lbs tillnm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
fh
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2007-08-23 10:34:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Klågerup
Contact:

lbs tillnm

#1 Post by fh »

Hej.

Är det någon som vet hur mycket 1 lbs är nm?

Det gäller bakfjädrar till coilovers.

Tacksam för hjälp.

Ha det bra
Fredrik

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#2 Post by JBlom »

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by safe »

Om man ska vara petig så är 1 lbs är ingenting i nm, eftersom det inte är samma storhet. :)

Har ett bokmärke jag hittade tidigare:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... versio.htm
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Nm är dessutom fel enhet. Vridmoment mäts i newtonmeter. För spiralfjädrar till coilovers så är det N/mm som gäller, eller lbs/in om man så vill.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

fh
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2007-08-23 10:34:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Klågerup
Contact:

#5 Post by fh »

Hej.

Tack för svaren.

Är det någon skillnad i hårdhet på hjälpfjäder eller en vanlig fjäder med samma n/mm?

Varför jag frågar är att jag har en fjäder som är 87,5 n/mm men de rekomenderar 150-200 n/mm(turbo cup) om man kör utan stavar och vill ha den hård,
min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?

Ha det bra
Fredrik

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

N/mm är alltid N/mm oavsett om det är en vanlig fjäder eller en hjälpfjäder... hårdheten är alltså densamma.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

#7 Post by Ragnar Joensen »

N/mm är enkelt sagt den kraft som skall till för att trycka ihop en grej en viss distans. 87,5 N/mm beskriver att det krävs motsvarande 87,5 Newton att trycka ihop grejen en millimiter. Detta gäller oavsett om det är en hjälpfjäder, en fralla eller rumpan på din tjej.

Tänk på att det även andra saker som påverkar din bils hårdhet. Kräningshämmare, vissa dämpare och däcksprofil såelar in i ekvationen.


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Känns bilen hård som i stötig så är det till största delen pga stötdämparna. ÄR du ute efter räserbilshårt så är ju uppgraderingen en bra grej. Du får ju avesvärt mindre rörelser på karossen.

fh
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2007-08-23 10:34:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Klågerup
Contact:

#9 Post by fh »

Hej igen.

Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.

Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.

Tacksam för era kommentarer.

Ha det bra
Fredrik

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

fh wrote:Hej igen.

Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.

Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.

Tacksam för era kommentarer.

Ha det bra
Fredrik
Varför byta om du är nöjd med det du har?

Bilen blir inte högre av hårdare fjädrar. Om den ska bli högre behöver fjädrarna vara längre inte hårdare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
fh wrote:Hej igen.

Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.

Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.

Tacksam för era kommentarer.

Ha det bra
Fredrik
Varför byta om du är nöjd med det du har?

Bilen blir inte högre av hårdare fjädrar. Om den ska bli högre behöver fjädrarna vara längre inte hårdare.
Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
Jo förvisso, men så stor skillnad ska det väl inte bli i höjd pga fjädern är hårdare, då måste man ju ha en väldigt mjuk fjäder innan och inga gasstötdämpare som hjälper till att lyfta...

Lite skillnad kanske det blir men det borde vara försumbart och har man "coilovers" bak som denna bilen i tråden så är det antagligen ställbara fjäderskålar, bara att skruva ner då om det blir för högt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

fh wrote:min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?
Du kanske har stavarna kvar?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
Jo förvisso, men så stor skillnad ska det väl inte bli i höjd pga fjädern är hårdare, då måste man ju ha en väldigt mjuk fjäder innan och inga gasstötdämpare som hjälper till att lyfta...
Har gasdämpare även fjädrande effekt? Vanliga stötdämpare går ju att komprimera med tryck.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Har gasdämpare även fjädrande effekt? Vanliga stötdämpare går ju att komprimera med tryck.
Gasdämparna har en fjädrande effekt. Det är tryck i dämparen som hjälper till att trycka ut kolven efter en kompression. Givetvis går även gasdämpare att komprimera med tryck, det är ju det de är till för. Men kolven glider sakta ut även utan fjäder om du trycker in den. Det är ingen stor fjädrande effekt men den finns där.

Vanliga dämpare måste ha fjädern som drar ut dem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]