Avskjuvade skruvar vänter drivaxel - igen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Avskjuvade skruvar vänter drivaxel - igen

#1 Post by Torbjorn968 »

Har för andra gången i rad råkat ut för att skruvarna till drivaxeln vänster skjuvas av. Någon som har en idé om vad som händer?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by gurra »

Inte helt ovanligt. Se till att använda loctite så klarar du dig framöver.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Torbjorn968 »

Du menar att de gängas ur och sen skjuvas av?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Torbjorn968 wrote:Du menar att de gängas ur och sen skjuvas av?

//TL
Yes! Skruvarna blir lösa, och vips får skruvarna ta rotationskraften (som den inte är gjorda för att ta). Tyvärr inte alltför ovanligt att detta sker :(
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Det är ofta mkt hög materialkvalitet i skruvar till drivaxlar, vilket ger att dom ska förspännas med förbluffande högt moment. Detta moment når man nog inte med en vanlig enkel insexnyckel utan kräver större verktyg
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Area 951 »

Man MÅSTE dra drivaxlarna med moment, behövs inte dras super hårt så länge dom dras exakt lika. (detta är lika viktigt som att dra svänghjulet med moment, inget man vill ska släppa direkt : ) Momentet har jag tyvärr inte i huvudet men om jag inte är helt ute o snurrar är det, 10.8 bult M8 = runt 35Nm.

Autolab
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#7 Post by YocaL »

JAHA!!
Nu skruvade jag dit drivaxlarna igår! Och nu säger ni att jag skulle dragit med moment och loctite... f*n också! :lol:
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Hel klart viktigt. Hade inte kontrollerat alla bultar i bilen innan jag började med bana, bara nästan. Så när jag skulle köra mitt första banmöte så trillade axeln ner med några avskjuvade bultar. Som tur va gickd et fixa. Men det är ju tråkigt när det händer. :)

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by spirou944t »

Pär Hylander wrote:Det är ofta mkt hög materialkvalitet i skruvar till drivaxlar, vilket ger att dom ska förspännas med förbluffande högt moment. Detta moment når man nog inte med en vanlig enkel insexnyckel utan kräver större verktyg
Jag reagera på att som enligt "boken" skall dras med ganska lågt moment.
Men som tidigare talare nämt är det kanske jämnheten som spelar stor roll.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

spirou944t wrote:
Pär Hylander wrote:Det är ofta mkt hög materialkvalitet i skruvar till drivaxlar, vilket ger att dom ska förspännas med förbluffande högt moment. Detta moment når man nog inte med en vanlig enkel insexnyckel utan kräver större verktyg
Jag reagera på att som enligt "boken" skall dras med ganska lågt moment.
Men som tidigare talare nämt är det kanske jämnheten som spelar stor roll.
Ofasen, jag har förvisso inga direkta minnesbilder över momenten för våra bilar, men minns hur väldigt kraftfullt det skulle dras på en Lancia jag hade en gång, hade problem just med att dom ville lossna. Antog samma förhållande för våra bilar, men det kanske är osant.

Vad är rätt moment enligt boken för våra bilar? Vilken skruvdimension och materialkvalitet är det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by spirou944t »

Pär Hylander wrote: Vad är rätt moment enligt boken för våra bilar? Vilken skruvdimension och materialkvalitet är det?
42 N/mm....känns som inget när man drar med en normalstor momentnyckel...
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

M8? Isf är 42 Nm rätt mycket, en 8.8 drar man väl till ca 25 Nm?

42 Nm är ivf rätt så mycket om man har en lös insexnyckel med 6 cm långt skaft :) Fast kommer med med stora halvtums momentnycklen med en halvmeter långt skaft så känns det nog som du skriver, som inget... :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

Area 951 wrote: 10.8 bult M8
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Pär Hylander wrote:42 Nm är ivf rätt så mycket om man har en lös insexnyckel med 6 cm långt skaft :)
Det känns extra jobbigt när man ålat in under bilen och konstaterar att insexnyckeln inte ens passar, då känns 42 Nm väääldigt avlägset... ;)




(Det är XZN nyckel som passar (om ingen varit klåfingrig och bytt ut originalbultarna))
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Avskjuvade skruvar vänter drivaxel - igen

#15 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Har för andra gången i rad råkat ut för att skruvarna till drivaxeln vänster skjuvas av. Någon som har en idé om vad som händer?

//TL
Ta ner bilen till mig Torbjörn så drar vi bultarna med momentnyckel och hoppas det kan göra att detta undviks i framtiden! :)

Som tack för hjälpen kan du hjälpa mig att komma igång med spacklingen av fronten till cabben... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users