lbs tillnm
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2007-08-23 10:34:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Klågerup
- Contact:
lbs tillnm
Hej.
Är det någon som vet hur mycket 1 lbs är nm?
Det gäller bakfjädrar till coilovers.
Tacksam för hjälp.
Ha det bra
Fredrik
Är det någon som vet hur mycket 1 lbs är nm?
Det gäller bakfjädrar till coilovers.
Tacksam för hjälp.
Ha det bra
Fredrik
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Om man ska vara petig så är 1 lbs är ingenting i nm, eftersom det inte är samma storhet. 
Har ett bokmärke jag hittade tidigare:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... versio.htm

Har ett bokmärke jag hittade tidigare:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... versio.htm
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nm är dessutom fel enhet. Vridmoment mäts i newtonmeter. För spiralfjädrar till coilovers så är det N/mm som gäller, eller lbs/in om man så vill.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2007-08-23 10:34:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Klågerup
- Contact:
Hej.
Tack för svaren.
Är det någon skillnad i hårdhet på hjälpfjäder eller en vanlig fjäder med samma n/mm?
Varför jag frågar är att jag har en fjäder som är 87,5 n/mm men de rekomenderar 150-200 n/mm(turbo cup) om man kör utan stavar och vill ha den hård,
min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?
Ha det bra
Fredrik
Tack för svaren.
Är det någon skillnad i hårdhet på hjälpfjäder eller en vanlig fjäder med samma n/mm?
Varför jag frågar är att jag har en fjäder som är 87,5 n/mm men de rekomenderar 150-200 n/mm(turbo cup) om man kör utan stavar och vill ha den hård,
min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?
Ha det bra
Fredrik
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
N/mm är alltid N/mm oavsett om det är en vanlig fjäder eller en hjälpfjäder... hårdheten är alltså densamma.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
N/mm är enkelt sagt den kraft som skall till för att trycka ihop en grej en viss distans. 87,5 N/mm beskriver att det krävs motsvarande 87,5 Newton att trycka ihop grejen en millimiter. Detta gäller oavsett om det är en hjälpfjäder, en fralla eller rumpan på din tjej.
Tänk på att det även andra saker som påverkar din bils hårdhet. Kräningshämmare, vissa dämpare och däcksprofil såelar in i ekvationen.
Ragnar
Tänk på att det även andra saker som påverkar din bils hårdhet. Kräningshämmare, vissa dämpare och däcksprofil såelar in i ekvationen.
Ragnar
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Känns bilen hård som i stötig så är det till största delen pga stötdämparna. ÄR du ute efter räserbilshårt så är ju uppgraderingen en bra grej. Du får ju avesvärt mindre rörelser på karossen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2007-08-23 10:34:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Klågerup
- Contact:
Hej igen.
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Varför byta om du är nöjd med det du har?fh wrote:Hej igen.
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
Bilen blir inte högre av hårdare fjädrar. Om den ska bli högre behöver fjädrarna vara längre inte hårdare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???patand wrote:Varför byta om du är nöjd med det du har?fh wrote:Hej igen.
Varför jag undrar är att det verkar fungera bra med mina 87,5 n/mm fjädrar fast att alla säger att de är för små.
Bilen ligger perfekt i höjd. Dämparna är ställbara i 34 lägen och när jag har dem på det mjukaste så gungar bilen lite men ställer jag dem i mittenläge så är bilen stenhård.
Därför undrar man ju om det är något annat som är fel eller om det kan fungera med dessa fjädrar, är rädd att den blir mycket högre om jag tar en hårdare fjäder.
Tacksam för era kommentarer.
Ha det bra
Fredrik
Bilen blir inte högre av hårdare fjädrar. Om den ska bli högre behöver fjädrarna vara längre inte hårdare.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jo förvisso, men så stor skillnad ska det väl inte bli i höjd pga fjädern är hårdare, då måste man ju ha en väldigt mjuk fjäder innan och inga gasstötdämpare som hjälper till att lyfta...Pehr Johnsson wrote:Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
Lite skillnad kanske det blir men det borde vara försumbart och har man "coilovers" bak som denna bilen i tråden så är det antagligen ställbara fjäderskålar, bara att skruva ner då om det blir för högt.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du kanske har stavarna kvar?fh wrote:min bil är hård med dessa fjädrar på 87,5 n/mm. Kan det bero på att det är en vanlig fjäder?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Har gasdämpare även fjädrande effekt? Vanliga stötdämpare går ju att komprimera med tryck.patand wrote:Jo förvisso, men så stor skillnad ska det väl inte bli i höjd pga fjädern är hårdare, då måste man ju ha en väldigt mjuk fjäder innan och inga gasstötdämpare som hjälper till att lyfta...Pehr Johnsson wrote:Men en mjuk fjäder "sätter" ju sig mer! Eller är jag ute på hal is igen ???
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Gasdämparna har en fjädrande effekt. Det är tryck i dämparen som hjälper till att trycka ut kolven efter en kompression. Givetvis går även gasdämpare att komprimera med tryck, det är ju det de är till för. Men kolven glider sakta ut även utan fjäder om du trycker in den. Det är ingen stor fjädrande effekt men den finns där.Pehr Johnsson wrote:Har gasdämpare även fjädrande effekt? Vanliga stötdämpare går ju att komprimera med tryck.
Vanliga dämpare måste ha fjädern som drar ut dem.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users