944 turbo som laddar 0.2bar övertryck.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

944 turbo som laddar 0.2bar övertryck.

#1 Post by Wiklundh »

Har problem med min 944 turbo som bara laddar 0.2bar övertryck.
När man trampar på gasen första gången efter att man startat bilen så laddar den ca 0.45bar för att sedan övergå till max 0.2bar på alla växlar.

Har kollat/gjort följande:

Rör och slangklämmor runt turbo + ic
Rengjort kontakt för TPS
Rengjort kontakt för LMM
Rengjort kontakt för Taktventil
WG
Taktventil/cycling valve/magnetventil
Rotor+fördelarlock
tändkablar


Kabel mellan fördelaren till ignition coil har bara 0.5 ohm, är det ok?
Kablarna mellan fördelaren och tändstiften hade 2.7-2.9K ohm.

Vet inte riktigt hur fördelarlocket ska se ut, men denna tycker jag verkar lite sliten på anläggningsytorna?

Rotorn har metallytan bara lite utanför plasten.
Vad långt sticker den ut på en ny rotor?

Tändstift har jag inte kollat ännu, de har gått 1000mil fast de är 5år.
Borde väll vara ok, men jag får kolla dem oxå.

Några förslag på vad jag kan kolla mera på?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Tänddelarna har nog inget med laddtrycket att göra (förutsatt att inte bilen spikar pga dåliga tänddelar och pga detta sänker laddtrycket) men jag tycker definitivt du ska satsa på en ny tändkabel utan eltejp (kanske dags byta alla 5 tändkablarna?) och nytt fördelarlock och rotor ser inte ut som det skulle skada heller. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#3 Post by Wiklundh »

Hade CO 2500 på 0.3 på senaste besiktningen och gränsen för bilen hos SBP var 0.3.
Så det var på håret.
Dock så var bilen svårstartad då samt lite orolig på tomgång, detta har dock försvunnit av sig själv.
Besiktningsgubben tyckte jag skulle kolla tändstift + kablar.
Kablarna har jag mätt så de är ok, så nu får jag som sagt va kolla stiftena oxå.

Misständningar har jag aldrig hört, men jag funderar lite om det kan vara så att boxen känner något i tändsystemet och sänker laddtrycket.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Wiklundh wrote:Misständningar har jag aldrig hört, men jag funderar lite om det kan vara så att boxen känner något i tändsystemet och sänker laddtrycket.
Boxen känner av misständningar (knackningar) LÅÅÅÅNGT innan du hör något så det är inte omöjligt.

Angående tänddelarna så kan det ju fortfarande bli överslag om höljet på kablarna börjar torka efter X antal år. Rekommenderar precis som SBP "gubben" att du byter tänddelarna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

Låter som taktventilen har kastat in handsken. Kolla clarks garage för mer tips.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

#6 Post by michael rasmussen »

Magnetventil, eller taktventil på Porsche språk. På SAAB:en kollar man lättast att lossa slangen som går ner till turboaggregatet, då skall fullt ladd och lite till 8) komma. Var lätt på gasen. Laddar det nu så är magnetventilen kass.

Borde fungera lika på Porschen som på en SAAB turbo.

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#7 Post by Wiklundh »

patand: Japp tänddelarna låter misstänkt.
Men just kablarna till stiftena känns helfräscha och inte alls uttorkade.

Taktventilen har jag testat enligt verkstadshandboken och allt verkade ok.
Någon som vet vad många volt man ska få till taktventilen som mest.
Testade och varvade och hade mig och jag kom väll upp i drygt 8 volt, vågade inte varva mera.
Kunde inte höra om det klickade eller inte då.
Men den klickar om jag tar 12V direkt till taktventilen från batteriet och testar.

Var ute och kollade stiften.
Stiftet för cylinder nr 2 tyckte jag såg lite illa ut, lite hårdbeläggning runt elektroden(syns nog inte så bra på bilden).
Typ metallisk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#8 Post by Sahlle_9xx »

Låter som att den laddar "grundladdtryck".
Allt jag vet om överladdning har jag lärt mig av att meka/trimma saab-turbo och allt är givetvis inte samma, men om man körde saabarna utan APC-box (motorstyrningsbox på 951) eller ryckte sladdarna till magnet/taktventilen så laddade dom typ så som du beskriver. Att ge sig på tändningen är helt rätt då överslag & felhoppande gnista kan slå ut laddstyrningen precis som en spikning & ställa ned maxtrycket till grundladdtryck, men det finns mer som kan ge detta. En kärvande wastegate, läckande slangar, trasig spridare. Jag skulle gissa på wastegaten eller någon tillhörande slang/backventil eller något med boxen eller ledning taktventil-box. Motorn verkar ju med tanke på tändstiftens skick & motorns gång i övrigt vara ok, så det är nog direktrelaterat till laddtrycksstyrningen. Hade det varit en saab hade jag kunnet ge ett mer konkret svar...men var inte ledsen för det :wink:
Porschelös :-(

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#9 Post by Nahpets »

Har du trycktestat systemet?
Om inte så gör det med mycket enkla medel: forum/viewtopic.php?t=18005.

