Fjäderbens-stag
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Fjäderbens-stag
Funderar på att beställa ett fjäderbens-stag från Sandén (se bilden) och undrar nu om ni mer erfarna vet om det är en bra idé. Min grundfilosofi är ju att plocka bort så mycket vikt som möjligt.
Jag har Bilsteins fjäderben.
Ge ett fjäderbens-stag kännbart stöd eller ser det bara läckert ut?
// Petrus
Jag har Bilsteins fjäderben.
Ge ett fjäderbens-stag kännbart stöd eller ser det bara läckert ut?
// Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fjäderbens-stag
Det var en riktigt fin bild, tycker jag...Petrus wrote:Funderar på att beställa ett fjäderbens-stag från Sandén (se bilden) och undrar nu om ni mer erfarna vet om det är en bra idé. Min grundfilosofi är ju att plocka bort så mycket vikt som möjligt.
Jag har Bilsteins fjäderben.
Ge ett fjäderbens-stag kännbart stöd eller ser det bara läckert ut?
// Petrus

Jag hittade denna bild på Sandén´s hemsida...
Gissa vems bilen är.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88
www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se
www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Har man gummitopplagringarna kvar så tror jag nog att rörelsen i fjäderbenstornet är rätt så försummbar i jämförelse..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Som jag ser det så har fjäderkonstanten inte ngn signifikant påverkan på sidolasterna där fjäderbenet fäster i karossen.Spånet wrote:Om jag fattat det rätt så är det ett "måste" med fjädrar kraftigare än 100 N/mm, mellan standard och 100 är det att rekomendera och med standard ser det mycket snyggt ut![]()
Däremot så tror jag precis som cedrik, att innan man har stumma bussningar och topplagringar så har nog fjäderbensstag försummbar inverkan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Alright. Då ligger Sandéns fbs kvar på min att-köpa-listan men flyttas några steg bakåt i prio-ordningen. // Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2008-03-25 21:45:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västgötaslätten
- Contact:
Kan någon här svara på varför det sitter "leder" vid infästningarna? Att man vill kunna justera längden på staget är jag helt med på men torde inte ett helt stelt stag vara effektivare.
Med leder finns ju möjlighet till vertikala rörelser (vilket torde kunna ge utrymme även för sidorörelser om man tänker i lite enkel geometri - triangel där staget är hypotenusan). Har sett fetare stag med fyrkantigt tvärsnitt (och antagligen fackverk- eller bikake-kärna) och då utan leder.
Med leder finns ju möjlighet till vertikala rörelser (vilket torde kunna ge utrymme även för sidorörelser om man tänker i lite enkel geometri - triangel där staget är hypotenusan). Har sett fetare stag med fyrkantigt tvärsnitt (och antagligen fackverk- eller bikake-kärna) och då utan leder.
Mitt porsche-projekt: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15197
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2008-03-25 21:45:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västgötaslätten
- Contact:
Aha! I det läget vill man ju kanske till och med att det skall få röra sig vertikalt, "släppa ner" det yttre tornet - lär ju inte röra sig om mer än möjligen mm men likväl.Pär Hylander wrote:Jag tror att dessa stag nästan uteslutande är verksamma när dom draglaster i sig, dvs att det yttre tornet förbinds med det inre via draglast.
Man blir klokare och klokare (?)
Mitt porsche-projekt: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15197
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Det stämmer! Pratade med honom igår angående detta.claves wrote:Lyfter tråden..
För att få plats med staget måste man modifiera plåten "värmesköld" som skyddar bromsvätskebehållaren.
På första bilden ser det ut som den är nerskuren..
Kan någon bekräfta?
/C
Sandén nämner 20 mm lägre för att få plats. Dubbelkolla med honom för säkerhets skull!
EDIT: Klipps 20 mm lägre så staget får plats.
Mvh
Stephan
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]