4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#1 Post by Mattias 924 »

Fyrväxlat.

Image

Femväxlat.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#2 Post by patand »

Skiljer 200 rpm vid 90 km/h alltså. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#3 Post by Mattias 924 »

patand wrote:Skiljer 200 rpm vid 90 km/h alltså. :)
Japp. Besvikelsen var stor. Jag hade hoppats på en märkbar skillnad.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#4 Post by patand »

Mattias 924 wrote:Japp. Besvikelsen var stor. Jag hade hoppats på en märkbar skillnad.
Märker du inte att du får växla oftare? ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#5 Post by Mattias 924 »

patand wrote:Märker du inte att du får växla oftare? ;)
Jodå, men eftersom jag är en gammal gubbe som bara försiktigt kör till kyrkan om söndagarna ser jag det som en nackdel.
Dessutom blev den långsammare 0-100.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#6 Post by Cédric »

Mattias 924 wrote:
patand wrote:Märker du inte att du får växla oftare? ;)
Jodå, men eftersom jag är en gammal gubbe som bara försiktigt kör till kyrkan om söndagarna ser jag det som en nackdel.
Dessutom blev den långsammare 0-100.
Har inte dom senare 924orna med 5vxl battre 0-100tid? Hamnade det en vaxling precis innan 100?

Som jag skrivit tidigare sa tycker jag 5vxl ar avsevart mycket trevligare, stegen kanns enooorma pa 4vxl:) Kop hogre dack, da far du ner varvtalet ganska markbart.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#7 Post by Mattias 924 »

Cédric wrote:
Mattias 924 wrote:Har inte dom senare 924orna med 5vxl battre 0-100tid? Hamnade det en vaxling precis innan 100?

Som jag skrivit tidigare sa tycker jag 5vxl ar avsevart mycket trevligare, stegen kanns enooorma pa 4vxl:) Kop hogre dack, da far du ner varvtalet ganska markbart.
Jo, ämnet har ju kommit upp tidigare och jag tror att vi har dragit samma slutsatser även om vi tittar på resultatet på olika sätt.

Egentligen så skiter jag fullständigt i accelerationen, och i synnerhet tiden på 0-100. En femväxlad är garanterat snabbare i verkliga livet. Både 0-95 och 0-105 är nog betydligt snabbare med femväxlad för då måste man växla lika många gånger med båda lådorna.
Kör man som om man har en sportbil så är det säkert roligare med femväxlat men jag är en gubbe i en veteranbil...

Större däck har jag funderat allvarligt på men eftersom jag har en veteranbil så vill jag ha originaldimension.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#8 Post by QV_ »

patand wrote:Märker du inte att du får växla oftare? ;)
Den tyckte jag var kul :lol:

/Janne

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#9 Post by Henka_E »

Mattias 924 wrote:
patand wrote:Skiljer 200 rpm vid 90 km/h alltså. :)
Japp. Besvikelsen var stor. Jag hade hoppats på en märkbar skillnad.
Förstår inte riktigt hur man kan bli besviken när man självmant byter från en låda med 3,33 i totalutväxling på högsta växeln till en låda med 3,34 i totalutväxling. Det är ju ingen skillnad - hur kan man bli besviken?

Var var egentligen syftet med bytet? Vad är du ute efter? Det verkar ju inte vara acceleration, trots att du är besviken över det också. Du vill ha ner varvtalet vid 90km/h - men varför? Försöker förstå vad du är ute efter... Du vill inte byta hjul för det är en veteran - men du är villig att byta från 4- till 5växlat ändå.

Beroende på vad du vill och hur du tänker med veteranbilen så kan man ju tänka sig att byta till en annan utväxling på 5:ans växel. Det är relativt enkelt, det svåra är att få tag på ett drevpar. Återigen, beror på vad du är ute efter, snabb räkneövning visar att om du tyckte att steget från trean till fyran var okej på din 4-växlade så skulle du kunna byta till 5:ans från en Audi 100 turbo - det skulle sänka varvtalet vid 90km/h med ungefär 11%. Vill du sänka ännu mer så måste du in på diesel-delar, så kan du komma ända till 25% lägre varvtal. Betänk dock att steget blir STÖRRE - och det kommer att kännas mer vid nerväxling....

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#10 Post by QV_ »

Eftersom Matias924 och jag delar på vårat förråd av 924 delar så hade vi en 5 växlad låda "liggandes" hemma hos mig.

