Avskjuvade skruvar vänter drivaxel - igen
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Avskjuvade skruvar vänter drivaxel - igen
Har för andra gången i rad råkat ut för att skruvarna till drivaxeln vänster skjuvas av. Någon som har en idé om vad som händer?
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Inte helt ovanligt. Se till att använda loctite så klarar du dig framöver.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Yes! Skruvarna blir lösa, och vips får skruvarna ta rotationskraften (som den inte är gjorda för att ta). Tyvärr inte alltför ovanligt att detta skerTorbjorn968 wrote:Du menar att de gängas ur och sen skjuvas av?
//TL

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Man MÅSTE dra drivaxlarna med moment, behövs inte dras super hårt så länge dom dras exakt lika. (detta är lika viktigt som att dra svänghjulet med moment, inget man vill ska släppa direkt : ) Momentet har jag tyvärr inte i huvudet men om jag inte är helt ute o snurrar är det, 10.8 bult M8 = runt 35Nm.
Autolab
Autolab
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Hel klart viktigt. Hade inte kontrollerat alla bultar i bilen innan jag började med bana, bara nästan. Så när jag skulle köra mitt första banmöte så trillade axeln ner med några avskjuvade bultar. Som tur va gickd et fixa. Men det är ju tråkigt när det händer. 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Jag reagera på att som enligt "boken" skall dras med ganska lågt moment.Pär Hylander wrote:Det är ofta mkt hög materialkvalitet i skruvar till drivaxlar, vilket ger att dom ska förspännas med förbluffande högt moment. Detta moment når man nog inte med en vanlig enkel insexnyckel utan kräver större verktyg
Men som tidigare talare nämt är det kanske jämnheten som spelar stor roll.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ofasen, jag har förvisso inga direkta minnesbilder över momenten för våra bilar, men minns hur väldigt kraftfullt det skulle dras på en Lancia jag hade en gång, hade problem just med att dom ville lossna. Antog samma förhållande för våra bilar, men det kanske är osant.spirou944t wrote:Jag reagera på att som enligt "boken" skall dras med ganska lågt moment.Pär Hylander wrote:Det är ofta mkt hög materialkvalitet i skruvar till drivaxlar, vilket ger att dom ska förspännas med förbluffande högt moment. Detta moment når man nog inte med en vanlig enkel insexnyckel utan kräver större verktyg
Men som tidigare talare nämt är det kanske jämnheten som spelar stor roll.
Vad är rätt moment enligt boken för våra bilar? Vilken skruvdimension och materialkvalitet är det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
M8? Isf är 42 Nm rätt mycket, en 8.8 drar man väl till ca 25 Nm?
42 Nm är ivf rätt så mycket om man har en lös insexnyckel med 6 cm långt skaft
Fast kommer med med stora halvtums momentnycklen med en halvmeter långt skaft så känns det nog som du skriver, som inget... 
42 Nm är ivf rätt så mycket om man har en lös insexnyckel med 6 cm långt skaft


Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det känns extra jobbigt när man ålat in under bilen och konstaterar att insexnyckeln inte ens passar, då känns 42 Nm väääldigt avlägset...Pär Hylander wrote:42 Nm är ivf rätt så mycket om man har en lös insexnyckel med 6 cm långt skaft

(Det är XZN nyckel som passar (om ingen varit klåfingrig och bytt ut originalbultarna))
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Avskjuvade skruvar vänter drivaxel - igen
Ta ner bilen till mig Torbjörn så drar vi bultarna med momentnyckel och hoppas det kan göra att detta undviks i framtiden!Torbjorn968 wrote:Har för andra gången i rad råkat ut för att skruvarna till drivaxeln vänster skjuvas av. Någon som har en idé om vad som händer?
//TL

Som tack för hjälpen kan du hjälpa mig att komma igång med spacklingen av fronten till cabben...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users