huga ligen, det är ju så smilgroparna åker upp bara man tänker på det!
*SMILE*
Det man vill uppleva ;)



Tips på några chiptrim/avgaser, så man kan räkna lite på allt?
Ska vara bra grejer för billig peng ;)
------------------------
DENIS 'DNS' N.S.

www.DENIS.nu

DENIS@DENIS.nu
------------------------

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#15 Post by Jon80 »

Jag har chippat min bil med Gurras chip, från Revlineracing:
http://www.revline.se/

När jag bytte chippen, så visade det sig att min bil redan var chippad, med CUP chip. Gurras chip var betydligt bättre dock. Bara gott att säga om det :d=:

Angående avgasrör så gjorde H.Magnusson här på forumet kompletta rör för runt 7000:-(?). Så man kan säga att få en tidigt Turbobil (220Hk) att prestera runt 290HK, med bättre spoolup, så kostar det 10 000:-, nöjer man sig med orginalrör så blir det 3500:- ;).. Billigt var ordet.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users