Den vart monterad i bilen utan att vi tittade på utväxlingsförhållandet.
en "svenson bil" som går från 4 till 5 växlat får ju en "överväxel" som sänker motorvarvet vid landsvägskörning. Det var iallafall min naturliga reaktion på Mattias växellådsbyte att det skulle bli så. Nu vart det inte det men så är det ju ingen "svenson bil" heller.

/Janne

Har ju reagerat på att sambons bil har "rätt höga varvtal" närmast att jämföra med en 4 växlad Amazon men i sin tur är ju bilen rätt trevlig på just höga varvtal så det gör liksom ingenting.... Denna bil har ju något som inte Amazonen har, nämligen väghållning

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#11 Post by Mattias 924 »

Henka_E wrote: Förstår inte riktigt hur man kan bli besviken när man självmant byter från en låda med 3,33 i totalutväxling på högsta växeln till en låda med 3,34 i totalutväxling. Det är ju ingen skillnad - hur kan man bli besviken?
Jag ville ha lägre motorvarv vid landsvägskörning. och som qv skrev, jag kollade inte skillnaden i utväxling innan bytet utan förutsatte att den skulle vara högre.


Henka_E wrote: Du vill inte byta hjul för det är en veteran - men du är villig att byta från 4- till 5växlat ändå.
Både hjul och växellåda kan jag återställa till original enkelt men hjulen syns från utsidan.

Henka_E wrote: ...kunna byta till 5:ans från en Audi 100 turbo - det skulle sänka varvtalet vid 90km/h med ungefär 11%. Vill du sänka ännu mer så måste du in på diesel-delar, så kan du komma ända till 25% lägre varvtal. Betänk dock att steget blir STÖRRE - och det kommer att kännas mer vid nerväxling....
Nja, problemet är ju inte direkt stort så det känns inte motiverat att krångla mer. Men när det stod en femväxlad låda och bara väntade på att bli monterad så var det snabbt gjort att provköra den i bilen.

Fast lite intressant låter det ju faktiskt ju ju mer jag tänker på det. Kan man byta drev i befintliga lådan?
I en perfekt värld skulle jag vilja ha utväxlingarna från den fyrväxlade och med en femte växel med utväxling från en diesel.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#12 Post by Cédric »

Fast du kan ju kora hogre dack pa orginalfaljarna, da har du orginalfalgar kvar men med lagre varv. Visserligen blir det ju lite mer gummi men det ar ju ratt effektivt :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#13 Post by gegge »

Jag har en lågmila 951 låda liggandes och funderar på om den skulle passa i 924an.

Enligt utväxlingsdiagrammet är den istort sett identisk med en något tätare stegad 4-växlad 924 + hög ekonomiväxel. Eller genomgående lite högre växlad än en G31.

Ok, gillar en lång 1:a, lägre varvtal på motorväg är välkommet och över 100km/h på tvåan är en mer akademisk vinst. Bilen blir snabbare mellan 150-200km/h och sannolikt får den högre toppfart. Men den stora frågan är: Kommer den att bli tråkigare?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#14 Post by Cédric »

Ja det blir lite segt, med tanke på att en 4växlad 924 känns som den har enorma steg mellan växlarna. Kollar man diagrammen för 4 och 5 växlade 924orna är den femväxlade ungefär samma på sista växeln, men en extraväxel däremellan.

Jämförde manualerna på 76a 4vxl och 1980 5vxl. Där skiljer det ungefär 1 sekund till 100 till 5vxl fördel, och ungefär 1.7 sek på 1000m. Trots viktskillnaden (30 nånting kg till fördel för den tidigare). Så täta växlar är billigt trim :)

Hade nästan varit skönare att bra byta 5an eftersom den så sällan används på bana :)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

4-vxl vs. 5-vxl 016 i 924 n/a

#15 Post by Freddie_81 »

Då jag nu kikat efter och märkt att det sitter en 5vxl 944 låda från 1985 på min 924 från 1979 så kan jag säga att det sänker varvet vid landsvägskörning. Bekvämt men den tappar ju lite acceleration vid omkörning. Det jag sätt som är modifierat är att det sitter en svetsad splines konverter på lådan. Kan ju ta en bild i 90 kmh jag också... Dubbelkollar hastighet med gps...
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users