När man sitter såhär på sommaren (nästan) ensam på kontoret så är det inte utan att man börjar tänka på sin Porsche. Ja - alla Porschar för den delen. I väntan på fikat, sådär när klockan slår 9 börjar tankarna...
9.01 tänker man ju på just 901, eller 911 som den sen kom att heta. Vilken revolution! Klockan kan inte bli 997, men där är vi idag, 50år senare... 901 är ju också en 5-växlad låda...
9.04 tänker jag på 904, såklart, en härlig räser! När den lanserades var den väl inte helt färdig, och det var bara utvalda journalister - med sinne för performance och översyn för komfort - som fick provköra. Häftig bil!
9.11 - ja då tänker man ju såklart på 911! Kommentarer överflödiga..
Tiden rullar på, vipps passerar en växellåda till, nån räsersportvagn och vips så är vi på den första frontmotor Porsche - 9.24. Man hinner inte tänka länge på den för än 928 dyker upp - och vips dyker både 911 Turbo och 924 Turbo upp på urtavlan. Snart kommer ett antal mer eller mindre mysko varianter på 911-temat, och ganska snart kommer allas vår 944! Den hinner man inte tänka på, för i ärlighetens namn så är det ju faktiskt fika redan klockan 911 Turbo!
Lagom tillbaka från fikat hinner man kanske se 944 Turbo svisha förbi - de sista man ser, denna Porschens timme, är legendaren 959!
NU går jag och fikar!
...och efter 9 börjar man drömma...
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 81
- Joined: 2008-04-15 20:49:03
- Contact:
Re: ...och efter 9 börjar man drömma...
Vilket trevligt inlägg! Glad sommar!
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: ...och efter 9 börjar man drömma...
+1lutte wrote:Vilket trevligt inlägg! Glad sommar!

Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: ...och efter 9 börjar man drömma...
Så värmen har nått även er som sitter på kontor....
Solsting är en allvarlig åkomma, sök läkarvård!!!
/ Erol
Solsting är en allvarlig åkomma, sök läkarvård!!!
/ Erol

-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]