Är min ena bärarm sned?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Är min ena bärarm sned?

#1 Post by Nahpets »

Hej!

Håller på att demontera framvagnen.
När jag hade tagit bort bärarmarna jämförde jag dem och upptäckte att de inte är HELT symmetriska!
Ska de vara det?

Se bilder!
Den högra bärarmen är så att säga "vriden" i linje med casterblocksbulten (excenterbulten). Den vänstra ser ut att vara "planare".

Till saken hör att jag måste sätta vänster fjäderben ca 15mm högre för att bilen ska vara lika hög framtill.
Eftersom höger bärarm har större avstånd mellan spindelled och bussningarnas infästning så kommer ju relationen vänster och höger fjäderbenslängd skilja. Det skulle förklara höjdskillnaden, eller hur?!

Jag har inga vibrationer eller onormalt slitage på däck.
Jag kan inte förstå hur en bärarm skulle kunna skadas på detta sätt. Det måste ha varit oerhörda krafter?!
Vad tror ni?
Kan jag fortsätta köra på dessa bärarmar?

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

ta och kolla vad du har för delnummer på bärarmarna så kan vi kolla i PET ifall de kommer från samma årsmodell.. kan ju vara bytta vid något tillfälle.

/C
Last edited by claves on 2008-06-23 14:47:46, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Nahpets »

claves wrote:ta och kolla vad du har för delnummer på bärarmarna så kan vi kola i PET ifall de kommer från samma årsmodell.. kan ju vara bytta vid något tillfälle.

/C
Jag ska kolla detta imorgon!

Mvh
Stephan

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Är min ena bärarm sned?

#4 Post by mijo »

Nahpets wrote:Till saken hör att jag måste sätta vänster fjäderben ca 15mm högre för att bilen ska vara lika hög framtill.
Eftersom höger bärarm har större avstånd mellan spindelled och bussningarnas infästning så kommer ju relationen vänster och höger fjäderbenslängd skilja. Det skulle förklara höjdskillnaden, eller hur?
Menar du att bärarmarna är olika långa också? Eller att avståndet är olika p g a vridningen? Är ganska säker på att vinkeln på fjäderbenen ska vara samma på båda sidor och bärarmarna lika långa. Annars blir det olika rollcenter, "camber gain" etc för höger resp vänster sida. Kanske kul om du åker ovalbana :D

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Ringde Sandén.
Sade att han sett lite skeva armar i sina dagar och det går bra att fortsätta använda skeva (åtminstone såsom mina är) om du använder mjuka bussningar, typ orginal.
Såg att den sneda bärarmens casterbussning hade fler sprickor jfrt med den andra.

Ska man göra som jag och köra JERDs delrinbussningar så kommer det antagligen att bli för stora brytkrafter ... så det blir byte av arm.

Typiskt!! :evil:

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#6 Post by YocaL »

Hua!
Vad jag lider med dig, hoppas du hittar en beggad.
Jag har precis köpt en inbytesarm av sanden (kulbulten var slut) o bara den gick på 2500:- +frakt.

Har hört att en ny kostar hos porsche ca. 6000:- (?).
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#7 Post by Nahpets »

YocaL wrote:Hua!
Vad jag lider med dig, hoppas du hittar en beggad.
Jag har precis köpt en inbytesarm av sanden (kulbulten var slut) o bara den gick på 2500:- +frakt.

Har hört att en ny kostar hos porsche ca. 6000:- (?).
Hej!
För hoppas att Sandén har en beggad hemma. Väntar på svaret ...

Precis som du antyder: 2500 plus frakt kan man ha roligare för! :)

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Nahpets »

Jag har nu köpt en bärarm av Sandén. Kolla in skillnaden mellan de två!!! Kan inte ha varit en nådig kyss den fått någon gång.

Den friska armen har nu fått bussningar och fjäderben! ;)

Att slå ut bussningarna var intressant. På den ena armen gick det lätt. Den andra var pain in the ***.
Självklart så sitter det 2 stålhylsor inpressade. Dock en baggis att ta bort. Såga med bågfil till godset är tunt nog, sedan arbeta med lämpliga vassa, smala verktyg, tills det ger med sig!
Var försiktig dock! Inga brottanvisningar på armen!
EDIT: Mitt sätt att ta bort de inpressade hylsorna: forum/viewtopic.php?t=16241 .

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users