Högtalarstorlek
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-05-07 18:20:33
- Contact:
Högtalarstorlek
Hej,
Jag har nyligen köpt en 944 S2 från 89 som jag tänkte uppgradera originalhögtalarna på. Har försökt få reda på vad som sitter original i bilen...
I fram har jag fått bort dörrsidan och där sitter tre högtalare vars storlek jag tror är 1", 3.5" samt 5.25", kan det stämma?
I bak vet jag inte hur jag ska få bort skyddet utan att utöva allt för mycket våld, tips på hur man lättast gör detta?
Kan det vara så att jag har paketet med 10 st högtalare, 6 i fram och 4 i bak? Vad för storlek har då de bakre högtalarna?
Tack!
// Gustav
Jag har nyligen köpt en 944 S2 från 89 som jag tänkte uppgradera originalhögtalarna på. Har försökt få reda på vad som sitter original i bilen...
I fram har jag fått bort dörrsidan och där sitter tre högtalare vars storlek jag tror är 1", 3.5" samt 5.25", kan det stämma?
I bak vet jag inte hur jag ska få bort skyddet utan att utöva allt för mycket våld, tips på hur man lättast gör detta?
Kan det vara så att jag har paketet med 10 st högtalare, 6 i fram och 4 i bak? Vad för storlek har då de bakre högtalarna?
Tack!
// Gustav
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det verkar som du har det stora klangpaketet , själv har jag bara 4 högtalare i bilen,
två fram och 2 bak.
För att få bort sidostycket bak måste till och börja med ta bort den lill sidorutan bak,
lätta på listen till föradörren samt lossa några skruvar.
Mvh Erol
två fram och 2 bak.
För att få bort sidostycket bak måste till och börja med ta bort den lill sidorutan bak,
lätta på listen till föradörren samt lossa några skruvar.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Hej och välkommen hit!
Jag har oxå samma högtalarbestyckning som du och du måste ta bort den bakre panelen för att komma åt högtalaren, här kan du se hur man gör: (det finns tydligen 2 "skolor" om huruvida bakre sidorutan måste bort eller inte...)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-24.htm
Clarks sida är ett begrepp i 944-världen med massor av mektips, här får du länken till ingångssidan:
http://www.clarks-garage.com/
/Mårten
Jag har oxå samma högtalarbestyckning som du och du måste ta bort den bakre panelen för att komma åt högtalaren, här kan du se hur man gör: (det finns tydligen 2 "skolor" om huruvida bakre sidorutan måste bort eller inte...)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-24.htm
Clarks sida är ett begrepp i 944-världen med massor av mektips, här får du länken till ingångssidan:
http://www.clarks-garage.com/
/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-05-07 18:20:33
- Contact:
Tack för era snabba svar, mycket uppskattat!
Det verkar förefalla att jag har ljudsystemet med 10 st högtalare.
Verkar ju vara lite mek att komma åt de bakre högtalarna, är det någon som har koll på de bakre högtalarnas storlek? Vore skönt att bara behöva montera bort allt i bak när man monterar högtalarna.
// Gustav
Det verkar förefalla att jag har ljudsystemet med 10 st högtalare.
Verkar ju vara lite mek att komma åt de bakre högtalarna, är det någon som har koll på de bakre högtalarnas storlek? Vore skönt att bara behöva montera bort allt i bak när man monterar högtalarna.
// Gustav
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Kan bara infllika att jag inte behövde montera bort sidorutorna när jag bytte mina bakhögtalare. Det underlättade däremot rejält att skruva bort ryggstödet för baksätet.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Anton N wrote:Kan bara infllika att jag inte behövde montera bort sidorutorna när jag bytte mina bakhögtalare. Det underlättade däremot rejält att skruva bort ryggstödet för baksätet.
Inte? Minna sidostycken satt klämda med rutlisten, iofs så kanske de går
att få bort, men hur får man dit det igen under gummilisten?
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Chevalier
- Carrera-Poster
- Posts: 336
- Joined: 2004-11-12 10:37:41
- Bilmodell: 968 -92
- Location: Malmö
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Storleken på de bakre högtalarna är troligen 4 x 6" eftersom denna sida
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... id=107&c=4
listar en Blaupunkt PCXi462 som en direkt ersättare och den högtalaren är just 4 x 6"
/Mårten
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... id=107&c=4
listar en Blaupunkt PCXi462 som en direkt ersättare och den högtalaren är just 4 x 6"
/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
4x6 har vi med "vanlig" högtalarsystemet dvs. 4 st högtalare.. Om de som klangpaket
med 10 högtalare åxå har 4x6 vågar jag inte lova...
