Femväxlat.

Japp. Besvikelsen var stor. Jag hade hoppats på en märkbar skillnad.patand wrote:Skiljer 200 rpm vid 90 km/h alltså.
Märker du inte att du får växla oftare?Mattias 924 wrote:Japp. Besvikelsen var stor. Jag hade hoppats på en märkbar skillnad.
Jodå, men eftersom jag är en gammal gubbe som bara försiktigt kör till kyrkan om söndagarna ser jag det som en nackdel.patand wrote:Märker du inte att du får växla oftare?
Har inte dom senare 924orna med 5vxl battre 0-100tid? Hamnade det en vaxling precis innan 100?Mattias 924 wrote:Jodå, men eftersom jag är en gammal gubbe som bara försiktigt kör till kyrkan om söndagarna ser jag det som en nackdel.patand wrote:Märker du inte att du får växla oftare?
Dessutom blev den långsammare 0-100.
Jo, ämnet har ju kommit upp tidigare och jag tror att vi har dragit samma slutsatser även om vi tittar på resultatet på olika sätt.Cédric wrote:Mattias 924 wrote:Har inte dom senare 924orna med 5vxl battre 0-100tid? Hamnade det en vaxling precis innan 100?
Som jag skrivit tidigare sa tycker jag 5vxl ar avsevart mycket trevligare, stegen kanns enooorma pa 4vxl:) Kop hogre dack, da far du ner varvtalet ganska markbart.
Den tyckte jag var kulpatand wrote:Märker du inte att du får växla oftare?
Förstår inte riktigt hur man kan bli besviken när man självmant byter från en låda med 3,33 i totalutväxling på högsta växeln till en låda med 3,34 i totalutväxling. Det är ju ingen skillnad - hur kan man bli besviken?Mattias 924 wrote:Japp. Besvikelsen var stor. Jag hade hoppats på en märkbar skillnad.patand wrote:Skiljer 200 rpm vid 90 km/h alltså.
Jag ville ha lägre motorvarv vid landsvägskörning. och som qv skrev, jag kollade inte skillnaden i utväxling innan bytet utan förutsatte att den skulle vara högre.Henka_E wrote: Förstår inte riktigt hur man kan bli besviken när man självmant byter från en låda med 3,33 i totalutväxling på högsta växeln till en låda med 3,34 i totalutväxling. Det är ju ingen skillnad - hur kan man bli besviken?
Både hjul och växellåda kan jag återställa till original enkelt men hjulen syns från utsidan.Henka_E wrote: Du vill inte byta hjul för det är en veteran - men du är villig att byta från 4- till 5växlat ändå.
Nja, problemet är ju inte direkt stort så det känns inte motiverat att krångla mer. Men när det stod en femväxlad låda och bara väntade på att bli monterad så var det snabbt gjort att provköra den i bilen.Henka_E wrote: ...kunna byta till 5:ans från en Audi 100 turbo - det skulle sänka varvtalet vid 90km/h med ungefär 11%. Vill du sänka ännu mer så måste du in på diesel-delar, så kan du komma ända till 25% lägre varvtal. Betänk dock att steget blir STÖRRE - och det kommer att kännas mer vid nerväxling....
Users browsing this forum: No registered users