968cs

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

968cs

#1 Post by Malte »

Undrar vad det var som gjorde att man kallade vissa bilar cs, då man kan får en cs med sollucka,fönsterhissar ac osv. Var bromsar, fjädring, diff orginal på cs'n eller det kunda man välja hur man ville och ändå kalla dom cs??

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 968cs

#2 Post by Lilja »

Va en massa andra grejer, andra stolar och fälgar bland annat. M030 standard.
Riktiga CS ska inte ha elektriska fönsterhissar dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion . Riktiga CS har inget baksäte heller det är väl det lättaste att se.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968cs

#3 Post by Maxx »

Lilja wrote:... dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion.
Nåja, riktigt så är det inte även om jag håller med om att en "riktig" 968 Club Sport ska ha skalstolarna, hyllan istället för baksätet och så vidare.

Clubsporten var tänkt som en lite lättad version, lite mer bananpassad, riktad till de som ville ha en trackdaybil. Till skillnad från idag så betalade man mindre för en bil mindre utrustning, så clubsporten var billigare än den vanliga coupén, alltså köpte folk den billigare clubsporten fastän de egentligen ville ha komforten av en coupé.

På grund av efterfrågan så erbjöd Porsche ett komfortpaket till 968 Club Sport bestående av komfortsäten klädda i ett specialtyg (Recarostoff) inkl nödsäten bak, elfönsterhissar, elstyrda sidospeglar, elöppning av bakluckan och luftkonditionering. Man kunde även välja bort sportchassi (M030) och diffbroms (M220).
I övrigt är utförandet det samma som en Club Sport till skillnad från en vanlig coupé, dvs mindre ljuddämpande material på karossen, inga airbags, inga täckkåpor i plast i motorutrymmet, tre-ekrad ratt, bredare fälgar i 17" istället för 16" som på coupén med mera. Kollar man chassinummer så det olika för clubsporten och den vanliga coupén.

En Club Sport är en Club Sport även om den har komfortpaketet. (Det går ju alltid att plocka bort fönsterhissar, byta till skalstolar och så vidare om man vill.) Ska man bygga banbil/racebil finns det dock ingen anledning att välja att utgå ifrån en Club Sport istället för en vanlig coupé. Prestandamässigt är det marginell skillnad.

I Storbritannien såldes "Club Sport med komfortpaket" som 968 Sport.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

Re: 968cs

#4 Post by Malte »

Det var det jag misstänkte, man måste "kolla" vad bilen är utrustad med, inget som säger att den skall ha m030 eller m220 bara för att det är en cs. Tackar för info

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 968cs

#5 Post by Lilja »

Maxx wrote:
Lilja wrote:... dock finns det en väldans massa 968or som kallas CS som inte är CS utan bara nån hemmakonversion.
Nåja, riktigt så är det inte även om jag håller med om att en "riktig" 968 Club Sport ska ha skalstolarna, hyllan istället för baksätet och så vidare.

Clubsporten var tänkt som en lite lättad version, lite mer bananpassad, riktad till de som ville ha en trackdaybil. Till skillnad från idag så betalade man mindre för en bil mindre utrustning, så clubsporten var billigare än den vanliga coupén, alltså köpte folk den billigare clubsporten fastän de egentligen ville ha komforten av en coupé.

På grund av efterfrågan så erbjöd Porsche ett komfortpaket till 968 Club Sport bestående av komfortsäten klädda i ett specialtyg (Recarostoff) inkl nödsäten bak, elfönsterhissar, elstyrda sidospeglar, elöppning av bakluckan och luftkonditionering. Man kunde även välja bort sportchassi (M030) och diffbroms (M220).
I övrigt är utförandet det samma som en Club Sport till skillnad från en vanlig coupé, dvs mindre ljuddämpande material på karossen, inga airbags, inga täckkåpor i plast i motorutrymmet, tre-ekrad ratt, bredare fälgar i 17" istället för 16" som på coupén med mera. Kollar man chassinummer så det olika för clubsporten och den vanliga coupén.

En Club Sport är en Club Sport även om den har komfortpaketet. (Det går ju alltid att plocka bort fönsterhissar, byta till skalstolar och så vidare om man vill.) Ska man bygga banbil/racebil finns det dock ingen anledning att välja att utgå ifrån en Club Sport istället för en vanlig coupé. Prestandamässigt är det marginell skillnad.

I Storbritannien såldes "Club Sport med komfortpaket" som 968 Sport.
Jag tog infon från engelska wikipedia men kanske inte är så pålitligt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 968cs

#6 Post by Erol »

Lilja wrote:Jag tog infon från engelska wikipedia men kanske inte är så pålitligt.
I detta fall fallerar Wikipedia, Maxx har helt rätt i sitt inlägg, han är påläst på detta då han äger en CS med komfortpaket utan M030 och utan M220...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Sv: Re: 968cs

#7 Post by emm »

Erol wrote:
I detta fall fallerar Wikipedia, Maxx har helt rätt i sitt inlägg, han är påläst på detta då han äger en CS med komfortpaket utan M030 och utan M220...


/ Erol
Så fick du kastat det i ansiktet på Maxx med :mrgreen:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Sv: Re: 968cs

#8 Post by Maxx »

emm wrote:
Erol wrote:
I detta fall fallerar Wikipedia, Maxx har helt rätt i sitt inlägg, han är påläst på detta då han äger en CS med komfortpaket utan M030 och utan M220...


/ Erol
Så fick du kastat det i ansiktet på Maxx med :mrgreen:
Han är bara avundsjuk på mitt H&R Nordschleife coiloverkit och mina stora 996 turbo-bromsok. :lol:



För övrigt så beskrivs komfortpaketet tydligt på den engelska wikipediasidan så jag tycker nog den är hyfsat tillförlitlig. :#cheers:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Sv: Re: 968cs

#9 Post by emm »

Maxx wrote: Han är bara avundsjuk på mitt H&R Nordschleife coiloverkit och mina stora 996 turbo-bromsok. :lol:
haha, jag vet, dessutom vet jag, att han vet, vad du har för stuff! :mrgreen:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]