Efter att ha gjort mig av med Smulan var det bara en tidsfråga tills efterföljaren skulle dyka upp... målet var en 9x4 utan behov av större mekanisk renovering - jag saknar garage och det finns en gräns för vad man kan göra i en p-ruta.
Så efter att ha missat att ens se några kärror som såldes innan jag ens sett dom och åkt och tittat på ett total-projekt (tack patrik börjesson för hjälp den gången)
...så dök det upp en underlig annons först här på forumet och sen på blocket...

En -78:a, samma ägare sedan 1998 och avställd sedan 2002. Annonsen gav väl inte så mycket info, annat än att den inte var körbar pga bränslepump-problem och att det följde med en extra drivlina på köpet...
Men lacken på bilden verkade lockande... Mitt första mail fick inget svar, men telefonsamtalet några dagar senare gav betydligt bättre resultat...
Jag vet inte riktigt hur det gick till men två dagar senare åkte jag rakt igenom karavaner av Elmia besökare för att titta på bilen... med bilsläp hängande på kroken.

Uppallad 7år i garage...
Minimalt med synligt rost, några spruckna damasker vid styrväxel och dämpare, sliten inredning, ful ratt, dåligt injusterade dörrar - svåra att stänga och med nötmärken i garagelacken i framkant, slut gasfjädrar till bakluckan, tomt kylsystem, inget batteri, en del fulmek till kylfläkt (och i övriga elsystemet) men på det hela ganska bra intryck.

Den fick följa med hem.
Och backade ner från flaket så fint mitt i den stora rutan....


Lite reservdelar (?)
(Det bästa - toppen med trim-kamaxeln gömmer sig under ikea-kassen)
Tog flera timmar dagen efter att lista ut hur man lossar växellådan från centralröret och stuva in allt i mina små lägenhetsförråd.
Och samtidigt började planeringen för att få nyförvärvet i tjänst.
Lossnad slang i bensinledningen konstaterades snabbt tillsammans med något hemkokt jordning av bensinpumpen... men kopplad direkt till batteriet verkade den pumpa soppa rätt bra.
Den flitiga pumpen tömde ut 15l gammal bensin ur tanken rätt bra (nej, gammal bensin skall aldrig återanvändas... säkerställt nu med egen erfarenhet...)
En dunk ny soppa, bensinfilter och olja+filter byttes den kommande dagen (BT-piratdelar all the way, samtidigt hittades en ganska väl matchande bättringslack).
Att fylla kylsystemet gick mindre bra... efter halva vätskevolymen var det stopp

Men det kan ju knappast hindra en snabb provstart!
Tändning... och... nä.
Går pumpen?
Nä... inget kommer ur bränslefiltret...
Bort med pumprelät!
Tändning... den hostar till... och nä... och igen... nä...
Ut och rycker tändkablarna - två av dom rivs sönder bara av det... men stiften verkar fräsha.
Tur att man kan vägen till BT ganska väl - även mitt i rusningstrafik tar det 40 min att handla fram och tillbaka... för att upptäcka att två av kablarna man köpt är lite väl korta och skall bytas i nästa vända, men de kvarvarande gamla var av rätt längd så provstarta går ändå...
Tändning... host, host... nä...igen... några osäkra varv för att slockna igen...
Ut för att kolla spridarna - bort med gummimuffen och... fy F-n vad hårt dom sitter... en kvart och dussin svordomar senare är de placerade parvis i två plastburkar (jag hade inte fler med mig)
Sprutet som kom ur dom först var inte imponerande... men nån dl senare var sprutbilden klart jämnare och mängden i burkarna var rätt jämn - nytt försök tyckte jag och tryckte tillbaka allt.
Tändning... några osäkra varv... en gång till... jo men DEN HÅLLER JU TOMGÅNGEN!
BRUM! (3-4k i några sekunder med gasfoten) och den lägger sig tillbaka strax under 1000rpm.
Oj! Det är nog dags att stänga av - jag vågar inte prova mer än så utan kylning...
Så, där är jag nu - glad åt att den startade någolunda enkelt (återupprepat ett par korta gånger till).
Nu på tapeten:
- Pumprelät's gamla 16A-säkring är nästan avsmält, får jag prova nästa gång med en ny... kan i värsta fall vara att pumpen ändå är på väg att ge upp eller har för stort motstånd och drar mer ström är tänkt.
- Kylsystemet måste jag fatta hur man fyller... kan ju inte ha igång motorn utan det ju
- Termobrytaren/givaren på kyllaren sades vara kass och fläkten är därför kopplad till knapp... Problemet är bara att termogivaren sitter fast - jag bänder metallen den sitter i (i kylaren) när jag försöker vrida den med hylsa, men jag har inte plats att för nyckel att hålla emot med... några förslag?
- Kopplingen verkar ha fastnat! Med pedalen nertryckt och backen i ryckte ekipaget till när jag försökte starta... idag nöjde jag mig med att lägga i neutralen för att provstarta, men det måste ju lösas snarast...
Sen är det lufta bromsar och justera in dörrarna så dom stängs på första försöket som är också syns på horisonten... innan jag går in på inredningen (leta upp matchande tyg och sy om framsidan på sätena kanske?).