Min mor har alltid varit lite svag för 356 och 911. 1995 skred min far och jag till verket och införskaffade en rätt bedagad röd 911 T targa från 1972. Ingen raket direkt med sin 2.2 liters motor på 130 hk. Alice som bilen kom att heta fick faktiskt ett aktivt liv några år tillsammans med mig på banor och runt slalomkonor. Efter det påbörjades en karossrenovering och efter det har hon inte fått se några motorbanor förutom från åskarplats så att säga. Alldeles för närvarande har hon sin motor i bitar och väntar på att jag ska bygga ihop den igen efter oljepumpshaveri.

Själv blev jag ju biten och insåg att 944 turbo var mycket prestanda per peng. 1997 i februari så inhandlade jag NPX.

Vi hängde ihop rätt länge, ända tills den 24 april 2002. NPX saknar jag som attan, den är i gott skick och gick bra. Inga stora modifierngar gjordes under min tid, utan underhåll och lite små uppgraderingar efter hand som behov uppstod, bla nya stöttor och större turbo kom till under min tid. 9000 mil hade den gått när jag köpte och ca 14 när jag sålde om jag minns rätt. Lite äventyr ar vi med om, diverse banåka och sånt såklart men även punktering på höger bakdäck i 250 km/h på Autobahn. Dessutom på en sommarsemester som skulle gå till belgien och holland så gav en av mig illa monterad svänghjulgivare upp i en by vid namn Meldorf vid tyska atlantkusten. Min då blivande hustru var inte alls road av bli strandsatt där och hade inte klänning och ring redan varit inhandlat så kanske det inte blivit ngt bröllop senare samma år

När strax innan NPX flyttade hemmifrån våren 2002 så införskaffades en 911 3.2 -82. Mörgrön metallic Coupe med taklucka och ingen vinge, precis som vi ville ha den. Dessutom med eleganta 17" RUF Speedline. Detta skulle vara vår finbil. Den funkade fint som så men fick även tjänstgöra rätt mycket på banorna och mellan slalomkonorna. Bla så kom jag tvåa i PCS Syd slalomserie med den. Lisbeth tyckte dock att den var för jobbig att köra, tung koppling och växling (shortshift). Som kännarna redan insett så var det inte en 3.2a i en SC från 82 när den lämnade fabriken, utan den fick den maskinen ngn gång i början av 90-talet.

Kolla hastighetsmätaren

Under sommar och höst 2002 sökes det banbil för glatta livet. Dagen före nyårsafton 2002 var den gule och hämtades i Västerås i 30-gradig kyla. Spännade att provköra räserbil på slitna rdäck på ett snöigt oplogat industriområde.

På våren 2003 såldes 911an till en företagare som bygger racingmotorer för historisk racing. Meningen är att den ska återuppstå som en replika på RS-74 med en vässad maskin. Tydligen ska den i princip nu i skrivande stund vara klar.
Samma vår införskaffades 944 S2 cabben. 2003 körde vi en hel del med den. På vintern kom Albin och sen 2004 kunde vi faktiskt få plats alla 3 ganska bra iom att Albins stol var liten och därmed kunde passagerarstolen vara långt fram och plats i baksätet för vuxen var möjligt. 2005 hade Albin en större stol och det funkade inte alls bra för oss alla tre att åka i cabben, 150 stackar mil blev det förra året. I lördags flyttade cabben till smålandsstenar och numera ekar det rätt tomt i garaget. Den gule räsern står där alldeles ensam nu.

Vintern 2004/05 hade jag en vinterbil, en gammal Pegutt 405 Mi16 för att slippa cykla med Albin till dagis när det var kallt och halt. Den såldes sen på våren. Konceptet med vintervagn var rätt så till vintern 2005/06 skulle en sådan oxo brukas. Men det är ju roligare med bakhjulsdrift så 944 N/A och BMW E30 318 is var alternativen. Den blev en 944 N/A -85b som gick brett genom böjarna hela vintern, kul som attan. Lite initalt mek mek med broms och oljeläckage var det men sen gick det fint. För ngn månad sedan var Fredriq och hämtade TRX som den heter.

Mitt största misstag i denna storyn var att sälja NPX, men det visste jag inte då. Skulle gärna vilja köpa tillbaka den men min hustru tycker inte alls det är en bra kombination med NPX och den gule räsern. Lisbeth funderar istället på en Pegutt cabbe eller så, men jag är måttligt road med tanke den katastrofala värdeminskning lite nyare sådana antagligen har. Det som är så bra dom gamla Porsche man hållt på dem är att dom håller värde rätt bra. Så vad som ska flytta in i garaget och när är i skrivande helt odefinerat