Mvh Erol
med 10 högtalare åxå har 4x6 vågar jag inte lova...
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det har de inte. Det ska sitta en mid/bas + diskant där bak per sida. Storlek har jag inte riktigt koll på. Dessutom ska de sitta under ett extra högtalarskydd som sitter utanpå den ordinarie sidoklädseln.Erol wrote:4x6 har vi med "vanlig" högtalarsystemet dvs. 4 st högtalare.. Om de som klangpaket
med 10 högtalare åxå har 4x6 vågar jag inte lova...
Mvh Erol
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Hmm, detta blir bara knepigare... Jag har en dold (inbyggd) högtalare bak men ändå 3 högtalare i varje framdörr...Maxx wrote:Det har de inte. Det ska sitta en mid/bas + diskant där bak per sida. Storlek har jag inte riktigt koll på. Dessutom ska de sitta under ett extra högtalarskydd som sitter utanpå den ordinarie sidoklädseln.Erol wrote:4x6 har vi med "vanlig" högtalarsystemet dvs. 4 st högtalare.. Om de som klangpaket
med 10 högtalare åxå har 4x6 vågar jag inte lova...
Mvh Erol

/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Någon tidigare ägare bytte dörrsidor till dem med klangpaketet? Är ju ingen avancerad operation jämfört med bak som borde vara knöligare.Mårten wrote:Hmm, detta blir bara knepigare... Jag har en dold (inbyggd) högtalare bak men ändå 3 högtalare i varje framdörr...Maxx wrote: Det har de inte. Det ska sitta en mid/bas + diskant där bak per sida. Storlek har jag inte riktigt koll på. Dessutom ska de sitta under ett extra högtalarskydd som sitter utanpå den ordinarie sidoklädseln.Undras om det är något utbytt?? I dörrarna sitter 2 högtalare + delningsfilter nertill + en liten diskant längst upp, närmast gångjärnen.
/M
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Du kan ha en poäng där, sidorna kan vara bytta! Nåväl, jag har bytt ut 2 element som var kassa (kostade inte många kronor på PC Borås). Skall förmodligen lägga i någon subbas, det blir nog det enda ljudfixet.
Kom just på att jag skall kolla optionskoderna, jag har bl a kod 490 HiFi sound system!!! Nu blir det än knepigare...
/M
Kom just på att jag skall kolla optionskoderna, jag har bl a kod 490 HiFi sound system!!! Nu blir det än knepigare...
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2006-05-07 18:20:33
- Contact:
Jag har hittat originalbeställningen från Tyskland nu och där står att min bil är köpt med HIFI Klangpaket, som för kuriosa kostade 451,75 DM 1989
Jag har tagit ett par bilder på hur det ser ut fram och bak i bilen, i fram utan skydd. Mysteriet kvarstår ju dock, storlekarna på högtalarna i bak.
Jag la lite tid på att ställa in ljudet i bilen idag och jag tycker Klangpaketet låter helt ok, förutom att det saknas tryck och djup i basen. Därför kanske det är bättre att satsa på att bygga baslådor i bagaget istället för att byta ut originalhögtalarna?
// Gustav

Jag har tagit ett par bilder på hur det ser ut fram och bak i bilen, i fram utan skydd. Mysteriet kvarstår ju dock, storlekarna på högtalarna i bak.
Jag la lite tid på att ställa in ljudet i bilen idag och jag tycker Klangpaketet låter helt ok, förutom att det saknas tryck och djup i basen. Därför kanske det är bättre att satsa på att bygga baslådor i bagaget istället för att byta ut originalhögtalarna?
// Gustav
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Finns olika varianter, den ena sitter limmad under gummilisten till rutan, då måste rutan bort, den andra är lite hårdare å går inte in under listen, och då behöver inte heller rutan tas bort...Erol wrote:Anton N wrote:Kan bara infllika att jag inte behövde montera bort sidorutorna när jag bytte mina bakhögtalare. Det underlättade däremot rejält att skruva bort ryggstödet för baksätet.
Inte? Minna sidostycken satt klämda med rutlisten, iofs så kanske de går
att få bort, men hur får man dit det igen under gummilisten?
/ Erol
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]