Plocka ner växellåda
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Plocka ner växellåda
Jag funderar på att plocka ner min låda och köra iväg till någon som kan hjälpa mig att plocka i diffen men är lite osäker på vad som behöver göras.
Tanken är
1. Tömma lådan på olja
2. skruva av drivaxlarna
3. Skruva av avgassystemet.
Men hur gör man sen smidigast?
Tanken är
1. Tömma lådan på olja
2. skruva av drivaxlarna
3. Skruva av avgassystemet.
Men hur gör man sen smidigast?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- S2-Poster
- Posts: 231
- Joined: 2004-08-03 21:54:24
- Bilmodell: 968/964
- Årsmodell: 1992
- Location: Oslo/Åre
- Contact:
Du behöver inte ta ur oljan.
Jag gjorde så här:
-Avgas bort
-Drivaxlar bort
-lossa Växelänkaget i coupen
-lossa växellänkaget på lådan.
-Ta bort kopplingen mellan ingående axel från motor till lådan, det finns en insektionslucka. Sen är det bara att använda ex wd40 och lagom med våld. Jorå, det går att få loss den även om man tvivlar.
Sen ere bara att lossa fästet som sitter i växellådsbalken, stötta upp med domkraft och ta den lite bakåt, vi pratar alltså typ väldigt försiktigt.
Se till att ngn hjälper dig, det här momentet skall man vara två om.
4 timmar gjorde jag det på.
Lycka till
Anders
Jag gjorde så här:
-Avgas bort
-Drivaxlar bort
-lossa Växelänkaget i coupen
-lossa växellänkaget på lådan.
-Ta bort kopplingen mellan ingående axel från motor till lådan, det finns en insektionslucka. Sen är det bara att använda ex wd40 och lagom med våld. Jorå, det går att få loss den även om man tvivlar.
Sen ere bara att lossa fästet som sitter i växellådsbalken, stötta upp med domkraft och ta den lite bakåt, vi pratar alltså typ väldigt försiktigt.
Se till att ngn hjälper dig, det här momentet skall man vara två om.
4 timmar gjorde jag det på.
Lycka till
Anders
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Efter att växellänkaget är bortkopplat, glöm INTE att föra det framåt så mycket det går.
Det är alltför lätt att "hänga" lådan på armen annars, vilket inte är så bra.
För att vå loss kopplingen mellan växellåda och transaxel använde jag en mejsel modell stor för att "få isär" dom lite. Inbillar mig att det hjälpte...
Skyddsplåten till avgas är bra att ta bort.
Sedan hängde jag ett spännband runt lådan och över övre fästet, detta spännband var inte hårt spänt utan mer som en säkerhetsgrej. Lossade bit för bit på det.
Har du inte lyft så är det bra att få upp bilen så högt du bara kan!
Använd gärna domkraftsfästena längst bak. (tror ena sitter under avgasskyddsplåten)
Det är alltför lätt att "hänga" lådan på armen annars, vilket inte är så bra.
För att vå loss kopplingen mellan växellåda och transaxel använde jag en mejsel modell stor för att "få isär" dom lite. Inbillar mig att det hjälpte...
Skyddsplåten till avgas är bra att ta bort.
Sedan hängde jag ett spännband runt lådan och över övre fästet, detta spännband var inte hårt spänt utan mer som en säkerhetsgrej. Lossade bit för bit på det.
Har du inte lyft så är det bra att få upp bilen så högt du bara kan!
Använd gärna domkraftsfästena längst bak. (tror ena sitter under avgasskyddsplåten)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Kanske lite enklare på en 944 -83 men jag lät avgassystemet sitta kvar, oljan fick också vara kvar medan lådan var nere. Drivaxlarna fick sitta kvar i yttre änden även om de var lite störande under operationen. Tog bara två timmar tog det att få ner den ensam med lite flyt för en gångs skull. Glöm inte kabeln till backljuset. 
//Magnus

//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag tror det sitter minst två kablar till en 928 låda, min s2:a hade iaf två kablar. två kabelskor på höger sida och en kontakt på vänster sida.944_Driver wrote:Glöm inte kabeln till backljuset.
//Magnus
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Plocka ner växellåda
Blir det inte svårt att köra utan lådan...Highway wrote:Jag funderar på att plocka ner min låda och köra iväg till någon som kan hjälpa mig att plocka i diffen

F-låt... dålig fredagshumor bara...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2004-04-06 07:48:25
- Contact:
Hej!
Den är tung! Så det är bra om man är två som beskrivs här ovan.
Jag hade planer på att "ta ner den på bröstet", typ Volvooperation, första gången.
Vilken tur att jag inte gjorde det. Då hade jag dött!
När växellänkaget är lossgjort på ovansidan lådan bak och vid
växelspaken fram underlättar det väsentligt om man först för
"växelstången bakåt, viker den främre delen åt sidan så man får ner
den i kardantunneln för att till sist trycka den framåt, under skumgummit
i kardantunneln. På sås sätt frilägger man växellådan helt från transaxeln
och växelstångens infästning.
Glöm inte att lossa plaströret som verkar som genomföring för
växellänkaget vid bakre transaxelflänsen mot lådan. Om lådan blir
hängande på denna är det lätt att den går sönder.
Jag är inte helt säker men jag tror att man måste ta bort kylslingan
till växelådsoljan. Då lär man även tappa ut oljan. Kanske är det bara
när man tar ur drivaxlarna detta var nödvändigt. Minnet sviker.
Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.
mvh
Leif
Den är tung! Så det är bra om man är två som beskrivs här ovan.
Jag hade planer på att "ta ner den på bröstet", typ Volvooperation, första gången.
Vilken tur att jag inte gjorde det. Då hade jag dött!
När växellänkaget är lossgjort på ovansidan lådan bak och vid
växelspaken fram underlättar det väsentligt om man först för
"växelstången bakåt, viker den främre delen åt sidan så man får ner
den i kardantunneln för att till sist trycka den framåt, under skumgummit
i kardantunneln. På sås sätt frilägger man växellådan helt från transaxeln
och växelstångens infästning.
Glöm inte att lossa plaströret som verkar som genomföring för
växellänkaget vid bakre transaxelflänsen mot lådan. Om lådan blir
hängande på denna är det lätt att den går sönder.
Jag är inte helt säker men jag tror att man måste ta bort kylslingan
till växelådsoljan. Då lär man även tappa ut oljan. Kanske är det bara
när man tar ur drivaxlarna detta var nödvändigt. Minnet sviker.
Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.
mvh
Leif
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Är du säker på att det är Torx? På den 924 jag har skruva på drivaxlarna på så är det XZN... 12mm.Leif wrote:Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2004-04-06 07:48:25
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det var torx på mina drivknutar också. Dock har den som varit isär fått sig vanliga insex istället.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Tror du har rätt patand,, för dom ser väl ut som torx fast tätare liksom.patand wrote:Är du säker på att det är Torx? På den 924 jag har skruva på drivaxlarna på så är det XZN... 12mm.Leif wrote:Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.
Å 70 spänn på Biltema

Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
-
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-04-18 15:37:32
- Bilmodell: GT2
- Location: Sthlm/huddinge
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Drivaxlarna sitter med XZN M8
Jag köpte denna sats och den har riktigt många fina bits!!
För väldigt priscärd peng!
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76362
Mvh Peter
Jag köpte denna sats och den har riktigt många fina bits!!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76362
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users