Plocka ner växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Plocka ner växellåda

#1 Post by Highway »

Jag funderar på att plocka ner min låda och köra iväg till någon som kan hjälpa mig att plocka i diffen men är lite osäker på vad som behöver göras.

Tanken är
1. Tömma lådan på olja
2. skruva av drivaxlarna
3. Skruva av avgassystemet.

Men hur gör man sen smidigast?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#2 Post by Anders K »

Du behöver inte ta ur oljan.

Jag gjorde så här:

-Avgas bort
-Drivaxlar bort
-lossa Växelänkaget i coupen
-lossa växellänkaget på lådan.
-Ta bort kopplingen mellan ingående axel från motor till lådan, det finns en insektionslucka. Sen är det bara att använda ex wd40 och lagom med våld. Jorå, det går att få loss den även om man tvivlar.
Sen ere bara att lossa fästet som sitter i växellådsbalken, stötta upp med domkraft och ta den lite bakåt, vi pratar alltså typ väldigt försiktigt.
Se till att ngn hjälper dig, det här momentet skall man vara två om.
4 timmar gjorde jag det på.

Lycka till

Anders

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Tackar för infon Anders,, vill verkligen få i diffen nu så vi får se om jag hinner till Gelleråsen
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Efter att växellänkaget är bortkopplat, glöm INTE att föra det framåt så mycket det går.
Det är alltför lätt att "hänga" lådan på armen annars, vilket inte är så bra.

För att vå loss kopplingen mellan växellåda och transaxel använde jag en mejsel modell stor för att "få isär" dom lite. Inbillar mig att det hjälpte...

Skyddsplåten till avgas är bra att ta bort.

Sedan hängde jag ett spännband runt lådan och över övre fästet, detta spännband var inte hårt spänt utan mer som en säkerhetsgrej. Lossade bit för bit på det.

Har du inte lyft så är det bra att få upp bilen så högt du bara kan!
Använd gärna domkraftsfästena längst bak. (tror ena sitter under avgasskyddsplåten)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Kanske lite enklare på en 944 -83 men jag lät avgassystemet sitta kvar, oljan fick också vara kvar medan lådan var nere. Drivaxlarna fick sitta kvar i yttre änden även om de var lite störande under operationen. Tog bara två timmar tog det att få ner den ensam med lite flyt för en gångs skull. Glöm inte kabeln till backljuset. ;)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

944_Driver wrote:Glöm inte kabeln till backljuset. ;)

//Magnus
Jag tror det sitter minst två kablar till en 928 låda, min s2:a hade iaf två kablar. två kabelskor på höger sida och en kontakt på vänster sida.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Plocka ner växellåda

#7 Post by patand »

Highway wrote:Jag funderar på att plocka ner min låda och köra iväg till någon som kan hjälpa mig att plocka i diffen
Blir det inte svårt att köra utan lådan... ;)

F-låt... dålig fredagshumor bara...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#8 Post by Leif »

Hej!
Den är tung! Så det är bra om man är två som beskrivs här ovan.
Jag hade planer på att "ta ner den på bröstet", typ Volvooperation, första gången.
Vilken tur att jag inte gjorde det. Då hade jag dött!

När växellänkaget är lossgjort på ovansidan lådan bak och vid
växelspaken fram underlättar det väsentligt om man först för
"växelstången bakåt, viker den främre delen åt sidan så man får ner
den i kardantunneln för att till sist trycka den framåt, under skumgummit
i kardantunneln. På sås sätt frilägger man växellådan helt från transaxeln
och växelstångens infästning.

Glöm inte att lossa plaströret som verkar som genomföring för
växellänkaget vid bakre transaxelflänsen mot lådan. Om lådan blir
hängande på denna är det lätt att den går sönder.

Jag är inte helt säker men jag tror att man måste ta bort kylslingan
till växelådsoljan. Då lär man även tappa ut oljan. Kanske är det bara
när man tar ur drivaxlarna detta var nödvändigt. Minnet sviker.

Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.


mvh
Leif

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Leif wrote:Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.
Är du säker på att det är Torx? På den 924 jag har skruva på drivaxlarna på så är det XZN... 12mm. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#10 Post by Leif »

Hmmm?
Kanske har du rätt?
Jag har båda sorterna av typ halvtumshylsa, vilket har hjälpt mig många gånger. Man brukar i vilket fall bli ganska förbannad när man kommit halvvägs och upptäcker att man saknar ett verktyg.

mvh
Leif

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Cédric »

Det var torx på mina drivknutar också. Dock har den som varit isär fått sig vanliga insex istället.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#12 Post by Highway »

patand wrote:
Leif wrote:Tänk på att det är Torx till drivaxlarna. Kan vara bra att ha Torx på hylsa
med halvtumsfattning. De brukar sitta hårt.
Är du säker på att det är Torx? På den 924 jag har skruva på drivaxlarna på så är det XZN... 12mm. :)
Tror du har rätt patand,, för dom ser väl ut som torx fast tätare liksom.

Å 70 spänn på Biltema :) http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80477
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#13 Post by Fimpan »

Får man inte ur diffen utan att ta ur lådan?
Minns jag fel nu?
Har nästan för mig att en på jobbet bytte lager till diffen, med lådan på plats.
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Fimpan kan ha en poäng.

Vad gäller skruven till drivaxlarna så ska det finnas både torx och XZN, beror på årsmodell. Båda typerna är cirka 95% bättre än insex enligt mig.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#15 Post by Peedster »

Drivaxlarna sitter med XZN M8

Jag köpte denna sats och den har riktigt många fina bits!! :) För väldigt priscärd peng!

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76362

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users