924 -78 | Grönsaken - Voltad i spenaten!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

924 -78 | Grönsaken - Voltad i spenaten!

#1 Post by Frostyfog »

påbörja plagiat av en seriös veterantråd
Efter att ha gjort mig av med Smulan var det bara en tidsfråga tills efterföljaren skulle dyka upp... målet var en 9x4 utan behov av större mekanisk renovering - jag saknar garage och det finns en gräns för vad man kan göra i en p-ruta.
Så efter att ha missat att ens se några kärror som såldes innan jag ens sett dom och åkt och tittat på ett total-projekt (tack patrik börjesson för hjälp den gången)
...så dök det upp en underlig annons först här på forumet och sen på blocket...
Image
En -78:a, samma ägare sedan 1998 och avställd sedan 2002. Annonsen gav väl inte så mycket info, annat än att den inte var körbar pga bränslepump-problem och att det följde med en extra drivlina på köpet...
Men lacken på bilden verkade lockande... Mitt första mail fick inget svar, men telefonsamtalet några dagar senare gav betydligt bättre resultat...
Jag vet inte riktigt hur det gick till men två dagar senare åkte jag rakt igenom karavaner av Elmia besökare för att titta på bilen... med bilsläp hängande på kroken.

Image
Uppallad 7år i garage...

Minimalt med synligt rost, några spruckna damasker vid styrväxel och dämpare, sliten inredning, ful ratt, dåligt injusterade dörrar - svåra att stänga och med nötmärken i garagelacken i framkant, slut gasfjädrar till bakluckan, tomt kylsystem, inget batteri, en del fulmek till kylfläkt (och i övriga elsystemet) men på det hela ganska bra intryck.
Image
Den fick följa med hem.

Och backade ner från flaket så fint mitt i den stora rutan....
Image

Image
Lite reservdelar (?)
(Det bästa - toppen med trim-kamaxeln gömmer sig under ikea-kassen)

Tog flera timmar dagen efter att lista ut hur man lossar växellådan från centralröret och stuva in allt i mina små lägenhetsförråd.
Och samtidigt började planeringen för att få nyförvärvet i tjänst.

Lossnad slang i bensinledningen konstaterades snabbt tillsammans med något hemkokt jordning av bensinpumpen... men kopplad direkt till batteriet verkade den pumpa soppa rätt bra.
Den flitiga pumpen tömde ut 15l gammal bensin ur tanken rätt bra (nej, gammal bensin skall aldrig återanvändas... säkerställt nu med egen erfarenhet...)

En dunk ny soppa, bensinfilter och olja+filter byttes den kommande dagen (BT-piratdelar all the way, samtidigt hittades en ganska väl matchande bättringslack).

Att fylla kylsystemet gick mindre bra... efter halva vätskevolymen var det stopp :( ( Tips önskas! )

Men det kan ju knappast hindra en snabb provstart!
Tändning... och... nä.
Går pumpen?
Nä... inget kommer ur bränslefiltret...
Bort med pumprelät!
Tändning... den hostar till... och nä... och igen... nä...

Ut och rycker tändkablarna - två av dom rivs sönder bara av det... men stiften verkar fräsha.

Tur att man kan vägen till BT ganska väl - även mitt i rusningstrafik tar det 40 min att handla fram och tillbaka... för att upptäcka att två av kablarna man köpt är lite väl korta och skall bytas i nästa vända, men de kvarvarande gamla var av rätt längd så provstarta går ändå...

Tändning... host, host... nä...igen... några osäkra varv för att slockna igen...
Ut för att kolla spridarna - bort med gummimuffen och... fy F-n vad hårt dom sitter... en kvart och dussin svordomar senare är de placerade parvis i två plastburkar (jag hade inte fler med mig)
Sprutet som kom ur dom först var inte imponerande... men nån dl senare var sprutbilden klart jämnare och mängden i burkarna var rätt jämn - nytt försök tyckte jag och tryckte tillbaka allt.

Tändning... några osäkra varv... en gång till... jo men DEN HÅLLER JU TOMGÅNGEN!
BRUM! (3-4k i några sekunder med gasfoten) och den lägger sig tillbaka strax under 1000rpm.
Oj! Det är nog dags att stänga av - jag vågar inte prova mer än så utan kylning...

Så, där är jag nu - glad åt att den startade någolunda enkelt (återupprepat ett par korta gånger till).

Nu på tapeten:
- Pumprelät's gamla 16A-säkring är nästan avsmält, får jag prova nästa gång med en ny... kan i värsta fall vara att pumpen ändå är på väg att ge upp eller har för stort motstånd och drar mer ström är tänkt.

- Kylsystemet måste jag fatta hur man fyller... kan ju inte ha igång motorn utan det ju

- Termobrytaren/givaren på kyllaren sades vara kass och fläkten är därför kopplad till knapp... Problemet är bara att termogivaren sitter fast - jag bänder metallen den sitter i (i kylaren) när jag försöker vrida den med hylsa, men jag har inte plats att för nyckel att hålla emot med... några förslag?

