Fjäderbens-stag

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbens-stag

#1 Post by Petrus »

Funderar på att beställa ett fjäderbens-stag från Sandén (se bilden) och undrar nu om ni mer erfarna vet om det är en bra idé. Min grundfilosofi är ju att plocka bort så mycket vikt som möjligt.

Jag har Bilsteins fjäderben.

Ge ett fjäderbens-stag kännbart stöd eller ser det bara läckert ut?

// Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fjäderbens-stag

#2 Post by A944T »

Petrus wrote:Funderar på att beställa ett fjäderbens-stag från Sandén (se bilden) och undrar nu om ni mer erfarna vet om det är en bra idé. Min grundfilosofi är ju att plocka bort så mycket vikt som möjligt.

Jag har Bilsteins fjäderben.

Ge ett fjäderbens-stag kännbart stöd eller ser det bara läckert ut?

// Petrus
Det var en riktigt fin bild, tycker jag... :)
Jag hittade denna bild på Sandén´s hemsida...
Gissa vems bilen är. :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by Spånet »

Om jag fattat det rätt så är det ett "måste" med fjädrar kraftigare än 100 N/mm, mellan standard och 100 är det att rekomendera och med standard ser det mycket snyggt ut :wink: :D
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Cédric »

Har man gummitopplagringarna kvar så tror jag nog att rörelsen i fjäderbenstornet är rätt så försummbar i jämförelse..

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Spånet wrote:Om jag fattat det rätt så är det ett "måste" med fjädrar kraftigare än 100 N/mm, mellan standard och 100 är det att rekomendera och med standard ser det mycket snyggt ut :wink: :D
Som jag ser det så har fjäderkonstanten inte ngn signifikant påverkan på sidolasterna där fjäderbenet fäster i karossen.

Däremot så tror jag precis som cedrik, att innan man har stumma bussningar och topplagringar så har nog fjäderbensstag försummbar inverkan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Petrus »

Alright. Då ligger Sandéns fbs kvar på min att-köpa-listan men flyttas några steg bakåt i prio-ordningen. // Petrus

jozac
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2008-03-25 21:45:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västgötaslätten
Contact:

#7 Post by jozac »

Kan någon här svara på varför det sitter "leder" vid infästningarna? Att man vill kunna justera längden på staget är jag helt med på men torde inte ett helt stelt stag vara effektivare.
Med leder finns ju möjlighet till vertikala rörelser (vilket torde kunna ge utrymme även för sidorörelser om man tänker i lite enkel geometri - triangel där staget är hypotenusan). Har sett fetare stag med fyrkantigt tvärsnitt (och antagligen fackverk- eller bikake-kärna) och då utan leder.
Mitt porsche-projekt: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15197

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Jag tror att dessa stag nästan uteslutande är verksamma när dom draglaster i sig, dvs att det yttre tornet förbinds med det inre via draglast.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

jozac
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2008-03-25 21:45:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västgötaslätten
Contact:

#9 Post by jozac »

Pär Hylander wrote:Jag tror att dessa stag nästan uteslutande är verksamma när dom draglaster i sig, dvs att det yttre tornet förbinds med det inre via draglast.
Aha! I det läget vill man ju kanske till och med att det skall få röra sig vertikalt, "släppa ner" det yttre tornet - lär ju inte röra sig om mer än möjligen mm men likväl.

Man blir klokare och klokare (?)
Mitt porsche-projekt: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15197

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Lyfter tråden..

För att få plats med staget måste man modifiera plåten "värmesköld" som skyddar bromsvätskebehållaren.

På första bilden ser det ut som den är nerskuren..

Kan någon bekräfta?

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Nahpets »

claves wrote:Lyfter tråden..

För att få plats med staget måste man modifiera plåten "värmesköld" som skyddar bromsvätskebehållaren.

På första bilden ser det ut som den är nerskuren..

Kan någon bekräfta?

/C
Det stämmer! Pratade med honom igår angående detta.
Sandén nämner 20 mm lägre för att få plats. Dubbelkolla med honom för säkerhets skull!

EDIT: Klipps 20 mm lägre så staget får plats.

Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]