transaxel..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Skriv svar
Meddelande
Författare
blom
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-07-27 15:53:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Västerbotten
Kontakt:

transaxel..

#1 Inlägg av blom » 2010-01-23 08:53:32

hej,jag har en 924 -77 som är under ombyggnad. motorn som jag monterar skall ge c:a 160 hk och 450-480Nm. undrar nu om nägon knäckt en transaxel eller om jag kan förvänta mig att den håller.....


mvh blom
Det är aldrig för sent att ge upp!

Användarvisningsbild
firefish
Turbo-Poster
Inlägg: 818
Blev medlem: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Ort: Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av firefish » 2010-01-23 10:02:08

Stoppar du i en turbodiesel eller?
Magnus W
www.bike.se

Användarvisningsbild
rob3rt
Turbo-Poster
Inlägg: 410
Blev medlem: 2009-05-11 14:26:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

#3 Inlägg av rob3rt » 2010-01-23 10:51:05

firefish skrev:Stoppar du i en turbodiesel eller?
Det var också min första tanke.. :)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

blom
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-07-27 15:53:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Västerbotten
Kontakt:

#4 Inlägg av blom » 2010-01-23 10:56:47

stämmer bra: 1,9tdi med 1,6 bar och en massiv intercooler..

mvh blom
Det är aldrig för sent att ge upp!

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Inlägg: 414
Blev medlem: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Ort: Örebro
Kontakt:

#5 Inlägg av Patrik Börjesson » 2010-01-23 11:22:43

intressant projekt :D var är tråden? ;)

jag tror transaxeln håller, det är nog värre med växellådan, vet inte om det skiljer på transaxeln till turbobilarna eller 968orna? dom är det ju betydligt mer effekt i.

Användarvisningsbild
firefish
Turbo-Poster
Inlägg: 818
Blev medlem: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Ort: Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av firefish » 2010-01-23 11:42:37

Det beror ju på vad du ska ha för däck. Med r-däck kan det nog gå i kras rätt fort.
Magnus W
www.bike.se

blom
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-07-27 15:53:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Västerbotten
Kontakt:

#7 Inlägg av blom » 2010-01-23 18:42:08

växellådan som skall användas är audis 6-växlade ARX låda, sitter i 100,s4,s6,a8 och s8. jag har fått verifierat att den skall hålla för vridet och sinterkoppling.

återkommer när bitarna börjar på att falla på plats.
Det är aldrig för sent att ge upp!

944_Driver
Addict
Inlägg: 2255
Blev medlem: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Ort: Kumla
Kontakt:

#8 Inlägg av 944_Driver » 2010-01-23 18:43:59

Har inte 924 en axel som är som ett sugrör ungefär? Inbillar mig att 924 turbo och 944:ans är grövre.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4172
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Cédric » 2010-01-23 18:55:03

924 20mm, 924 turbo/944 25mm om jag minns rätt..

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
Inlägg: 25394
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Ort: Oxelösund
Kontakt:

#10 Inlägg av patand » 2010-01-23 23:48:55

blom skrev:stämmer bra: 1,9tdi med 1,6 bar och en massiv intercooler..
Spännande! :) Har ju en Audi A3 1,9TDiS som pendlarbil. Tror en sådan motor i en 924a blir rätt snål! I A3an med automatlåda ligger jag mellan 0,5 och 0,55 l/mil och en 924a har ju bättre CW värde, är lättare och dessutom manuell.

Kanske inte så snål med det trim som du utsätter motorn för men vore ändock intressant att veta hur förbrukningen blir. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Användarvisningsbild
gegge
Addict
Inlägg: 2557
Blev medlem: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Ort: Skåne
Kontakt:

#11 Inlägg av gegge » 2010-01-24 01:13:12

Beror nog på körstil med. Gissar att du byter kopling med?

Som ren räkneövning är momentet på drivaxlarna betydligt högre än på transaxeln. Så den borde hålla.

Trots allt är 480Nm "bara" samma kraft som kroppsvikten och en lite längre nyckel.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

blom
NA-Poster
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-07-27 15:53:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Ort: Västerbotten
Kontakt:

#12 Inlägg av blom » 2010-01-24 02:00:04

jag är ingen racekille(tyvärr), men gillar att det går undan och dessutom skattebefriat... är det samma längd och infästning på "transröret" 924-944
om båda har audilåda.


mvh blom
Det är aldrig för sent att ge upp!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare