På våra bilar (931) är det en dimension på tur och en på retur. Eller hur!?!?
På rallybilen har jag bytt hela klabbet och dragit en kombination av stålomspunnen slang och rör (inne i kupen är det rör).
MEN!!!!!
Jag fick rådet att det absolut inte spelar någon roll att ha olika dimensioner på tur och retur. Så nu har jag inte det. Det är samma.
NÅN SOM VET OM DETTA ÄR KORREKT!!!
/ Matsen
Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
Om nu inte ingenjörerna valde olika dimensioner för att jävlas med framtida renoverare så finns det förmodligen någon annan anledning. Vilken vet jag dock inte.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
En inte helt orimlig anledning till annat val kan ju helt enkelt vara ekonomi.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
Om jag kommer ihåg rätt så är tillopp ett tunt rör och retur ett grovt rör.
Jag tolkade det som att returen är grov för att göra minsta mängd motstånd/mottryck så att bränsleinsprutningen går korrekt vid låg soppaförbrukning.
Har du valt det grövre valet så spelar det ingen roll
/Janne
Jag tolkade det som att returen är grov för att göra minsta mängd motstånd/mottryck så att bränsleinsprutningen går korrekt vid låg soppaförbrukning.
Har du valt det grövre valet så spelar det ingen roll
/Janne
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
På 944 turbo är matningen grövre än returen.QV_ wrote:Om jag kommer ihåg rätt så är tillopp ett tunt rör och retur ett grovt rör.
Jag tolkade det som att returen är grov för att göra minsta mängd motstånd/mottryck så att bränsleinsprutningen går korrekt vid låg soppaförbrukning.
Har du valt det grövre valet så spelar det ingen roll
/Janne
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
Jag har funderat på om jag minns rätt eller inte men utan att titta så blir det inget svar....
Dock så spelar det ingen roll om man har valt det grövre till båda rören.
Väljer man det tunnare så från man
sämre flöde till motorn eller högre mottryck från motorn... Om detta sedan spelar någon praktisk roll kanske man inte märker.
/Janne
Dock så spelar det ingen roll om man har valt det grövre till båda rören.
Väljer man det tunnare så från man
sämre flöde till motorn eller högre mottryck från motorn... Om detta sedan spelar någon praktisk roll kanske man inte märker.
/Janne
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
På 924 Turbo är också matningen grövre än returen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Fråga om BRÄNSLESLANG/RÖR
Generellt bränsle ledningar
Rent principiellt så vill man ha matningen med så lite tryckfall som möjligt för att sedan kunna välja system tryck med en tryck regulator. Har man stora flödesförluster på vägen till regulatorn så kommer man bli begränsad i val av regulator - man kanske inte kan komma ner i så lågt tryck som man vill? På en insprutningsbil är det generellt inget bekymmer för man vill nästan alltid ligga relativt högt i tryck, 2-5bar typiskt. För förgasar-bilar kan det bli tricky eftersom man vill komma ner till 0.2bar typiskt. Naturligtvis mycket beroende på hur systemet är byggt.
Returledningen ska normalt vara tryck-lös för att regulatorn ska funka men eftersom man har en förbrukare (förbränningsmotorn!) så kommer volymen bränsle sannolikt vara lägre i returen än i matarledningen och då kan man gå ner i dimension. Ofta när man räknar produkt-kost så är en tunnare ledning billigare men beroende på hur man räknar så kan det totalt sett vara billigare av inköpsskäl att ha exakt identiskt dimension på dem.
Så. För oss vanliga dödliga så gäller väl regeln att man vill ha så grov ledning som möjligt på matar sidan och en redig retur utan att det blir larvigt. Helt okej med lika på retur och matar. Helt ok med over size på båda. Se upp om man har konstig installation och förgasare - det KAN bli så att tryck fallet i returen blir så stort att du inte kommer ner i rätt system tryck - men då kan man byta plats på dem och köra grova röret som retur och därmed klara sig.
På min bil har jag delat upp det i en matar krets som ligger och kör insprutninsgpump och tryckregulator på 0.8-1bar - jag får då inga problem med att hålla tryck eller att komma ner i tryck. Från denna t:ar jag ut mig till en annan regulator som jag kör utan retur som tar mig till 0.25bar som förgasarna trivs med. Smakfullt tycker jag - för jag kunde behålla original pump och retur och allt men ändå konvertera till förgasare. Nu är ju mitt exempel lite extremt sett till frågan, men jag nämner det för att belysa extremfallet där returen lätt blir för klen - oftast hör man talas om folk som har det motsatta, att matar ledningen inte flödar tillräckligt!
Rent principiellt så vill man ha matningen med så lite tryckfall som möjligt för att sedan kunna välja system tryck med en tryck regulator. Har man stora flödesförluster på vägen till regulatorn så kommer man bli begränsad i val av regulator - man kanske inte kan komma ner i så lågt tryck som man vill? På en insprutningsbil är det generellt inget bekymmer för man vill nästan alltid ligga relativt högt i tryck, 2-5bar typiskt. För förgasar-bilar kan det bli tricky eftersom man vill komma ner till 0.2bar typiskt. Naturligtvis mycket beroende på hur systemet är byggt.
Returledningen ska normalt vara tryck-lös för att regulatorn ska funka men eftersom man har en förbrukare (förbränningsmotorn!) så kommer volymen bränsle sannolikt vara lägre i returen än i matarledningen och då kan man gå ner i dimension. Ofta när man räknar produkt-kost så är en tunnare ledning billigare men beroende på hur man räknar så kan det totalt sett vara billigare av inköpsskäl att ha exakt identiskt dimension på dem.
Så. För oss vanliga dödliga så gäller väl regeln att man vill ha så grov ledning som möjligt på matar sidan och en redig retur utan att det blir larvigt. Helt okej med lika på retur och matar. Helt ok med over size på båda. Se upp om man har konstig installation och förgasare - det KAN bli så att tryck fallet i returen blir så stort att du inte kommer ner i rätt system tryck - men då kan man byta plats på dem och köra grova röret som retur och därmed klara sig.
På min bil har jag delat upp det i en matar krets som ligger och kör insprutninsgpump och tryckregulator på 0.8-1bar - jag får då inga problem med att hålla tryck eller att komma ner i tryck. Från denna t:ar jag ut mig till en annan regulator som jag kör utan retur som tar mig till 0.25bar som förgasarna trivs med. Smakfullt tycker jag - för jag kunde behålla original pump och retur och allt men ändå konvertera till förgasare. Nu är ju mitt exempel lite extremt sett till frågan, men jag nämner det för att belysa extremfallet där returen lätt blir för klen - oftast hör man talas om folk som har det motsatta, att matar ledningen inte flödar tillräckligt!
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]