Turbotrycksmätarslangen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Turbotrycksmätarslangen

#1 Post by belsebubbe »

Hej

Efter att ha skruvat i motorrummet på min turbo ett par år och ersatt porschemotorn med nåt lite mer.......svenskt så har det blivit dags att koppla både el och diverse slangar..
Till min stora förvåning så verkar slangen till turbotrycksmätaren ha försvunnit, var kommer den ut i motorrummet nånstans egentligen?

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: Turbotrycksmätarslangen

#2 Post by belsebubbe »

Jag kanske bör nämna att det är en 944T-87 jag pratar om....

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbotrycksmätarslangen

#3 Post by Erol »

Turbotrycksmätaren är elektronisk, sitter en map-sensor i
styrboxen som ger signal till instrumentet.

Så om du inte använder orginalsprutet så kan det bli väldigt
knepigt om du inte är riktigt haj på elektonik.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: Turbotrycksmätarslangen

#4 Post by belsebubbe »

Ok, det förklarar det hela, då behöver jag inte leta längre..
Får se hur jag gör med originalmätaren då...

Tack!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbotrycksmätarslangen

#5 Post by Erol »

belsebubbe wrote:Ok, det förklarar det hela, då behöver jag inte leta längre..
Får se hur jag gör med originalmätaren då...

Tack!
Jag skaffade en varvräknare från en S2, för att slippa en "död" laddtrycksmätare :wink:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

belsebubbe
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2007-10-28 19:12:57
Telefon: 0703958937
Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
Årsmodell: 1987
Location: Motala
Contact:

Re: Turbotrycksmätarslangen

#6 Post by belsebubbe »

Erol wrote:
Jag skaffade en varvräknare från en S2, för att slippa en "död" laddtrycksmätare :wink:


/ Erol
Menar du att den passar hyfsat "bolt on"? Det vore ett bra sätt att lösa det på......

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Turbotrycksmätarslangen

#7 Post by Erol »

belsebubbe wrote:
Erol wrote:
Jag skaffade en varvräknare från en S2, för att slippa en "död" laddtrycksmätare :wink:


/ Erol
Menar du att den passar hyfsat "bolt on"? Det vore ett bra sätt att lösa det på......

100% Bolt on!

Dock så måste det vara en varvräknare från en S2, de vanliga
944.orna har jag för mig att de har en economimätare (air/fuel)
där laddtrycksmätaren sitter på turbobilarna.


/ Erol

Ps. 968-mätare fungerar åxå, dock så ser de inte exakt likadana
ut som 944.orna, skliljer lite på typsnitt/layout
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]