- Kopplingen verkar ha fastnat! Med pedalen nertryckt och backen i ryckte ekipaget till när jag försökte starta... idag nöjde jag mig med att lägga i neutralen för att provstarta, men det måste ju lösas snarast...

Sen är det lufta bromsar och justera in dörrarna så dom stängs på första försöket som är också syns på horisonten... innan jag går in på inredningen (leta upp matchande tyg och sy om framsidan på sätena kanske?).
Last edited by Frostyfog on 2010-06-05 17:08:59, edited 5 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#2 Post by patand »

Frostyfog wrote:Lite reservdelar (?)
(Det bästa - toppen med trim-kamaxeln gömmer sig under ikea-kassen)
Tycker det bästa ser ut att vara en G31 låda... 5 växlad med dogleg på 1:an...! :D

Angående kylsystemet så måste du ha bilen igång när du fyller för att få i all vätska. Se till att öppna luftningen och ha den öppen samtidigt som du fyller vätska och låter bilen bli varmare. Termostaten öppnar inte förrän vattnet får upp tempen och det är först när den öppnat som man kan få i all vätska.

Det kan också hjälpa att klämma lite på kylslangarna för att pumpa runt vätskan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#3 Post by Patrik Börjesson »

Frostyfog wrote: Så efter att ha missat att ens se några kärror som såldes innan jag ens sett dom och åkt och tittat på ett total-projekt (tack patrik börjesson för hjälp den gången)

- Kopplingen verkar ha fastnat! Med pedalen nertryckt och backen i ryckte ekipaget till när jag försökte starta... idag nöjde jag mig med att lägga i neutralen för att provstarta, men det måste ju lösas snarast...
Det var så lite så. :) kul att kunna hjälpa till.

ang. kopplingen, så tror jag du kan få loss sen med lite våld..
Finns några olika alternativ, det lättaste är nog att trampa ner kopplingen med ettans växel i och ha en annan bil att dra med, förhoppningsvis blir belastningen på kopplingen så stor att det släpper.

du kan oxå starta bilen med växel i och köra med ganska mycket varv 3-4000rpm och pumpa på gasen vilket ger väldiga ryck och då en ganska stor kraft som skall överföras via kopplingen. självklart ska du ha kopplingen nedtryckt.

annars kan du pröva att ha motorn igång och med våld slå i ettans växel samtidigt som kopplingen är nere. det är dock inte att rekomendera för växellådan... (jag gjorde detta på en gammal ford jag hade en gång på den funkade det, men då hade den bara sått i tre-fyra månader) detta är en dålig idé. så prova allt annat först.

Lycka till 8)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#4 Post by Mattias 924 »

Frostyfog wrote:
- Termobrytaren/givaren på kyllaren sades vara kass och fläkten är därför kopplad till knapp... Problemet är bara att termogivaren sitter fast - jag bänder metallen den sitter i (i kylaren) när jag försöker vrida den med hylsa, men jag har inte plats att för nyckel att hålla emot med... några förslag?
Värm med gasol eller värmepistol så brukar det släppa.
Är du helt säker på att kylsystemet var tomt. Det kanske bara fattades hälften av vattnet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -78 | Grönsaken

#5 Post by Mattias 924 »

Frostyfog wrote:påbörja plagiat av en seriös veterantråd

Såg det inte först men då har jag fått sällskap nu.

Jag har min gamla bränslepump kvar, funkar bra men låter illa. Du får den gärna i så du kan använda den i felsökningssyfte om du vill.

Hinner du klart till vårträffen?
"patand" skrev:
Om inget strular...

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Goran »

Riktigt snygg bil och lacken är klockren även om den, som du säger, kanske inte ser ut att vara det på nära håll. Klart det finns alltid saker att göra på en gammal bil, men det reder du ut galant, tror jag. :D

Apropå 931 lådan så håller jag med Patrik, där har du russinet i kakan... :D :wink: ...om den är bra vill säga.

Lycka till med skönheten och håll oss uppdaterade. :wink:
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

Grattis till bilen. Verkar bli ett trevligt projekt.:)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Frostyfog »

Dagens fynd:
- Verkar som om kylsystemet inte var helt tomt helt enkelt - jag har lyckats få kylaren att bli varm och kylvätska att spruta ur avluftningshålet.

- Motorn tvekar och kan tom dö vid snabbt gaspådrag (drunkna?)
- Tomgången går ner tills motorn dör om choken(startspridaren) aktiveras

(- ev något slamrande ljud mot motorns bakkant)
- Laddar inte... men jag har inte ens kollat kablage från generatorn än, laddlampan lyser iaf inte (inte vid uppstart heller...).

