Istället för Castrol SRF

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Istället för Castrol SRF

#1 Post by Anders Z »

Vid byte av bromsvätska underlättar det ju om man byter till något med annan färg så man ser när all gammal vätska är ute. Tänkte byta från Castrol SRF, har ni något förslag med annan färg som håller liknande kvalitet, d v s pallar för racing? Lite billigare än SRF gör ju inget heller.......

Mvh
Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#2 Post by patand »

Jag brukar varva ATE Super Blue Racing (blå vätska, finns hos Utzon) och RBF 600 (röd, finns hos de flesta motorcykelhandlare). Båda är MYCKET billigare än Castrol SRF men funkar mycket bra för bankörning, har aldrig haft några problem med någon av dem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#3 Post by Anders Z »

Brukar det räcka med 1 liter?
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#4 Post by Rikard »

Jag körde ATE Super Blue en säsong men blev besviken. Inte alls samma känsla i pedalen när den blev varm vid bankörning. Castrol SRF är väl värd sitt pris!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#5 Post by patand »

Anders Z wrote:Brukar det räcka med 1 liter?
Ja
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#6 Post by patand »

Rikard wrote:Jag körde ATE Super Blue en säsong men blev besviken. Inte alls samma känsla i pedalen när den blev varm vid bankörning. Castrol SRF är väl värd sitt pris!
Jag har inte märkt någon skillnad på bromsarna när de börjar bli varma (och jag har kört låååånga och håååårda stint ibland). Men du har ju både snabbare och lite tyngre bil än mig Rikard så kanske blir dina bromsar lite varmare än mina. :)

Som så många gånger förr får man får prova sig fram till vad som passar en själv bäst.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#7 Post by gurra »

RBF600 är en klassiker som funkar bra, finns i en ny version nu, RBF660, med ännu lite högre kokpunkt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#8 Post by Bubby »

Själv åker jag på Endless bromsvätska.. har funkat kanon i alla lägen.. godkänt av porsche oxå..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#9 Post by Torbjorn968 »

Från mekonomen, OK vätska?

Redigerad, de har Super Blue racing:

Bromsvätska / Broms
Artikelnr: 41-706302
Fabrikat: ATE
Benämning: Racing
Text: Burk 1 lit
Info: KokpunktTorr 280° CVåt 198° C
Info: ATE
Pris: 255.00 kr


Artikelnr: 41-706402
Benämning: Bromsvätska ATE DOT4 SL.6 med ABS Burk 1 liter
Pris: 155.00

Glykolbaserad. Rekommenderad för bilar med ABS och ESP. Kokpunkt torr 265° C, våt 175° C. Finns även i följande förpackningar: 5 och 20 liters

Alternativt:

Artikelnr: 41-DOT5.1-1
Benämning: Bromsvätska Delphi DOT5.1 med ABS Flaska 1 liter
Pris: 175.00

Glykolbaserad. Rekommenderad för bilar med ABS och ESP. Kokpunkt torr 270° C, våt 184° C. Finns även i följande förpackningar: 0.25, 0.5 och 20 liters
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#10 Post by SeaGull »

Jag körde ATE SL6 förra sommaren. Detta skall vara en tunnare bromsvätska som gör våra gamla långsamma ABS-system lite snabbare, och jag tyckte faktiskt att min ABS blev lite snabbare.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#11 Post by Nahpets »

Jag har denna säsnong valt SRF.
Orsak: högre våtkokpunkt.

Alla andra märken har (mycket lägre) våtkokpunkter, men någorlunda lika torrkokpunkter.
Det är denna som är intressant för min del.

Förra säsongen körde jag 5 eller 6 bankörningar med ATE blue racing innan jag bytte till ny ATE blue för jag ansåg att bromsarna blivit lite svampiga.
Jag hoppas på att kunna pressa ur fler bankörningar med SRF utan att bråka med bromsarna.

Men tycker man det är skoj att meka vätska så kör Motul eller ATE eller likn, priset gör ju det försvarbart att köpa 4-6 flaskor annat märke än SRFen och byta.
Men jag har blivit lat ! :)

Anders Z
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-27 21:47:45
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby-trakten
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#12 Post by Anders Z »

Om man vill fortsätta med Castrol SRF, hur vet man att den nya vätskan kommit fram till oken?

Om jag byter, måste man tömma hela systemet från Castrol SRF, eller kan de märken som nämnts i tråden blandas med SRF?
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Istället för Castrol SRF

#13 Post by Dea »

Byter man varje år kan det vara svårt att se eftersom den gamla vätskan inte är förorenad.
När man byter till vätska med annan färg så är min erfarenhet att det krävs ca 1 liter för att få bara ny vätska ut till alla oken.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users