Hur har du kontrollerat WGn? Enklaste att kolla om WGfjädern är stark nog är att koppla loss slangdelen till WGn och plugga änden. Nu är taktventilen motsvarande stängd mode = ladd ska byggas. När du gör detta by-passar du regleringen av ladd så var försiktig med gasen. Du ska enkelt komma upp till 1 bar övertryck.

Har du kontrollerat BOVen/dumpventilen? Den sitter på insugsgummi (J-boot) innan insug turbon. En tredelad sak med en vakuumslang ovanpå. Om du kan blåsa/suga i någon av de två större anslutningarna behöver du byta. Detsamma om du kan blåsa/suga i den lilla nippeln.

Att döma av din beskrivning så har du inte kollat slangarna och klämmorna under insuget ... gör det. I och med det så faller punkt 1 som en mycket bra start.
Vad använder du för mätinstrument för att mäta spänningen till taktventilen. Denna är en PWM signal. Om du ger plötsligt gas så att motorn rusar SKA du höra ett klick från taktventil alt se att det rör sig på mätinstrumentet. jag fick också motsvarande läsningarp å 8-9 volt med en vanlig multimeter då jag rusade motorn. Min taktventil var intakt.
Oavsett vad ... lika bra att testa insuget genom trycksättning eftersom om du ska byta taktventil så gör du det bäst med insugsgrenröret av och innan du röjer där ... kolla att saker och ting är täta INNAN du plockar isär för att efter ihopmontering upptöcka att det är läckage någonstans!

Lycka till!

Mvh
Stephan

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Är TPS är trasig så kan bilen gå i skyddat läge..

Det som brukar avslöja det är att bilen är tveksam ibland..

ibland laddar den rätt ibland inte...

Du kan köra med bilen (ska vara varmkörd) och stänga av den och sedan när du startar den så stampa den.. funkar den då och sedan går över i skyddat läge så är det troligen ett elekronik fel.

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#11 Post by Wiklundh »

Nahpets: Testade WG genom att ta loss slangen mellan WG och taktventil(pluggade inte igen något dock).
Då laddade bilen som den skulle.

Dumpventilen har jag inte testat ännu, ska testa att blåsa i den som du säger så får vi se vad som händer.

Taktventilen har jag svårt att höra om den klickar när motorn rusar.
Men den klickar om man kopplar 12v till den.

Blir nog att trycktesta systemet oxå som du säger, har bara gått över det visuellt nu. Ska kika på det sedan.


claves: Min bil laddar alltid 0.45bar första gången jag gasar efter att jag startat den för att sedan lägga sig på 0.2bar.
Oavset om den är varm eller inte.
Ska felsöka TPS(har redan kollat så kontakten är ok)

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

#12 Post by michael rasmussen »

Laddar den med urkopplad magnetventil så är inte felet där.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#13 Post by Nahpets »

Wiklundh wrote:Nahpets: Testade WG genom att ta loss slangen mellan WG och taktventil(pluggade inte igen något dock).
Då laddade bilen som den skulle.

Dumpventilen har jag inte testat ännu, ska testa att blåsa i den som du säger så får vi se vad som händer.

Taktventilen har jag svårt att höra om den klickar när motorn rusar.
Men den klickar om man kopplar 12v till den.

Blir nog att trycktesta systemet oxå som du säger, har bara gått över det visuellt nu. Ska kika på det sedan.


claves: Min bil laddar alltid 0.45bar första gången jag gasar efter att jag startat den för att sedan lägga sig på 0.2bar.
Oavset om den är varm eller inte.
Ska felsöka TPS(har redan kollat så kontakten är ok)
WGn verkar alltså OK.
Hur kontrollerar du laddet? Med original eller extern mätare?
Jag har en VDO Siemens och denna visar inte alltid lika som den i instrumentpanelen. Kanske diffar 0,1 bar +/- 0,05.
Rekommenderar en extern som tydliggör laddet.
Om vi antar att det är som du säger: att den laddade som den skulle så betyder det att läckage i tryckslangarna mycket sannolikt inte är den största bidragande orsaken till avsaknaden av laddet eftersom regleringen sker med taktventilen som nu var bortkopplad.
Ett tryckfall på 0,5 bar är stort och borde låta tydligt.
Hur mycket lät du motorn ladda? Nådde du 2 bar (instrumentvisaren)?

Eftersom laddet håller sig konsekvent på en låg nivå så är felet troligtvis relaterat till det elektroniska.

Lycka till och meddela oss utgången :) ,

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#14 Post by Nahpets »

michael rasmussen wrote:Laddar den med urkopplad magnetventil så är inte felet där.
Vad är "där"?

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#15 Post by Wiklundh »

Nahpets: Kollade laddtrycket på originalmätaren.
Visade som mest ca 1.7bar innan jag släpte gasen för att skona motorn.

Testade att blåsa i boven oxå och det var inget motstånd om jag blåser där fingret visar.
Då blåser det samtidigt ut i den lilla nippeln på toppen.
Skulle det alltså indikera att den är trasig?

Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users