944 turbo -86 | Glassätarbilen
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
944 turbo -86 | Glassätarbilen
Biltråd eller icke biltråd... det har jag frågat mig. Kommer jag uppdatera tråden löpande.. den som lever får se.
Här kommer den i alla fall. Min första Porsche och förhoppningsvis inte sista.
Porsche 944 turbo 1986 röd strax under 8100 mil.
Svensksåld och gått i norra sverige, luleå,piteå och innan mig i umeå. Jag är 6:e ägaren på bilen. Bilen är vad jag förstår i stortsett helt oskruvad och i orginalskick.
Optionskoder
M139 - SEAT HEATING SYSTEM LEFT SEAT
M341 - CENTRAL LOCKING SYSTEM
M383 - SPORT SEAT LEFT ELECTRIC AND VERTICAL ADJUSTABLE
M387 - SPORT SEAT RIGHT ELECTRIC AND VERTICAL ADJUSTABLE
M533 - ANTI THEFT DEVICE
M560 - DETACHABLE ROOF
Full besiktningshistorik med endast 3 2or. Kvitton och bilvårdsprotokoll på allt som är gjort med bilen 2001 och historik på vad som är gjort med bilen innan dess. Kamrem + rullar och allt där till bytt 2005. Sommardäck på 17" Cup3 fälgar och förnärvarande vinterdäck på orginalfälgar.
Planer förutom den årliga servicarna med olje och filterbyten.
Under 2009:
- Ljudsystem, baslåda och byta ut orginal högtalarna till nåt som låter åtminstone lite som 2009. Kommer uppdatera tråden senare med detta.
- Nåt sorts chip med en måleffekt på kring 300hp ingen värsting, revline eller sanden chip.
- Fixa varningen för bromsbelägg bak, Det är nya belägg runt om men den varnar ändå.
- Lackbehandling.
- R-däck på orginalfälg.
- Förhoppningsvis 1 banträff, Mittsverigebanan troligas när porscheklubben träffas där 25 juli.
Under 2010:
- kamrem,vattenpump och liknande ska bytas under 2010.
- Stötdämpare, fjädrar kanske en eftermontering av M030 eller motsvarande.
Bilder från garage med orginalfälgar och när den tyvärr ställdes undan skitig. Fick lov att köra den hem i januari i lätt slaskväder. Lär komma nya bilder i maj när sommardäcken åker på och man får tvätta/polera upp lacken lite.
edit: La till foto på motorn också.
Här kommer den i alla fall. Min första Porsche och förhoppningsvis inte sista.
Porsche 944 turbo 1986 röd strax under 8100 mil.
Svensksåld och gått i norra sverige, luleå,piteå och innan mig i umeå. Jag är 6:e ägaren på bilen. Bilen är vad jag förstår i stortsett helt oskruvad och i orginalskick.
Optionskoder
M139 - SEAT HEATING SYSTEM LEFT SEAT
M341 - CENTRAL LOCKING SYSTEM
M383 - SPORT SEAT LEFT ELECTRIC AND VERTICAL ADJUSTABLE
M387 - SPORT SEAT RIGHT ELECTRIC AND VERTICAL ADJUSTABLE
M533 - ANTI THEFT DEVICE
M560 - DETACHABLE ROOF
Full besiktningshistorik med endast 3 2or. Kvitton och bilvårdsprotokoll på allt som är gjort med bilen 2001 och historik på vad som är gjort med bilen innan dess. Kamrem + rullar och allt där till bytt 2005. Sommardäck på 17" Cup3 fälgar och förnärvarande vinterdäck på orginalfälgar.
Planer förutom den årliga servicarna med olje och filterbyten.
Under 2009:
- Ljudsystem, baslåda och byta ut orginal högtalarna till nåt som låter åtminstone lite som 2009. Kommer uppdatera tråden senare med detta.
- Nåt sorts chip med en måleffekt på kring 300hp ingen värsting, revline eller sanden chip.
- Fixa varningen för bromsbelägg bak, Det är nya belägg runt om men den varnar ändå.
- Lackbehandling.
