968cs
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
968cs
Undrar vad det var som gjorde att man kallade vissa bilar cs, då man kan får en cs med sollucka,fönsterhissar ac osv. Var bromsar, fjädring, diff orginal på cs'n eller det kunda man välja hur man ville och ändå kalla dom cs??
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: 968cs
Va en massa andra grejer, andra stolar och fälgar bland annat. M030 standard.
Riktiga CS ska inte ha elektriska fönsterhissar dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion . Riktiga CS har inget baksäte heller det är väl det lättaste att se.
Riktiga CS ska inte ha elektriska fönsterhissar dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion . Riktiga CS har inget baksäte heller det är väl det lättaste att se.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 968cs
Nåja, riktigt så är det inte även om jag håller med om att en "riktig" 968 Club Sport ska ha skalstolarna, hyllan istället för baksätet och så vidare.Lilja wrote:... dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion.
Clubsporten var tänkt som en lite lättad version, lite mer bananpassad, riktad till de som ville ha en trackdaybil. Till skillnad från idag så betalade man mindre för en bil mindre utrustning, så clubsporten var billigare än den vanliga coupén, alltså köpte folk den billigare clubsporten fastän de egentligen ville ha komforten av en coupé.
På grund av efterfrågan så erbjöd Porsche ett komfortpaket till 968 Club Sport bestående av komfortsäten klädda i ett specialtyg (Recarostoff) inkl nödsäten bak, elfönsterhissar, elstyrda sidospeglar, elöppning av bakluckan och luftkonditionering. Man kunde även välja bort sportchassi (M030) och diffbroms (M220).
I övrigt är utförandet det samma som en Club Sport till skillnad från en vanlig coupé, dvs mindre ljuddämpande material på karossen, inga airbags, inga täckkåpor i plast i motorutrymmet, tre-ekrad ratt, bredare fälgar i 17" istället för 16" som på coupén med mera. Kollar man chassinummer så det olika för clubsporten och den vanliga coupén.
En Club Sport är en Club Sport även om den har komfortpaketet. (Det går ju alltid att plocka bort fönsterhissar, byta till skalstolar och så vidare om man vill.) Ska man bygga banbil/racebil finns det dock ingen anledning att välja att utgå ifrån en Club Sport istället för en vanlig coupé. Prestandamässigt är det marginell skillnad.
I Storbritannien såldes "Club Sport med komfortpaket" som 968 Sport.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: 968cs
Jag tog infon från engelska wikipedia men kanske inte är så pålitligt.Maxx wrote:Nåja, riktigt så är det inte även om jag håller med om att en "riktig" 968 Club Sport ska ha skalstolarna, hyllan istället för baksätet och så vidare.Lilja wrote:... dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion.
Clubsporten var tänkt som en lite lättad version, lite mer bananpassad, riktad till de som ville ha en trackdaybil. Till skillnad från idag så betalade man mindre för en bil mindre utrustning, så clubsporten var billigare än den vanliga coupén, alltså köpte folk den billigare clubsporten fastän de egentligen ville ha komforten av en coupé.
På grund av efterfrågan så erbjöd Porsche ett komfortpaket till 968 Club Sport bestående av komfortsäten klädda i ett specialtyg (Recarostoff) inkl nödsäten bak, elfönsterhissar, elstyrda sidospeglar, elöppning av bakluckan och luftkonditionering. Man kunde även välja bort sportchassi (M030) och diffbroms (M220).
I övrigt är utförandet det samma som en Club Sport till skillnad från en vanlig coupé, dvs mindre ljuddämpande material på karossen, inga airbags, inga täckkåpor i plast i motorutrymmet, tre-ekrad ratt, bredare fälgar i 17" istället för 16" som på coupén med mera. Kollar man chassinummer så det olika för clubsporten och den vanliga coupén.
En Club Sport är en Club Sport även om den har komfortpaketet. (Det går ju alltid att plocka bort fönsterhissar, byta till skalstolar och så vidare om man vill.) Ska man bygga banbil/racebil finns det dock ingen anledning att välja att utgå ifrån en Club Sport istället för en vanlig coupé. Prestandamässigt är det marginell skillnad.
I Storbritannien såldes "Club Sport med komfortpaket" som 968 Sport.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 968cs
I detta fall fallerar Wikipedia, Maxx har helt rätt i sitt inlägg, han är påläst på detta då han äger en CS med komfortpaket utan M030 och utan M220...Lilja wrote:Jag tog infon från engelska wikipedia men kanske inte är så pålitligt.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Sv: Re: 968cs
Så fick du kastat det i ansiktet på Maxx medErol wrote:
I detta fall fallerar Wikipedia, Maxx har helt rätt i sitt inlägg, han är påläst på detta då han äger en CS med komfortpaket utan M030 och utan M220...
/ Erol

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Sv: Re: 968cs
Han är bara avundsjuk på mitt H&R Nordschleife coiloverkit och mina stora 996 turbo-bromsok.emm wrote:Så fick du kastat det i ansiktet på Maxx medErol wrote:
I detta fall fallerar Wikipedia, Maxx har helt rätt i sitt inlägg, han är påläst på detta då han äger en CS med komfortpaket utan M030 och utan M220...
/ Erol

För övrigt så beskrivs komfortpaketet tydligt på den engelska wikipediasidan så jag tycker nog den är hyfsat tillförlitlig.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Sv: Re: 968cs
haha, jag vet, dessutom vet jag, att han vet, vad du har för stuff!Maxx wrote: Han är bara avundsjuk på mitt H&R Nordschleife coiloverkit och mina stora 996 turbo-bromsok.

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Who is online
Users browsing this forum: No registered users