Camber bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Camber bak

#1 Post by SeaGull »

Skiftade hjul på 968'an igår efter körning på Kinnekulle förra helgen. Kört ca. 40mil gata efter banan. Verkar som att jag överhuvudtaget inte använder inre delen av däcken bak, se bild. Ett protokoll som följde med bilen vid köpet visar att jag har ca. -0.4° camber bak.
Måste väl vara för lite? Har sökt på forumet, kan -1.5° passa för en bil som skall funka både på gata och bana?
Kan jag göra jobbet själv? Hur man skruvar står i Workshop manual, men hur mäter jag vinkeln?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Hur mycket camber man behöver beror även på hur mycket bilen kränger, dvs hur hårda dämpare, fjädrar och krängare man har.
0,4 neg. camber är definitivt för lite oavsett chassi. Även 1,5 neg. camber är "för lite", särskilt med standardbetonat chassi. Men kör du mycket gata så kan det vara en bra kompromiss att börja med.

Gatmil sliter absolut mest i innerkant pga neg. camber och toe in, så det är möjligt att ditt slitage kommer att jämna ut sig något efter lite mer gatmil.
Men öka cambern till -1,5 skulle jag gjort direkt.

Det är inte lätt att ställa cambern bak och det behövs ett specialverktyg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Henka_E »

Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dea »

1,5-2 gr passar bra på på bil som används till både och.
Vill man göra det själv får man skaffa ett vattenpass med digital vinkelmäting, ger helt OK nogrannhet om man står på plan yta och gör mellanlägg som man mäter mot fälgen och inte däcket.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

Henka_E wrote:Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.
Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????
Last edited by Pehr Johnsson on 2009-06-11 17:05:10, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#6 Post by Mats Jacobsson »

Eller så kan man göra en skälv.
Det gjorde jag, bara att svarva till efter en ritning av Pär Hylander som finns i någon tråd här.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by Highway »

-1,5 kan nog vara ganska lagom och jag tycker inte att du skall skruva på mer om du inte diffbroms för då kommer du nog att slita innersidan på bakdäcken ganska mycket i och med att innerhjulet spinner i kurvorna om man inte har diff
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Pehr Johnsson wrote:
Henka_E wrote:Menar du inte att man behöver ett speciellt verktyg för att ställa toe? Så tolkar jag iaf manualen på patand's sida.
Stämmer att det krävs ett specialverktyg för detta. Verkar kosta mellan 100-200 på PC om man får beställa det... alla verkar inte få det?????
Jag hämtade ut ett sådant verktyg idag hos PC stockholm, 140kronor. Inte allt för blodigt mao :)

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#9 Post by SeaGull »

Bilen har, enl. säljaren, Koni ställbara dämpare, Turbo Cup fjädrar fram (vad innebär det?), Powerflex bussningar, i övrigt standard, ingen diff.
Att ställa camber med hjälp av ett noggrant vattenpass fixar jag nog, men inte toe in. Har därför beställt tid hos en lokal däckfirma imorgon, de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Har bestämt mig för att prova -2grader camber och 1mm toe in.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dea »

Man brukar rekommendera mer toe-in bak, ca 4 mm för att bilen ska vara stabil i snabba kurvor. Detta pga av att toe ändras vid in och utfjädring i bakvagnen.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#11 Post by SeaGull »

"toe-in bak, ca 4 mm"
Har sett denna rekommendation, men är rädd för det ökade däckslitaget.
Hur mycket sliter det?
En kompromiss kanske, 2mm?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

SeaGull wrote:de hade inte skruvat på nån sådan bil tidigare, men han hade kollat med en kollega i Uppsala som hade koll på dessa och skulle "göra ett försök".
Verifiera att det har specialverktyget innan de börjar! Annars får du nog betala för tid som går åt för att de ska klura ut hur de göra...

Om du nu inte fått ett fast pris för operationen förståss! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#13 Post by SeaGull »

Nu har jag besökt däckverkstan.
Det visade sig att cambervinklarna bak var ca. +0.2grader.
Däckfirman hade inget specialverktyg men försökte ändå, max. negativ camber vid vridning på excentern blev ca. 0.45grader, dvs. som rekommenderad standardinställning. Toe. in var ca. -0.1grader (=mm?).
Är det nåt som är slitet? ... eller går det inte att ställa mer negativ camber utan specialverktyget?

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Dea »

SeaGull wrote:"toe-in bak, ca 4 mm"
Har sett denna rekommendation, men är rädd för det ökade däckslitaget.
Hur mycket sliter det?
En kompromiss kanske, 2mm?
Jag kör bara ca 400-500 mil/år på gata per år så det är ingen bra referens, men jag har inte märkt något större slitage.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#15 Post by SeaGull »

"ritning av Pär Hylander som finns i någon tråd här", hittar inte denna, länk nån?
.. eller kanske nån kan ge mig måtten på sitt verktyg, jag är snål ibland :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]