Camber bak
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Camber bak
Skiftade hjul på 968'an igår efter körning på Kinnekulle förra helgen. Kört ca. 40mil gata efter banan. Verkar som att jag överhuvudtaget inte använder inre delen av däcken bak, se bild. Ett protokoll som följde med bilen vid köpet visar att jag har ca. -0.4° camber bak.
Måste väl vara för lite? Har sökt på forumet, kan -1.5° passa för en bil som skall funka både på gata och bana?
Kan jag göra jobbet själv? Hur man skruvar står i Workshop manual, men hur mäter jag vinkeln?
Måste väl vara för lite? Har sökt på forumet, kan -1.5° passa för en bil som skall funka både på gata och bana?
Kan jag göra jobbet själv? Hur man skruvar står i Workshop manual, men hur mäter jag vinkeln?
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hur mycket camber man behöver beror även på hur mycket bilen kränger, dvs hur hårda dämpare, fjädrar och krängare man har.
0,4 neg. camber är definitivt för lite oavsett chassi. Även 1,5 neg. camber är "för lite", särskilt med standardbetonat chassi. Men kör du mycket gata så kan det vara en bra kompromiss att börja med.
Gatmil sliter absolut mest i innerkant pga neg. camber och toe in, så det är möjligt att ditt slitage kommer att jämna ut sig något efter lite mer gatmil.
Men öka cambern till -1,5 skulle jag gjort direkt.
Det är inte lätt att ställa cambern bak och det behövs ett specialverktyg.
0,4 neg. camber är definitivt för lite oavsett chassi. Även 1,5 neg. camber är "för lite", särskilt med standardbetonat chassi. Men kör du mycket gata så kan det vara en bra kompromiss att börja med.
Gatmil sliter absolut mest i innerkant pga neg. camber och toe in, så det är möjligt att ditt slitage kommer att jämna ut sig något efter lite mer gatmil.
Men öka cambern till -1,5 skulle jag gjort direkt.
Det är inte lätt att ställa cambern bak och det behövs ett specialverktyg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????Henka_E wrote:Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.
Last edited by Pehr Johnsson on 2009-06-11 17:05:10, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Eller så kan man göra en skälv.
Det gjorde jag, bara att svarva till efter en ritning av Pär Hylander som finns i någon tråd här.
Det gjorde jag, bara att svarva till efter en ritning av Pär Hylander som finns i någon tråd här.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag hämtade ut ett sådant verktyg idag hos PC stockholm, 140kronor. Inte allt för blodigt maoPehr Johnsson wrote:Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????Henka_E wrote:Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Bilen har, enl. säljaren, Koni ställbara dämpare, Turbo Cup fjädrar fram (vad innebär det?), Powerflex bussningar, i övrigt standard, ingen diff.
Att ställa camber med hjälp av ett noggrant vattenpass fixar jag nog, men inte toe in. Har därför beställt tid hos en lokal däckfirma imorgon, de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Har bestämt mig för att prova -2grader camber och 1mm toe in.
Att ställa camber med hjälp av ett noggrant vattenpass fixar jag nog, men inte toe in. Har därför beställt tid hos en lokal däckfirma imorgon, de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Har bestämt mig för att prova -2grader camber och 1mm toe in.
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Verifiera att det har specialverktyget innan de börjar! Annars får du nog betala för tid som går åt för att de ska klura ut hur de göra...SeaGull wrote:de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Om du nu inte fått ett fast pris för operationen förståss!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Nu har jag besökt däckverkstan.
Det visade sig att cambervinklarna bak var ca. +0.2grader.
Däckfirman hade inget specialverktyg men försökte ändå, max. negativ camber vid vridning på excentern blev ca. 0.45grader, dvs. som rekommenderad standardinställning. Toe. in var ca. -0.1grader (=mm?).
Är det nåt som är slitet? ... eller går det inte att ställa mer negativ camber utan specialverktyget?
Det visade sig att cambervinklarna bak var ca. +0.2grader.
Däckfirman hade inget specialverktyg men försökte ändå, max. negativ camber vid vridning på excentern blev ca. 0.45grader, dvs. som rekommenderad standardinställning. Toe. in var ca. -0.1grader (=mm?).
Är det nåt som är slitet? ... eller går det inte att ställa mer negativ camber utan specialverktyget?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag kör bara ca 400-500 mil/år på gata per år så det är ingen bra referens, men jag har inte märkt något större slitage.SeaGull wrote:"toe-in bak, ca 4 mm"
Har sett denna rekommendation, men är rädd för det ökade däckslitaget.
Hur mycket sliter det?
En kompromiss kanske, 2mm?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]