Tempmätaren, indikerar hög tempertur?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Tempmätaren, indikerar hög tempertur?

#1 Post by thesaint »

Under premiärturen i helgen upptäckte jag att temp-mätaren flaxade runt och var oroväckande hög...

När jag gasar till så hoppar mätaren upp, Detta är problem 1.

Sedan visar den väldigt hög temperatur när man väl kört ett tag, mellan näst översta strecket och i underkant på röda. Jag stannade och gick ur bilen när den var strax under det röda men inga fläktar kunde jag höra, Å andra sidan så var det 4-6 grader varmt ute så det kyler nog så bra under körning... Detta är problem 2. Jag har även bara varmkört bilen utanför garaget, Tempmätaren går upp till strecket ovanför mittet, Men inga fläktar, Har kollat på clarksgarage för hur man kan tjuvkoppla/bygla kontakten från termostaten så att fläktarna slår igång, men jag är inte säker på vart denna kontakt sitter ? Nån som har bild och kan visa ?

Vill ha lite tips innan jag börjar riva isär en massa, Problem 1 kan vara jordfel vad jag kan förstå efter diverse sökningar på forumet, Riva instrumentpanelen och "motionera" kontaktytorna ?..

Mer ideer, antar att jag inte är ensam om sånna här problem.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#2 Post by Mårten »

Som du redan sökt fram, ta ur instrumenthuset (se Clarks garage för anvisn) och motionera kontakterna, skaffa ev riktig kontaktsparay oxå. Tar en timma och kostnad noll kronor (förutom ev spray då)... Jag hann byta givare innan jag upptäckte att kontaktmotionering var rätt åtgärd...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#3 Post by Mårten »

Som du redan sökt fram, ta ur instrumenthuset (se Clarks garage för anvisn) och motionera kontakterna, skaffa ev riktig kontaktsparay oxå. Tar en timma och kostnad noll kronor (förutom ev spray då)... Jag hann byta givare innan jag upptäckte att kontaktmotionering var rätt åtgärd...

Jag hade exakt det problem du beskriver ovan.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#4 Post by thesaint »

Ja efter en kväll i garaget så har jag demonterat hela instrumentpanelen, Rengjort och "motionerat" kontaktytorna på de tre breda kontakterna som sitter fast i instrumentpanelen. Använt elektronikrengöring och hoppades på det bästa.

Jag har även kollat reläet för fläktarna enligt clark´s garage http://www.clarks-garage.com/shop-manua ... erelaytest och fläktarna går då jag bryggar kontakten, förutom på AC:n då eftersom jag inte har nån sån.

Märkte att det tryckt ut lite lite vatten när jag kom till garaget, Tog den på en provtur efter detta och fortfarande startar inte fläkten/arna. Det kan så klart bero på att den inte blir tillräckligt varm, men det tror jag inte, anade lite vatten som tryckte ut när den svalnade.

Tempmätaren är stabil, tills den kommer över första strecket, sedan hoppar den vid gas, och går ner vid inbromsning. Men visar ändå på strecket under "rödmarkering" och fläktarna går som sagt inte. Säkringarna är så klart dubbelkollade, och dessutom bytta.

Tips, mottages gärna...
Luftning, snabbförklaring på detta bitte ?, ny termostat är beställd, den låter otroligt jobbig att byta? erfarenheter ?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Frostyfog »

thesaint wrote:Tempmätaren är stabil, tills den kommer över första strecket, sedan hoppar den vid gas, och går ner vid inbromsning. Men visar ändå på strecket under "rödmarkering" och fläktarna går som sagt inte. Säkringarna är så klart dubbelkollade, och dessutom bytta.

Tips, mottages gärna...
Luftning, snabbförklaring på detta bitte ?, ny termostat är beställd, den låter otroligt jobbig att byta? erfarenheter ?
Kan vi bromsa lite här...
om du redan beställt hoppas jag att du tänkt "rätt": termostat vs termokontakt (till fläkten) är ju olika saker
Enklast är nog att börja med att kolla så kylfläkten öht funkar... koppla direkt till batteri,
sedan är det nog dags att ge sig på termokontakten - kolla så det kommer ström fram till den...
termokontakten är billig att köpa, rätt fram att byta, men kan vara jobbig att få plats runt med de stora nycklarna och få loss om den verkligen sitter fast (jag är nog bara lite frustrerad att nyligen ha vridit plåten i kylaren runt den utan att kontakten ens rört sig)

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#6 Post by thesaint »

Tjena,
Fläktarna funkar, det har jag provat med att koppla via reläet som guiden säger vid clarks-garage.

Hmm jag har nog tänkt fel, det är nog termokontakten jag vill byta först, alldeles korrekt =).

