Länkhuvud istället för droplinkbussning bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Länkhuvud istället för droplinkbussning bak

#1 Post by poyee600rr »

Hej,

undarar var man köper länkhuvud till detta ändamål

storlek? (bulten till droplinken är 10mm)

kvalite? (stål eller?)

ni som har bytt droplinkbussning till länkhuvud vart har ni köpt och vad har ni valt för kvalite??

Mvh/ Poyee
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

Finns hos lindseyracing.com

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#3 Post by poyee600rr »

claves wrote:Finns hos lindseyracing.com

/C
jo, det var ju bra förslag, men jag tänkte om det är nån som säljer i sverige. kanske lite bättre pris än 115$ + frakt.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Revline är återförsäljare i Sverige för Lindsey Racing.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#5 Post by poyee600rr »

Sjösgärd wrote:Revline är återförsäljare i Sverige för Lindsey Racing.
Ok, då ska jag höra vad revline ska ha för dem.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Men det där är väl standard "mekanik" delar? Borde gå att hitta hos någon icke rejsfirma som tar en bråkdel av priset mot vad Lindsey Racing tar?

Tyvärr har jag dålig koll på dylika firmor... men sökte lite på nätet och hittade t.ex detta: http://www.mecmove.se/aurora/motorsport.asp
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

Skulle kolla med Momentum eller motsvarande firma.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#8 Post by poyee600rr »

patand wrote:Men det där är väl standard "mekanik" delar? Borde gå att hitta hos någon icke rejsfirma som tar en bråkdel av priset mot vad Lindsey Racing tar?

Tyvärr har jag dålig koll på dylika firmor... men sökte lite på nätet och hittade t.ex detta: http://www.mecmove.se/aurora/motorsport.asp
Ok, låter bra de.

RM -10SE kvalité 124:-, XE 219:-, MTE 321:- + moms
http://www.mecmove.se/rodobal/vilket.pdf

Det finns billigare kvalité också
http://www.mecmove.se/rodobal/lankled.asp

Vilken kvalité ska man välja till detta ändamål??

Undrar vad Lindsy Racing kör med för kvalité!!??

Finns till hyfsat pris här 100$ inkl frakt http://www.klaindustries.net men som sagt det beror ju på vad den andvänder för kvalité

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Kollade upp lite snabbt och ska man ha i rostfritt blir det dyrare än att beställa från USA.
Ej rostfritt fast med självsmörjade osv. borde gå att få fram för ca 700 kr.
Tror mao att runt $100 är en vettig summa. Trots allt är det 4 länkhuvden.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

glappfri

#10 Post by 931Melander »

Eftersom att ledlager/länkhuvud/uniball etc diskuteras flitigt vill jag bara ge ett tips:
Industrikvalitet på dessa leder har i regel ett större glapp än en race led.
Priser på std grejer på lagerförsäljningsställen är i regel lägre än på racingbutiker, men ska man beställa industrigrejer så se till att den är glappfri.

Glapp har inget med kvalitet att göra utan ex. ett högvarvigt kullager behöver ett större glapp än ett lågvarvigt pga. värmeutvigdning.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

Jag köpte droplinks här http://www.design911.co.uk/fu/pt65_910_ ... trol-Arms/ för visso till 993 men det borde inte vara någon större skillnad då dom har ett flertal längder plus att dom är justerbara vilket är kanon om du även har justerbara krängare

Dom ser ut som i slutet på denna sida forum/viewtopic.php?t=10834&start=75

tycker det var riktigt bra pris oxå
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#12 Post by poyee600rr »

Highway wrote:Jag köpte droplinks här http://www.design911.co.uk/fu/pt65_910_ ... trol-Arms/ för visso till 993 men det borde inte vara någon större skillnad då dom har ett flertal längder plus att dom är justerbara vilket är kanon om du även har justerbara krängare

Dom ser ut som i slutet på denna sida forum/viewtopic.php?t=10834&start=75

tycker det var riktigt bra pris oxå
Dem du har köpt passar inte 944/968 dem är tok för långa.
944/968 droplink standard är cc 61mm mellan bultarna.
Men tack ändå.

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: glappfri

#13 Post by poyee600rr »

931Melander wrote:Eftersom att ledlager/länkhuvud/uniball etc diskuteras flitigt vill jag bara ge ett tips:
Industrikvalitet på dessa leder har i regel ett större glapp än en race led.
Priser på std grejer på lagerförsäljningsställen är i regel lägre än på racingbutiker, men ska man beställa industrigrejer så se till att den är glappfri.

Glapp har inget med kvalitet att göra utan ex. ett högvarvigt kullager behöver ett större glapp än ett lågvarvigt pga. värmeutvigdning.
Man kan komplettera -SE -XE till glappfri hos mecmove, -SE 620:- + 20% för glappfri = totalt 744:- inkl moms.

Tror ni -SE kvalitén räcker/håller till som droplink.
http://www.mecmove.se/rodobal/vilket.pdf

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#14 Post by Ionizer »

Är dom inte tätade så lär dom slitas ut fort iallafall. Varför inte köpa billigaste som går att få tag på och byta ofta? Kan inte tänka mig att det blir stor belastning från krängningshämmaren heller, och det är inte katastrof om den skulle gå sönder.

Borde gå att bygga om och använda 2 små styrleder istället. Dom är billiga och hermetisk täta. Toyota starlet kanske har små leder?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

poyee600rr
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2006-10-15 09:10:14
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

#15 Post by poyee600rr »

Ionizer wrote:Är dom inte tätade så lär dom slitas ut fort iallafall. Varför inte köpa billigaste som går att få tag på och byta ofta? Kan inte tänka mig att det blir stor belastning från krängningshämmaren heller, och det är inte katastrof om den skulle gå sönder.

Borde gå att bygga om och använda 2 små styrleder istället. Dom är billiga och hermetisk täta. Toyota starlet kanske har små leder?
Finns tätning också :lol: http://www.mecmove.se/lankhuvud/tatningar.asp

belastning å belastning, det får/ska inte glappa.

Det blir ju inte samma sak/funktion med styrleder.

Kan inte du kolla upp om Toyota har nån små leder som mäter cc 61mm mellan bultarna :lol:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users