- R-däck på orginalfälg.
- Förhoppningsvis 1 banträff, Mittsverigebanan troligas när porscheklubben träffas där 25 juli.
Under 2010:
- kamrem,vattenpump och liknande ska bytas under 2010.
- Stötdämpare, fjädrar kanske en eftermontering av M030 eller motsvarande.
Bilder från garage med orginalfälgar och när den tyvärr ställdes undan skitig. Fick lov att köra den hem i januari i lätt slaskväder. Lär komma nya bilder i maj när sommardäcken åker på och man får tvätta/polera upp lacken lite.
edit: La till foto på motorn också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by thesaint on 2009-02-22 16:29:59, edited 2 times in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fin bil! 
Uppdatera trådrubriken så den följer standarden är du snäll (dvs ta bort "porsche" ur rubriken").

Uppdatera trådrubriken så den följer standarden är du snäll (dvs ta bort "porsche" ur rubriken").
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Tack, Det är nåt särskillt med sportbilar när dom är röda, jag vet inte varför men jag blir knäsvag av dom i alla fall. I detta fall blev det knäsvaga tillfället dyrt...
=)
Började installera ljudbygget idag, Har köpt en GAS aktiv låda
http://www.brl.se/default.aspx?mc=73&c=73&p=4504 sedan blir det till å koppla ur bakre 4x6:orna och byta dom som sitter fram mot antingen JBL http://www.nardik.se/billjud/jbl/hogtalare/gto6427.html eller mds ff460 http://www.mds.se/?artnr=ff460 . Sony cdspelare kommer att användas som huvudenhet. Det satt en gammal gammal alpine cd i bilen när jag köpte den.
Baslådan kommer att spännas fast med spännband så att den är stilla när det börjar svänga och guppa.
=)
Började installera ljudbygget idag, Har köpt en GAS aktiv låda
http://www.brl.se/default.aspx?mc=73&c=73&p=4504 sedan blir det till å koppla ur bakre 4x6:orna och byta dom som sitter fram mot antingen JBL http://www.nardik.se/billjud/jbl/hogtalare/gto6427.html eller mds ff460 http://www.mds.se/?artnr=ff460 . Sony cdspelare kommer att användas som huvudenhet. Det satt en gammal gammal alpine cd i bilen när jag köpte den.
Baslådan kommer att spännas fast med spännband så att den är stilla när det börjar svänga och guppa.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Så, lätt vårväder sista veckorna i Umeå har gett inspiration att färdigställa bilen inför premiärvårturen, Tyvärr så idag kom det 5 cm snö och det har varit svinkallt hela veckan.
Har dragit elen till baslådan, Och provspelat och det låter helt okey. Jag är också förvånad över hur bra det framsystem som sitter i bilen låter, men efter lite genomgång av kvitton och dokumentation av bilen monterades dom 2003 vilket gör dom lite bättre än orginalsystemet som jag trodde det var. Finns risk för att jag ändå byter 4x6:or i framdörrarna. Strömkabeln till lådan drog jag via "gummipluppen" bakom batteriet och sedan i tröskeln på passagerarsidan.
Har i helgen köpt nytt olje,bensin och luftfilter + ny olja, så det står härnäst på listan. Får se om jag beställer chip steg 1 från revline i veckan. Blev även sugen att byta till sanden:s Bilstein ClubSport kit också, det blir antingen chip eller nytt stötdämparkit.
Någon som har alternativ till bilstein kitet, Plockar man ihop gula koni på utzon hamnar man på ungefär samma peng.
Har dragit elen till baslådan, Och provspelat och det låter helt okey. Jag är också förvånad över hur bra det framsystem som sitter i bilen låter, men efter lite genomgång av kvitton och dokumentation av bilen monterades dom 2003 vilket gör dom lite bättre än orginalsystemet som jag trodde det var. Finns risk för att jag ändå byter 4x6:or i framdörrarna. Strömkabeln till lådan drog jag via "gummipluppen" bakom batteriet och sedan i tröskeln på passagerarsidan.