- Bränslepumprelät startade inte pumpen med ny säkring... kanske mer felsökning, kanske bara att skrota

- Gasfjäder 68-196 från BT (720mm 310N) är precis på gränsen till för lång för användning i bakluckan - på höger sida fick den plats, på vänster var den knappt 1mm för lång och hindrar luckan att gå i lås på den sidan... den gamla gasstötan fick sitta kvar där och bakluckan funkar fint nu om än med viss snedbelastning.


edit 19/4:
Bränslepumpen verkar fungera med normal strömförbrukning: kopplade med kablar med 7,5A flatstiftsäkring istället för pumprelät och det höll (inget långtidstest iofs)
Något som hindrar att jag byter ut pumprelät mot ett vanligt relä med 4 stift på baksidan?

Vi får se hur generatorn beter sig efter att jag byter lite kablar och laddrelät (har ett liggande sen tidigare)... jag skall prova att fota den "lampsladd" som sitter där nu innan jag river bort den.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Frostyfog wrote:- Tomgången går ner tills motorn dör om choken(startspridaren) aktiveras
Min gör precis likadant.

Startspridaren skall bara aktiveras under en kort stund vid kallstart. Aktiverar man den när motorn fått lite temp så är det helt normalt att motorn dör.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Frostyfog »

Provade med ett vanligt relä istället för pumprelät - pumpen verkade vara igång... så länge motorn var av :P:?
så fort den gick runt hörde jag inte pumpen längre, och motorn hostade bara enstaka gånger (kan vara något fulmeck på just min bil iofs)

En annan frustrerande detalj:
VEM kom på 7mm bromsluftnings-niplar?!
det går ju knappast att vrida dom rostiga helvetena!
tänkte lufta bromsarna, men har visst inte nycklar mindre än 8mm - någon som sett passande luftningsniplar med typ 10mm fattning så man kan byta till något vettigare?

Dessutom hittade jag ett par läckor i avgasen: skarven mellan främre rör och första dämparen som verkar vara utan packningsringen (osäker på om det är orginaldämpare iofs) samt litet pys innan icke-orginal burken på slutet.

Jag börjar känna igen denna gamla ovana - att hitta fler fel än jag hinner fixa under tiden...

edit: kollade på mina dörrar - de hänger ner lite i bakkant och tar nästan i framskärmen (lacken är helt borta just i kanten)
summan av kademumman är att det inte finns någon vettig justering inbyggd, man kan bara flytta gångjärnen ut och in ur kupén, men för att flytta gångjärn fram-bak måste man shimsa och det är funkar knappt eftersom det är så tight mot framskärmen.
resultat - minimal förändring och jag kommer nog flytta låset något för att kunna slänga igen dörren... nu "studsar" den ut hälften av gångerna.
Last edited by Frostyfog on 2009-04-22 21:20:14, edited 1 time in total.

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#11 Post by Jomp »

Bara på den du!! Du verkar ju ha gjort ett kap den här gången. Din gamla bil går som en klocka numera. Vet du om någon har trimmat den i dess tidigare karriär? Trolle kör i från det mesta med den.

Lite uthållighet så kommer du att ha en väl fungerande och tjänstvillig sportbil. Vad det gäller pumpreläet går det ju att koppla förbi det och styra pumpen manuellt med strömbrytare inne i bilen. Funkar kanon i min. Likaså med automatchoken. Du blir av med två felkällor som du sannolikt aldrig kommer att sakna. Just automatchoken kan " hänga sig " på K jet och ligga och trycka in bränsle även när den inte ska.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Frostyfog »

Provkörde på parkeringen... kopplingen släppte (började fungera) nästan direkt, så den biten var enkel
men sen var det lite mindre förtroendeingivande ljud från bak-ändan, osäker på om det är bromsen som ligger an, hjullager eller något liknande...
Växellådan har fungernade 2a iaf, jo, det går säkert att få den att morra till vid växling, men det är nog inte bytesobjekt än.

generatorn vill dessvärre inte vara med och fungera... än...

edit 27/4:
Nu vet jag hur man får grodögonen att ligga jämnt ned huven - hann plocka ut höger strålkastare innan jag insåg att man skall flytta hela lyftmekanismens fäste mot karossbalken.
Har för övrigt väldigt matta insatser på parkerings-/hel-ljusen så 10W-parkeringslampor gav inte så imponerande sken... aja, jag kommer inte att byta tillbaka till 4W iaf.

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Frostyfog »

Laddströmmen är tillbaka.
Tog ett laddregulatorbyte.

en mindre vattenläcka verkar finnas på passagerar-sidan - en mattan var blöt i framändan av fotbaljan (och då vet man att det är blött under hela frigolit-klossen framför passagerarbenen)

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Frostyfog »

Fick avgassystemet tätt igår, låter klart bättre...
Nästa punkt är rimligtvis att byta båda styrväxeldamasker - några förslag på hur man gör det utan att sabba hjulinställningar?

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#15 Post by Goran »

Frostyfog wrote:Fick avgassystemet tätt igår, låter klart bättre...
Nästa punkt är rimligtvis att byta båda styrväxeldamasker - några förslag på hur man gör det utan att sabba hjulinställningar?
Markera med t ex en tejpbit var den ligger idag och skruva in den till samma ställe efter bytet.

Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]