HANS-system på Peltorhjälm

924/928/944/968
Post Reply
Spånet
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

HANS-system på Peltorhjälm

#1 Post by Spånet »

Undrar om någon vet om man kan eftermontera HANS-fästen på en befintlig Peltor hjälm?
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

Re: HANS-system på Peltorhjälm

#2 Post by FSN »

Spånet wrote:Undrar om någon vet om man kan eftermontera HANS-fästen på en befintlig Peltor hjälm?
Beror på vilken Peltor hjälm det gäller. Alla HANS prylar och HANS godkända hjälmar (FIA 8858-2002) finns listade på FIAs Technical List No29.

Dom Peltorhjälmar som är godkända är G7, G77, G90. Äggskalshjälmen G6 är garanterat inte godkänd för HANS.

Eftermontage måste göras an nån aukoriserad montör, vem som kan göra det på Peltor vet jag inte.

Stand21 är certifierade att göra det på Arai hjälmar iallafall.

Börjar bli intressant med ett HANS system. Finns en helt ny "sport series" från ca 800$ i USA. Gäller bara att hitta en skapligt billig integralkruka.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Spånet
Addict

#3 Post by Spånet »

FSN wrote:
Spånet wrote:Undrar om någon vet om man kan eftermontera HANS-fästen på en befintlig Peltor hjälm?
Beror på vilken Peltor hjälm det gäller. Alla HANS prylar och HANS godkända hjälmar (FIA 8858-2002) finns listade på FIAs Technical List No29.

Dom Peltorhjälmar som är godkända är G7, G77, G90. Äggskalshjälmen G6 är garanterat inte godkänd för HANS.

Eftermontage måste göras an nån aukoriserad montör, vem som kan göra det på Peltor vet jag inte.

Börjar bli intressant med ett HANS system. Finns en helt ny "sport series" från ca 800$ i USA. Gäller bara att hitta en skapligt billig integralkruka.
Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.

Har ingen stor erfarenhet av hjälmar men vad jag upplevde med integralarn var att jag "inte fick luft" eller att inandningsluften var för varm för att det skulle vara bekvämt.

Är inne på min andra hjälm bara i år så jag har ingen lust att byta igen :roll:

Jag drar i väg ett mail till Stand21 och kollar med dom.
MVH Lars G

FSN
Raceputte

#4 Post by FSN »

Spånet wrote:
FSN wrote: Beror på vilken Peltor hjälm det gäller. Alla HANS prylar och HANS godkända hjälmar (FIA 8858-2002) finns listade på FIAs Technical List No29.

Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.

Har ingen stor erfarenhet av hjälmar men vad jag upplevde med integralarn var att jag "inte fick luft" eller att inandningsluften var för varm för att det skulle vara bekvämt.

Är inne på min andra hjälm bara i år så jag har ingen lust att byta igen :roll:

Jag drar i väg ett mail till Stand21 och kollar med dom.
Ja, helt säker.

Det finns integralhjälmar med större "glugg" tex Arai GP-5W. Jag funderar på en sådan med peak istället för visir vid körning med täckt bil. Ett annat guldalternativ är STAND21s F21DD lätt och fin men den är för dyr.

[/size][/color]

Spånet
Addict

#5 Post by Spånet »

Araien ser trevlig ut och som du säger Stand21s är för dyr.

Får ta mig en funderare, det är ju mycket pengar men å andra sidan så är säkerhet ovärderligt.
MVH Lars G

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#6 Post by patand »

Spånet wrote:Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.
G7 är förvillande lik G6 så det var kanske en sådan du såg på mässan. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Spånet
Addict

#7 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.
G7 är förvillande lik G6 så det var kanske en sådan du såg på mässan. :)
Ja, det är nog tyvärr så :(
MVH Lars G

gurra
Sponsor

#8 Post by gurra »

Vilka hjälmar är egentligen godkända av SBF? Tycker det verkar sjukt att inte alla FIA-klassade hjälmar är ok?

Vad jag förstått finns det ingen integral som är tillåten, oavsett vikt?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Spånet
Addict

#9 Post by Spånet »

Så här skriver SBF:

Hjälm
För svenska Förare/Co-drivers i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska Regler (TR) -
TR Tekniska Regler.doc - Utgåva: Februari 2007/2 Sidan 35 av 36
© 2007 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.

Racing
Rally
Rallycross

Täckta bilar
Jethjälm
800 g

Jethjälm med intercom
950 g

Öppna bilar
Integralhjälm (juniorer och damer)
1100 g

Integralhjälm (seniorer)
1500 g

Medicinsk juniorålder: t o m 18-årsdagen.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom. Dessutom gäller generellt för alla sportgrenar att hjälmen ska vara godkänd enligt någon av de normer som finns angivna nedan.
Om HANS-skydd används ska hjälmen vara godkänd för detta.

Edit. Det syns bättre bå SBFs hemsida: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
MVH Lars G

FSN
Raceputte

#10 Post by FSN »

gurra wrote:Vilka hjälmar är egentligen godkända av SBF? Tycker det verkar sjukt att inte alla FIA-klassade hjälmar är ok?

Vad jag förstått finns det ingen integral som är tillåten, oavsett vikt?
I kombination med HANS är det många integral som är godkända. Utan hans och med nationell licens är det per def. förbjudet med integral oavsett vikt som jag förstår det.

EDIT: I täckt bil.

[/size][/color]

Post Reply