Är den den som jag redan dragit ur och provat fläktarna på ?, Fast andra sidan så att säga?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#7 Post by cabberobban »

Prova att lufta systemet ordentligt. Ångfickor får mätaren att reagera väldigt snabbt och gå långt upp i skalan. Har du kört helt tomt i expansionskärlet eller i övrigt fyllt på mycket kylarvätska utan att lufta systemet?
Lycka till / Robban
944 Turbocab

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#8 Post by thesaint »

hej,
Nej jag har inte kört den tom på kylarvätska, köpte bilen i vintras, godtrogen som man är =)

Luftning låter som ett alternativ, helt klart,
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#9 Post by thesaint »

SÅ, luftning genomförd, Fortfarande går inte fläktarna när motorn blir varm.

Känner man på kylaren på sidan där termokontakten sitter blir den sidan rätt varm i överdelen av den, Termokontakten borde vara felande då reläna redan är provade ?,

Om nu tempmätaren visar rätt ? Den beter sig fortfarande svajigt beroende på gaspådrag, bromsning och ibland under körning störtdyker den en nivå, alltså från ett streck till en annan. Har varit å köpt en gäng potentiometrar, var testar jag enklast tempmätaren på instrumentpanelen ?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#10 Post by henrik l79 »

Jag hade samma problem på min 88:a turbo med fladdrande tempmätare. Jag provade också att göra rent kontakterna utan framgång. Det visade sig att en lödning på tempmätaren hade spruckit och gav dålig kontakt.

Läs min tråd "Kopplingsschema över instrument 944 turbo -88" så ser du hur jag gjorde. Där ser du också vilka stift du kan kolla mätaren på. Vi lyckades däremot inte få till rätt nivå med potentiometer och batteri, den stack iväg på fullt eller inget alls.

Det jag skriver om i tråden fungerade för mig. Däremot bör man kanske tänka efter både en och två gånger innan man plockar isär instrumenten då de säkert är dyra att köpa. Men en fladdrande mätare är ju inte så kul heller.

Henrik
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Kylaren ska bli rejält varm runt tempswitchen innan fläktarna drar igång, båda slangarna till och från kylaren ska vara nästan jämnvarma när man står stilla. Vill man testa tempswitchen tar man loss den och mäter på den samtidigt som man sänker ner den i nästan kokande vatten, vid kring 90C ska den börja leda ström, först ena sedan också andra switchen om du har den dubbla med två hastigheter. Kablaget testar du genom att bygla i kontakten och se att fläktarna startar.

Luftning är viktigt att det är rätt gjort, läs på lite om tips på clarks garage. Trycker den ut vatten så börja med att byta locket och kolla så expansionskärlet är tätt kring locket. Synd att byta topplockspackning i onödan... Termostaten är inte kul att byta med motorn eller vattenpumpen i bilen, 'rätt' låsringstång är a och o för att lyckas.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#12 Post by thesaint »

Tack för svaren !
Anvisningarna för luftning har jag följt via clarksgarage och även tittat i drivers manual som följde med bilen. Egentligen bryr jag mig inte om tempmätaren men vill då vara säker på att den visar galet och att det då inte är någon fara för motorn.

Hur söligt är det att montera ur termokontakten ? Låter som om jag får kolla den, om den funkar vet jag att fläktarna åtminstone kommer att starta.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Det rinner ut kylarvätska så ha ett tråg redo under bilens front att fånga upp det i.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#14 Post by thesaint »

Har felsökt tempgivaren ikväll, Var och köpte potentiometrar på kjell.com och satt mig och började mickla lite för att få kontakt med kabelskon som sitter på givaren i blocket. Den var lite krånglig att få loss så jag tog en tigerklämma och satte på den istället. Är detta misstag 1 ?

Mätningarna vet jag inte om dom kan anses som pålitliga, motståndet i potentiometern ändrades beroende på om jag hade kablarna anslutna till tempsensor och jord än om jag bara mätte över potentiometern ? Jag kan tycka att tempmätaren visar lite högt av mätningarna...

I vilket fall, Kan man mäta med en ir-termometer på kylaren, och få ett vettigt mätvärde på vilket temperatur vattenet har i kylaren ?
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

#15 Post by thesaint »

Efter lite mer felsökning har ajg konstaterat nåt elfel till mätaren, Den beter sig i stortsett olika för varje mätning, men ett återkommande fel är med tändningen är på är att den visar för högt, troligtvis något jordfel till mätaren på instrumentpanelen,

Blir till att felsöka detta och gå igenom lödpunkterna enligt det kopplingschema som finns, Såg nån som gjort exakt detta här på forumet. Lite mickligt men. Ibland går tempmätaren när man slår av motorn upp till max..

Var ut och piskade bilen rätt hårt nu under helgen, och till sist fick jag fläktarna att gå, Bilen kokade inte trots att tempmätaren konstant ligger strax under rött. Ute temperaturen är 4-8 grader, så det kyler rätt bra utan fläktar också. Tyvärr tillför itne denna tråd nån lösning, utan det kommer sedan när jag gått igenom lödpunkterna på instrumentpanelen.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users