Har i helgen köpt nytt olje,bensin och luftfilter + ny olja, så det står härnäst på listan. Får se om jag beställer chip steg 1 från revline i veckan. Blev även sugen att byta till sanden:s Bilstein ClubSport kit också, det blir antingen chip eller nytt stötdämparkit.
Någon som har alternativ till bilstein kitet, Plockar man ihop gula koni på utzon hamnar man på ungefär samma peng.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Låter spännande med Revlines steg 1 trim. Du får gärna skriva några rader när du installerat prylarna. Om det var mycket jobb att montera och hur skillnaden blev i prestanda. Funderar själv på att köpa nå liknande prylar till min 88:a.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Jag kommer att uppdatera löpande, Tydligen så var det fel pris på tial:en på revlines hemsida + att adapterplattorna kostar 1000kr till + att Tial:en kostar 2900 på revline så då blev jag lite snål och avaktar med och ser vilken skillnade det blir med bara steg1 kittet. Antar att adapterplattorna kan man fräsa själv om man känner nån som kan hantera en cnc-fräs och tial:en kan man hitta billigare på andra ställen kanske.
Ska läsa på hur man modifierar orginalwastegaten, men jag antar att jag lite senare ändå kommer att beställa Tial:en med adapterplattorna för att få ut så mycket som möjligt av chipningen.
Man hade ju hoppas på finväder i påsk för att ta premiärturen, men 1 dm snö i umeå natten till idag ställer till det...
Ska läsa på hur man modifierar orginalwastegaten, men jag antar att jag lite senare ändå kommer att beställa Tial:en med adapterplattorna för att få ut så mycket som möjligt av chipningen.
Man hade ju hoppas på finväder i påsk för att ta premiärturen, men 1 dm snö i umeå natten till idag ställer till det...
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Jag tycker inte att du skall prioritera wastegate-bytet om du inte skall köra med elektronisk boost-controller. Original med hårdare fjäder duger gott.thesaint wrote:Jag kommer att uppdatera löpande, Tydligen så var det fel pris på tial:en på revlines hemsida + att adapterplattorna kostar 1000kr till + att Tial:en kostar 2900 på revline så då blev jag lite snål och avaktar med och ser vilken skillnade det blir med bara steg1 kittet. Antar att adapterplattorna kan man fräsa själv om man känner nån som kan hantera en cnc-fräs och tial:en kan man hitta billigare på andra ställen kanske.
Ska läsa på hur man modifierar orginalwastegaten, men jag antar att jag lite senare ändå kommer att beställa Tial:en med adapterplattorna för att få ut så mycket som möjligt av chipningen.
Man hade ju hoppas på finväder i påsk för att ta premiärturen, men 1 dm snö i umeå natten till idag ställer till det...
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Bytt till sommardäck
Nu ser bilen lite roligare ut, sommardäck på !
Nu är det bara tvätta upp den och frågan om man ska lackbehandla själv eller låta någon firma göra det och sedan i med ny fräsh helsyntetisk olja.
Frågan är då, Jag är ganska säker på att det var helsyntetisk olja i den när jag köpte den, Men om det inte var det kan detta ställa till problem då att den moderna oljan gör att motorn börjar läcka ?, Man har ju hört skräckhistorier om detta...
Sedan montera prylarna från revline när dom kommer om någon vecka.
Sedan bytte jag från den alpine stereo som satt i bilen till en sony som jag haft liggandes på hyllan ett tag, Ljudet i framsystemet blev märkbart bättre så jag har bestämmt mig för att inte byta de högtalarna. Jag blev väldigt nöjd med ljudet från baslådan också, den rekommenderar jag helt klart.
Baslådan är enkel att installera och låter bra...
Nu är det bara tvätta upp den och frågan om man ska lackbehandla själv eller låta någon firma göra det och sedan i med ny fräsh helsyntetisk olja.
Frågan är då, Jag är ganska säker på att det var helsyntetisk olja i den när jag köpte den, Men om det inte var det kan detta ställa till problem då att den moderna oljan gör att motorn börjar läcka ?, Man har ju hört skräckhistorier om detta...
Sedan montera prylarna från revline när dom kommer om någon vecka.
Sedan bytte jag från den alpine stereo som satt i bilen till en sony som jag haft liggandes på hyllan ett tag, Ljudet i framsystemet blev märkbart bättre så jag har bestämmt mig för att inte byta de högtalarna. Jag blev väldigt nöjd med ljudet från baslådan också, den rekommenderar jag helt klart.
Baslådan är enkel att installera och låter bra...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bytt till sommardäck
Kör helsyntet! Skräckhistorierna är äldre än våra bilar...thesaint wrote:Frågan är då, Jag är ganska säker på att det var helsyntetisk olja i den när jag köpte den, Men om det inte var det kan detta ställa till problem då att den moderna oljan gör att motorn börjar läcka ?, Man har ju hört skräckhistorier om detta...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Vårpremiär...
Så, premiären 2009 avklarad, Var uppe med tuppen i morse tvättade och polerade upp bilen. Satsade på ett märken som rekommenderas här på forumet, autosmart som jag tycker var ganska lättarbetat och gav bra resultat. Å jag är långt från en proffs på bilvård.
Sedan blev det en tur på 10 mil, köpte glass och åkte hem igen. Blev lite oroad över vattentemperaturen, mätaren går väl högt men aldrig in på rött. Den ligger strax över översta strecket och strax under rött. Tips ? får söka på forumet och se, oftast är man sällan ensam om problemen.
Sedan blev det en tur på 10 mil, köpte glass och åkte hem igen. Blev lite oroad över vattentemperaturen, mätaren går väl högt men aldrig in på rött. Den ligger strax över översta strecket och strax under rött. Tips ? får söka på forumet och se, oftast är man sällan ensam om problemen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Efter en hel del felsökning, luftning av kylsystem, testmätningar med potentiometer av tempmätaren i bilen enligt clarks-garage.com och byte av termoswitch... följ tråden på
forum/viewtopic.php?p=191898#191898 . Kan bara tips alla som inte använder clarks-garage.com för felsökning att besöka sidan...
Så konstaterade jag till slut att tempmätaren visar galet, Troligen någon lödningspunkt som är prucken som leder till jordfel eller liknande.
Var ute och piskade den rätt hårt i helgen.... Som en kalv på vårbete, gud vilken rolig bil.....
forum/viewtopic.php?p=191898#191898 . Kan bara tips alla som inte använder clarks-garage.com för felsökning att besöka sidan...
Så konstaterade jag till slut att tempmätaren visar galet, Troligen någon lödningspunkt som är prucken som leder till jordfel eller liknande.
Var ute och piskade den rätt hårt i helgen.... Som en kalv på vårbete, gud vilken rolig bil.....
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Nya bilder
Liter mer foton..
Har upptäckt att när det verkligen går undan så vill ena bakhjulet skrapa i vad jag tror är innerdelen av skrämkanten. Inget syns på skärmen men man ser att däcket har tagit i längst längst ut på ytterkanten. Problemet med tempmätaren kvarstår, men nu någon regnig dag ska jag ta å felsöka hela paketet.
Är på jakt efter silverfärgade ringar till mätartavlorna så instrumentpanelen ser lite mer modern ut och sedan kanske en ny ratt.
Sedan var jag lite lur på att köpa diskanter att placera på instrumentpanelen, men är lite tveksam till att sätta borrmaskin eller sticksågen i den.
Har upptäckt att när det verkligen går undan så vill ena bakhjulet skrapa i vad jag tror är innerdelen av skrämkanten. Inget syns på skärmen men man ser att däcket har tagit i längst längst ut på ytterkanten. Problemet med tempmätaren kvarstår, men nu någon regnig dag ska jag ta å felsöka hela paketet.
Är på jakt efter silverfärgade ringar till mätartavlorna så instrumentpanelen ser lite mer modern ut och sedan kanske en ny ratt.
Sedan var jag lite lur på att köpa diskanter att placera på instrumentpanelen, men är lite tveksam till att sätta borrmaskin eller sticksågen i den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 46
- Joined: 2007-05-01 09:50:04
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: småland
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users